Hlavní obsah
Práce a vzdělání

České děti nehloupnou

Foto: Národní pedagogický institut

Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny, jež tato zásadní novinka do škol přináší. Autory textů jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Článek

Autorem textu je Ondřej Neumajer - vedoucí oddělení Digitalizace ve vzdělávání v Národním pedagogickém institutu.

Společnost Kalibro podrobila skupinu 1 800 žáků stejným testům z několika oblastí, jako před 20 lety. Výsledek: žáci jsou na tom ve většině předmětů přibližně stejně, hodně se ale zlepšili v angličtině (o 12,5 %). Lidový narativ o stále línějších dětech, které toho umí méně oproti dřívějším generacím (rozuměj nám), to spolehlivě vyvrací. Co ale stojí za tak výrazným zlepšením v angličtině? Těžko říct, přesná data nemáme.


V listopadu 2024 jsme se z mezinárodního srovnání počítačové a informační gramotnosti ICILS 2023 dozvěděli, že se čeští osmáci umístili na 2. místě z 34 zemí, v roce 2013 byli dokonce první. Ani v tomto případě neexistují relevantní data, která by takto famózní úspěch našich žáků vysvětlovala.


Oproti chybějícím faktům tedy stavím hypotézu, proč je mladá generace v angličtině a digitálních technologiích tak dobrá: oblastem, které žáci považují za vysoce relevantní pro svůj život, se rádi věnují i ve svém volném čase. Mnozí mladí uvádějí, že si angličtinu vylepšili díky internetu, YouTube, Netflixu, při hraní počítačových her, online komunikaci, na sociálních sítích atd.


Z českých škol vycházejí děti, které se učit chtějí a umějí. Mladá generace se chce věnovat tomu, co vnímá jako důležité a relevantní pro svůj život. Společně s centralitou technologií a angličtiny v našich životech (mírou obklopení se v každodennosti) se výsledky dostavují.


Jaké z toho plyne pro školy doporučení? Předkládejme žákům školní výuku v co největším kontextu jejich osobních zájmů, bude je to více bavit a více se toho i naučí. Čím více budou školy propojené s mimoškolními aktivitami dětí, tím více toho pro své žáky udělají. Probíhající revize rámcových vzdělávacích programů je k tomu dobrou příležitostí.

Pokud chcete více informací o reportu ICILS: Česká školní inspekce - Národní zpráva ICILS 2023

Chcete se o revizích RVP dozvědět víc?

Podívejte se na náš web k Modernizaci českého školství: https://rozcestnik.rvp.cz/

Pošlete nám svůj názor do diskuze!

Informace o autorovi textu:

Ondřej Neumajer

Zabývá se inovacemi ve vzdělávání, účelným využíváním digitálních technologií a vzdělávací politikou směřující k celospolečenské změně. Působil jako zástupce ředitele na základní škole v Praze 12, v Národním pedagogickém institutu má nyní na starost digitální vzdělávání. Mezi projekty, na kterých se podílel, patří například Metodický portál RVP.CZ.

Anketa

Souhlasíte s tím, že dnešní mladá generace díky používání moderních technologií hloupne?
ANO, velkou vinu na tom mají sociální sítě plus prakticky všechno "předává" internetu a nemá penzum znalostí jako generace předchozí.
68,8 %
ANO, a zásluhu na tom má rodinné zázemí a vzdělávací systém, který dostatečně neplní svoji roli..
6,5 %
NE, díky technologiím získává velké množství dovedností a kompetencí.
17,2 %
NE, je na tom stejně jako generace předchozí.
7,5 %
NEVÍM a je mi to jedno.
0 %
Celkem hlasovalo 93 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz