Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Nové RVP. Školy mohou dětem ukázat svět umění a kultury v celé jeho šíři, to je to, oč tu běží

Foto: Národní pedagogický institut

Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny, jež tato zásadní novinka do škol přináší. Autory textů jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Článek

Autorem textu je Radek Marušák, vedoucí katedry výchovné dramatiky DAMU, garant vzdělávacího oboru Hudební, taneční a dramatická výchova na NPI.

Všichni si asi ze školních let pamatujeme, jak jsme ve škole zpívali, kreslili a možná i hráli na flétnu. Ale kdo z nás měl možnost zkusit si natočit krátký film, zahrát divadelní situaci, tančit, nebo tvořit cokoliv, co v sobě dokáže pojmout široký pojem umění?

Výuka umění a kultury na základních školách se dlouhodobě soustředila hlavně na hudební a výtvarnou výchovu. Přestože právě tyto předměty mají v českém školství tradici a nezastupitelnou hodnotu, mnohým z nás ve škole chyběla pestrost a možnost objevovat další formy uměleckého vyjádření, které jsou běžnou součástí života i kultury. Právě tuto mezeru se snaží současná reforma vzdělávací naplnit – nikoliv na úkor tradičních oborů, ale jejich zasazením do širšího kontextu a rozšířením oblasti umění a kultura o obsahy dalších uměleckých oborů.

Modernizace, nikoliv zánik tradičních předmětů

Jednou z nejčastějších obav, které kolem změn (tedy revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání) zaznívají, je údajná „likvidace“ hudební a výtvarné výchovy. Taková představa je však zcela mylná.

Cílem připravovaných změn není něco rušit, ale modernizace a systémová změna přístupu. Ten zdůrazňuje význam uměleckého vzdělávání pro rozvoj kreativity, kritického myšlení, emoční inteligence i kulturní identity žáků, jen neříká, že by to mělo být výhradně prostřednictvím dvojice „výchov“.

Nové pojetí oblasti Umění a kultura navazuje na mezinárodní trendy a doporučení, například na Rámec kulturního a uměleckého vzdělávání UNESCO, který umění a kulturu chápe jako „soubor specifických duchovních, materiálních, intelektuálních a emocionálních rysů společnosti, zahrnující literaturu, hudbu, výtvarné umění, divadlo, tanec, design, řemesla, architekturu, film, digitální média a další formy vyjádření.“

Tradiční obory – výtvarná a hudební výchova – zůstávají ve vzdělávání žáků i nadále klíčové a nezastupitelné, ale reforma umožní školám otevřít se i výuce nových obsahů.

V praxi v to znamená, že oblast „Umění a kultura“ v sobě zahrnuje dva hlavní obory: Hudební, taneční a dramatickou výchovu; Výtvarnou a filmovou výchovu. Školy mohou organizovat výuku v takto nazvaných předmětech, ale mohou ji uspořádat do vlastních předmětů, které odpovídají pojetí, organizaci výuky a podmínkám konkrétní školy. Po školách se chce (tak jako v ostatní výuce) splnění určitého minimálního společného základu, ale vedle toho dostávají školy dostatečný prostor, aby si výuku uzpůsobily na míru svým potřebám. A tady někdy dochází k nepochopení toho, co školy skutečně musí.

Národní pedagogický institut pro školy připravil ukázky a inspiraci, jak taková výuka může vypadat (modelové Školní vzdělávací programy), což někteří zaměňují s tím, že takto výuka musí vypadat. Změny (nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) ve skutečnosti školám přináší značnou flexibilitu díky systému společného základu a disponibilních hodin. Právě disponibilní hodiny (doporučených 26 hodin na 2. stupni) mohou školy využít k posílení konkrétních předmětů, včetně těch, které se zaměřují na vzdělávání v oblasti Umění a kultura, nebo k tvorbě volitelných předmětů či projektů dle svého zaměření a priorit. Rozhodnutí o konkrétní hodinové dotaci je plně v kompetenci vedení školy.  Má škola díky skvělému pedagogovi či pedagožce dlouholetou tradici v podobě kvalitní výuky hudební výchovy a třeba sborového zpěvu? Není nic snazšího, než aby škola právě tuto svou přednost promítla i do posílení výuky právě oboru hudební výchovy.

Kdo to bude učit?

Je pochopitelné, že mnozí aprobovaní pedagogové mohou cítit nejistotu vůči výuce, která nově zahrnuje i další umělecké obory. Na druhou stranu multioborové pojetí není v české škole novinkou – řada učitelů již dnes přirozeně propojuje hudbu s pohybem, výtvarné vyjádření s filmem či divadlem. Navíc obory dramatická výchova, taneční a pohybová výchova a filmová výchova mají své místo i v současném RVP. Multioborové pojetí oblasti Umění a kultura je jen logicky integruje tam, kam svou podstatou náleží. Reforma navazuje na dosavadní praxi a otevírá další prostor pro kreativitu nejen žáků, ale i samotných učitelů.

Národní pedagogický institut ČR aktivně připravuje řadu nástrojů, které školám i jednotlivým pedagogům pomohou s plynulým přechodem k novému pojetí. Zároveň ale reforma počítá s tím, že každá škola má jiné personální a materiální podmínky, a právě proto dává školám dostatek volnosti v tom, jak budou oblast Umění a kultura realizovat.

Obsahy, které aktuálně přesahují aprobaci stávajících pedagogů, mohou být naplňovány ve spolupráci s profesionálními umělci, odborníky z praxe či pedagogy uměleckého vzdělávání z jiných kontextů – například ze základních uměleckých škol, z konzervatoří, vysokých uměleckých škol nebo kulturních center a institucí. Důležitou roli tak v nové koncepci sehrává otevřenost škol vůči partnerství s dalšími aktéry vzdělávání. Tím se posiluje i reálné propojení školy s kulturním životem místa, které může pomoci zajistit kvalitní výuku i v oblastech, kde personální zajištění zatím chybí.

Vzdělávání budoucích pedagogů pro nové obsahy probíhá již nyní na vysokých uměleckých školách, jako je AMU a JAMU, které připravují odborníky v oblasti dramatické, filmové či pohybové výchovy. Současně se očekává, že na změny ve vzdělávací praxi budou postupně reagovat i pedagogické fakulty. Ty by měly reflektovat nové potřeby škol a inovovat přípravu budoucích učitelů tak, aby byli připraveni na mezioborovou spolupráci, tvořivé pedagogické přístupy a širší spektrum uměleckých disciplín.

Je důležité si uvědomit, že změny se nebudou odehrávat jednotně ani okamžitě a skokově. V některých školách bude proměna pozvolná a dílčí, školy se budou více držet tradičního pojetí výuky. Vedle toho ale začnou vznikat inspirativní příklady dobré praxe – nové metodické přístupy, inovativní způsoby organizace výuky, úspěšné projekty a spolupráce, které se mohou stát vzorem a inspirací pro ostatní…

Koncepce změn (nového RVP) tedy není ohrožením odbornosti, ale naopak jejím posílením. Vytváří prostor pro širší profesní uplatnění i pro učitele výtvarné a hudební výchovy, kteří se mohou stát klíčovými hybateli kulturního a tvořivého rozvoje školy.

Hudební a výtvarná výchova každopádně zůstávají na cestě změn základními stavebními kameny celé oblasti, ale nově zasazené do širšího a bohatšího kontextu. Široce (a s ohledem na realitu také přirozeně) pojatá výuka umění a kultury pomáhá žákům chápat umění v jeho bohatosti, vzájemné provázanosti a diverzitě, rozumět umění jako specifickému způsobu poznání a učí je užívat různé prostředky umění jako svébytného prostředku komunikace.  A to je něco, co by nás všechny mělo těšit.

Chcete se o revizích RVP dozvědět víc?

Podívejte se na náš web k Modernizaci českého školství: https://rozcestnik.rvp.cz/

Pošlete nám svůj názor do diskuze!

Informace o autorovi textu:

Radek Marušák

V současnosti působí jako vedoucí katedry výchovné dramatiky na DAMU, přes 20 let pracoval jako učitel českého jazyka, dějepisu a dramatické výchovy na základních, středních a základních uměleckých školách. Jeho velkým tématem je osobnostní rozvoj a učení prostřednictvím dramatizací a zapojování dramatických prvků do běžného vzdělávání. Na NPI působí jako garant vzdělávacího oboru Hudební, taneční a dramatická výchova.

Anketa

Souhlasíte s tím, že filmová tvorba, tanec a divadlo patří do osnov základních škol?
ANO, protože audiovizuální tvorba a tanec jsou běžnou součástí života dnešních dětí.
14,3 %
ANO, ale záleží na každé škole, jestli je chce vyučovat.
9,5 %
NE, ve škole stačí výuka výtvarné a hudební výchovy
58,7 %
NE, protože nejsou učitelé, kteří to mohou vyučovat.
11,1 %
NEVÍM a je mi to jedno.
6,4 %
Celkem hlasovalo 63 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz