Hlavní obsah
Názory a úvahy

Jak vydělat na nenávisti k ženám

Foto: Monika Margaret Wilweber

Nenávist je skvělý marketingový nástroj. Snadno přitahuje pozornost, pomáhá oddělit dobré od špatných a důrazně se distancovat od jejich hodnot. My vs oni je prostě bestseller. Jak si na nenávisti udělat byznysplán, se podíváme dnes. 

Článek

Krásná žena, úspěšný muž a dobrý tabák

Nejlépe téma uchopíme pomocí historického kontextu. S masovou výrobou v průmyslové revoluci se nezměnil jen chod rodin, ale i bylo potřeba tuto výrobu někomu prodat. Tou dobou se začaly formovat první cílené marketingové strategie založené na genderu. To, co i dnes považujeme za genderový stereotyp, právě z většiny utvářela reklama přelomu století. Sociální konstrukce se u mužů zaměřovaly na status a úspěch. U žen na pečovatelství, mateřství a atraktivitu. Tento postoj ke stereotypním rozdílům mezi muži a ženami nabral s cíleným a často dost manipulativním marketingem na síle.

Nechce se ti to číst? Tady si to můžeš pustit jako podcast a nebo se kouknout na video: Jak efektivně oškubat antifeministu (a proč to tak dobře funguje)

Současně se začal budovat také pomocí těchto reklam i sociální obraz správného hypermaskulinního chlapa. Pro představu uvedu třeba dnes již kultovní kampaně Marlboro, které se povedlo změnit narativ z dříve dámské cigarety na kouřícího kovboje Marlboro Mana a udělala z něj symbol mužnosti.

Foto: Pinterest

Marlboro Commercial

U ‚karcinogenních tyčinek‘ ještě chvíli zůstaneme. Prodejní potenciál ženské emancipace a feminismu si všimla v 70. letech i značka cigaret „Virginia slims“ se svým sloganem s názvem: „You've come a long way, baby“. Tím spojila emancipaci s kouřením.

Foto: Vintag.es

Virginia slims commercial

Manfluencer, nebo bábovka?

Abychom se pro začátek zorientovali v tak širokém tématu, jako jsou incelové a redpill influenceři, musíme se umět podívat na celý komplex jevů, co tento společenský narativ tvoří. V Česku je dnes málokdo, kdo by nepamatoval legendární dort pejska a kočičky z dětských let.

První, co potřebujeme, je komplex. Aby pojil s ostatními ingrediencemi, musíme umět zdůvodnit, proč bychom ho neměli řešit, aby nám dál nekazil život. Nejlépe nám k tomuto účelu poslouží toxická maskulinita. Jak ji získáme? Jednoduše. Označte svoje komplexní, a primárně zcela přirozené lidské emoce a řešení potíží s nimi jako nemaskulinní slabost. Tyto základní ingredience ale nemají žádnou chuť.

Tu nám ale snadno a rychle dodají problémy a protivníci. Pokud nemáme ty opravdu reálné, můžeme je i snadno sami vytvořit. Jedná se o nejlevnější a nejdostupnější ingredienci. Má to ovšem jedno důležité pravidlo. Nikdy nesmí být zdroj váš vlastní, ale vždy, opakuji vždy musí být tento faktor externí. Můžete obviňovat za všechny své problémy ženy a feminismus obecně, stačí jim jen připisovat vlastní negativní vlastnosti a soupeřit s nimi, jako i mezi sebou navzájem. Pamatujte, že i když tvrdíte, že máte řešení, nechcete nic skutečně řešit, ale hlavně prodat. Tato ingredience je velice variabilní. Problém je příliš emancipovaná žena, stejně jako i tradičně smýšlející. Ať bude „moc“ nebo „málo“, vždy to bude fungovat.

Tak, a aby nám to ve jménu hustle culture sypalo, potřebujeme ještě pár věcí. Nejdůležitější, co budete k vašemu záměru potřebovat, je umět vyvolat emoce (i když tvrdíte že mít něco takového je slabost). Ty silně negativní budou fungovat nejlépe a pokud sáhnete po nenávisti, jdete prakticky na jistotu. Dost vám také pomůže pořádná dávka kontroverze a když budete umět kolem svojí osobnosti vytvořit kult lidí, kteří sami utlučou ty, kteří se pokusí do vašeho podnikatelského záměru vnést kritické myšlení, nemusíte se bát. Budete ten týpek s velkýma hodinkami, exotickým autem a misogynním podcastem.

Když manipulátor manipuluje

Sranda ale skončila. Znáte lidové rčení, jak zloděj je zpravidla ten, který se nejvíce dožaduje chycení zloděje? Vítejte v redpillincel komunitě. Muži, kteří manipulují jinými muži tím, že tvrdí, že jsou ženy rozené manipulátorky, nejsou o moc odlišní od křičících zlodějů. Pokud jste to vydrželi dočíst až sem, tak víte, že i předchozí text měl manipulativní prvky, což je de facto potvrzení, že manipulace se nevztahuje jen k jednomu určitému pohlaví. Kde ale leží pravda, i když je to dost subjektivní pojem? Váš dojem, že toto téma není úplně černobílé je správný.

Potíž a atraktivita tkví v tom, jak emotivní a kreativní jsou tito lidé, kteří si postavili byznys plán na tom, jak v primárních rodinách a školství citově a sociálně zanedbáváme generace mladých mužů. Možná mají předchozí generace pocit, že tento problém řešila povinná vojna, ale šikana, co se na ní běžně dělá, je dnes díky osvětě naprosto nepřípustná. Z velké části za to může i pozitivní vliv sociálních médií.

Odvrácená strana vlivu sociálních médií se ale naplno projevila, když zranitelnost a absenci sociálních dovedností u mladých mužů využili právě pomocí rétoriky toxické maskulinity incels a redpill influenceři.

Výrobní linka na alfa a sigma ovce

Monetizovat pořádnou díru se v online prostoru krátkodobě vyplácí a nemusíte být onlyfans modelka. Tak jak jsem uvedla v předchozích článcích/videích, mužský luxus a touha po něm jsou ve společnosti vnímány jako aspirativní. Právě na základě této povrchní a vnucené touhy je oslabeno racionální rozhodnutí. I sami tito influenceři tvrdí, že efektivní psychoterapie od vystudovaných odborníků a odbornic je nechlapská změkčilost. Kdyby tvrdili opak, moc kurzů chlapství by neprodali.

Redpill influenceři na to jdou jinak. Jejich sortiment nabídky má opravdu široký záběr. Najdete u nich nejen self-help pseudo psychologické knihy o osobních příbězích, také třeba merch založený na kultu osobnosti, ale dělají i soukromé konzultace a mají i „balíčky“ služeb. Jejich byznysmodel je jako správný voják vycvičený a postavený právě na mužských nejistotách. Záměr tohoto byznysu na slabá místa sociálního konstruktu stereotypního mužství se vyplácí, abych vám to dokázala, nemusím ani moc namáhat, na rozdíl od účastníků ponižujících a fyzicky náročných výcvikových táborů pravého chlapství.

Vojákům z povolání je placeno za dril, a to, že na ně někdo řve. Nechat si zaplatit za to, že na někoho budu v bootcampech chlapství řvát, je geniální způsob prodeje tohoto hadího oleje* na krizi maskulinity.* Hadí olej genderových stereotypů se ale prodával vždycky dobře.

Sociální média otevřela pandořinu skříňku s novou vlnou genderově zaměřeného marketingu. Tentokrát ale významnou roli sehrála polarizace názorů a jemný um práce s konfirmačním zkreslením. Marketing sigma a alpha mužů je přesně cílený na jedince, kteří se cítí znevýhodněni změnami ve společnosti ovlivněnými feminismem.

Na základě toho vznikly koncepty jako:
Redpill a Alpha Male  – jde o kurzy, které popisují ženy stejně jako věci ke koupi a spotřebě. Učí, jak ovládat ženy, být dominantní dle toxicky maskulinních představ.

Sigma Male  – glorifikace nezávislého muže, který je nad tradičními společenskými normami. De facto jde o monetizaci toho, že Vám chybí sociální dovednosti, empatie, pochopení spolupráce a sounáležitosti.

High-Value Man kurzy - odebírání hmotných statků mužům, kteří si o sobě myslí že nemají hodnotu a získají jí tím že svoje peníze dají někomu kdo sám nemá hodnotu a morální zásady, když vědomě profituje z cizí slabosti.

Posílit tradiční genderové stereotypy ve snaze přesvědčit muže, že „moderní společnost je proti nim“ je prostě zlatý důl. Tito specialisté na stereotypně toxické chlapství používají podobně škodlivé a manipulativní taktiky, jako duchovní vůdci a ženské ezoterické komunity které podobě zneužívají toho, jak se přistupuje k ženskému zdraví. Ale o tom jsem psala v článku:

Pravda, kterou společnost ignoruje?

Protiargument k tomuto tématu by mohl znít, že incels a redpill říkají jen pravdu, kterou společnost ignoruje. Je tím přesně myšleno, že společnost se snaží dělat z mužů slabochy. No jo, ale i když ti samí tvrdí, že je to tím, že od mužů společnost stále vyžaduje úspěch, sílu, dominanci a emocionální nedostupnost – jsou to i incelové a redpilleři sami, co propagují ten samý stereotyp, o kterém tvrdí, že mužství oslabuje. Dostáváme se tak argumentačně opět do samohybných proudů zlodějů, poukazujících na potřebu lapit zloděje.

Jako další bod kritiky mé kritiky nesmím opomenout, zda je feministický diskurz také manipulací. Feminismem ovlivněná média mají také svůj byznysmodel (a ne že ne) a prodávají ženám jejich vlastní verzi „hadího oleje“ a já souhlasím, více jsem o pinkwashingu, ezoterice a kritice feminismu mluvila v předchozích dílech této série. Doporučuji konkrétně díl

A jako poslední a asi nejdůležitější bod musím zdůraznit, zda „Muži jsou ve společnosti znevýhodněni, ale o tom se nemluví.“ – Redpill komunita často zdůrazňuje mužskou sebevražednost, problémy se získáním opatrovnictví dětí apod. Společnost o tom možná nemluví, ale já jsem se těmito mužskými otázkami zabývala v trilogii článků:

Anketa

Jaký je podle vás hlavní důvod, proč se někteří influenceři zaměřují na antifeminismus a toxickou maskulinitu?
Snaha o snadný výdělek z kontroverze
18,2 %
Opravdu věří tomu, co říkají
9,1 %
Chtějí si kompenzovat vlastní nejistoty
45,5 %
Reagují na změny ve společnosti a cítí se ohrožení
0 %
Jde jim hlavně o pozornost a engagement a peníze
27,2 %
Celkem hlasovalo 11 čtenářů.

Ale abych se vrátila k odpovědi na tuto otázku. Tvrdit, že mužská sebevražednost, genderová diskriminace v opatrovnických řízeních a zanedbávání emocionálního vývoje chlapců se vyřeší toxicky maskulinními postoji, které jsou jejich příčinou je cynismus a doslovné vyhánění čerta ďáblem. A nebo rovnákem na ohýbák.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz