Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Nové RVP. Teď už jen digitálně

Foto: Národní pedagogický institut

Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny, jež tato zásadní novinka do škol přináší. Autory textů jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Článek

Autorem textu je Ondřej Neumajer - vedoucí oddělení Digitalizace ve vzdělávání v Národním pedagogickém institutu.

Pokud pojmeme digitalizaci pouze jako převod postupů analogového světa do světa digitálního, nedosáhneme kýžených zlepšení. Potenciál využívání digitálních technologií musí mít větší ambice. Ve vzdělávání se musí ve výsledku jednat o zkvalitnění vzdělávání a podporu spolupráce.

Zejména v oblasti vzdělávání musíme mít při zavádění digitálních technologií stále na mysli, že naším cílem není pouhá náhrada současných postupů, naše cíle musí být zásadně vyšší. Na tuto premisu jsme v Národním pedagogickém institutu mysleli, když jsme se pustili do úkolu vytvořit nový Rámcový vzdělávací program jako digitální nástroj. Tak o něm totiž hovoří i původní Hlavní směry revize RVP pro základní vzdělávání vydané MŠMT.

Digitalizací RVP se rozhodně nemyslí dokument ve formátu PDF. Do tohoto formátu je možné integrovat texty a obrázky, používat hypertextové odkazy a jeho nezávislost na softwaru i hardwaru zajišťuje, že se dokument zobrazí na všech zařízeních (stolní počítač, notebook, tablet, smartphone…) a různých operačních systémech (od Microsoftu, Google, Apple…) stejně. Vždy se ale jedná o statický dokument. V NPI jsme oproti tomu vytvořili online aplikaci, která propojuje ministerstvem schválený a vydaný dokument RVP (tzv. závazná část) s metodickou podporou pro učitele. Ta je poskytována v různých podobách, z nichž některé jsou na propojeném Metodickém portálu RVP.CZ. Jedná se především o ilustrace uvedené u každého očekávaného výsledku učení nebo o navázané digitální učební materiály, tzv. DUMy.

Výhoda tohoto řešení pro učitele je nasnadě – na jednom místě nejen normativní dokument, ale také vysvětlení a ukázky, jak jeho obsah ve škole uchopit. Navíc je možné metodickou podporu průběžně doplňovat, zpřesňovat či rozšiřovat. Posunout se od statického dokumentu k dynamickému systému. Tvorba RVP je totiž komplexní proces náročný na čas, který zapojuje značné množství odborníků a v různých fázích vyžaduje různé specialisty. Ukazuje se, že bezprostředně po schválení nového RVP ministrem není možné mít metodickou podporu v plné šíři k dispozici, některé její části vznikají teprve následně a pokud chceme kvalitní výsledek, musí se na něm podílet více lidí a zabere to hodně času.

Aktuálně nabízí aplikace přístup k finálním RVP pro předškolní a pro základní vzdělávání. Umožňuje vyhledávání jak v celých jejich zněních, tak i velmi podrobné v jejich jednotlivých částech. Zájemce tak může vyhledat, jak se například umělá inteligence propisuje do jednotlivých entit RVP, tedy do vzdělávacích oblastí, klíčových kompetencí, průřezových témat či základních gramotností nebo jak je pojímána v jejich metodické podpoře.

Další výhodou aplikace oproti statickému dokumentu je možnost propojit v souvislostech očekávané výsledky učení, tedy procházet předcházející, navazující a související výsledky učení. Učitel tak může sledovat, jak se daný požadavek na dítě vyvíjí od předškolního vzdělávání, přes první stupeň a druhý stupeň základního vzdělávání a v budoucnu až po střední školu. Takové propojení umožňuje lépe pochopit, jak je daný výsledek učení chápán v celé své šíři. Očekávané výsledky učení totiž v novém RVP nenáleží pouze vzdělávacím oblastem (tedy např. Jazyku a jazykové komunikaci nebo Informatice) ale také klíčovým kompetencím, průřezovým tématům a základním gramotnostem. Mnohé očekávané výsledky učení těchto entit spolu samozřejmě souvisejí a nová aplikace tyto souvislosti umožňuje sledovat.

Formát PDF jsme ale úplně nezavrhli. Do aplikace je integrována funkce exportu do PDF. Uživatel si může stáhnout RVP ve verzi pouze závazné části nebo i s rozšířením o metodickou podporu nebo si prostřednictvím formuláře přesně zvolit, které vybrané entity a jejich podrobnosti si přeje získat. Odkaz ke stažení je následně zaslán uživateli na zadaný e-mail, protože tvorba takto na zakázku generovaného dokumentu chvíli trvá. Rozsah vygenerovaného PDF, například v RVP pro základní vzdělávání, osciluje od několika málo stran po 915 s aktuálním rozsahem metodické podpory.

Při schvalování RVP na MŠMT mohou členové vedení instituce využít možnosti aplikace, kam mají přístup k verzi RVP, která ještě není dostupná široké veřejnosti. Určitou pikantérií může být, že do vlastního připomínkového řízení na MŠMT se zasílá verze PDF. Digitalizace státní správy se dlouhodobě ukazuje jako nemalý oříšek, který vyžaduje jisté změny myšlení a přístupů.

Příznivce otevřené společnosti by mohlo potěšit, že datová sada popisující dosud schválená RVP ve formátu JSON, XML a CSV je zveřejněna ve formátu otevřených dat na https://opendata.npi.cz/. Systém nabízí API pro přístup k datům všem zájemcům, předpokládá se zejména zájem vývojářů, kteří vyvíjejí systémy pro tvorbu Školních vzdělávacích programů.

Vše výše popsané se týká té části aplikace, kterou nazýváme prezentační vrstva, a která je dostupná široké veřejnosti na adrese https://prohlednout.rvp.cz/. Hlavní přidaná hodnota celého digitálního nástroje ale spočívá ještě v něčem jiném.

Spolupráce. To je, oč tu běží

Výše uvedené vlastnosti aplikace jsou užitečné pro školy, jejich učitele, ředitele, rodiče… Hlavní síla nového digitálního nástroje je ale především v možnostech spolupráce při tvorbě nových a aktualizacích stávajících RVP. Svět současných RVP je hodně různorodý, nový digitální nástroj by měl jejich struktury sjednotit a umožnit všem jejich tvůrcům používat stejné postupy tvorby. Kromě dvou již zmíněných RVP byly v době psaní těchto řádků v systému v různé fázi rozpracovaní ještě RVP pro základní školu speciální, RVP pro lyceum a RVP pro střední vzdělávání. Současných 274 RVP pro střední odborné vzdělávání by měla probíhající inovace oborové soustavy zredukovat na výrazně menší počet.

Informační systém pro přípravu RVP (IS RVP) nabízí funkcionality dle uživatelských rolí, přičemž každá role má svá vlastní oprávnění. Rolí je k dispozici více, například garant vzdělávací soustavy, garant oboru, konzultant, editor nebo editor metodické podpory. V roce 2024 spolupracovalo a bylo v IS registrováno 1 042 uživatelů, zejména učitelů a odborných pracovníků NPI ČR. A to se bavíme pouze o dvou prvních RVP.

IS RVP umožňuje také realizovat připomínkové řízení, uživatelé mohou vkládat své komentáře přímo k jednotlivým entitám IS, aby mohly být autory daného RVP vypořádány. Tato možnost zatím nebyla ve veřejné konzultaci RVP pro základní vzdělávání v roce 2024 využita. Systém navíc eviduje jednotlivé verze příslušných částí dokumentů.

Pro mnohé školy bude asi důležitá informace, že průběžně se vznikem IS RVP probíhají pravidelné konzultace mezi NPI ČR a Českou školní inspekcí, jejichž cílem je především plánované propojení s nástrojem pro tvorbu školních vzdělávacích programů. Idea je taková, že nová verze inspekčního INSPISu si strukturu příslušného RVP ze systému sama načte a přechod škol používajících tuto aplikaci na nové RVP tím významně zjednoduší. Obdobné napojení mohou využít i další vývojáři obdobných systémů pro školy.

Digitalizace v podání nového RVP jako digitálního nástroje přináší několik nových možností, které tradiční tištěná verze z principu neumožňovala. Přáním našeho týmu je systémový přístup k tvorbě kurikulárních dokumentů, který ve svém důsledku pomáhá žákům v prostupnosti mezi jednotlivými stupni vzdělání, autorům ve spolupráci na revizi klíčového školského dokumentu a státu držet pomyslné opratě a řídit kurikulární reformu jednodušeji a i přesněji.

Chcete se o revizích RVP dozvědět víc?

Podívejte se na náš web k Modernizaci českého školství: https://rozcestnik.rvp.cz/

Pošlete nám svůj názor do diskuze!

Informace o autorovi textu:

Ondřej Neumajer

Zabývá se inovacemi ve vzdělávání, účelným využíváním digitálních technologií a vzdělávací politikou směřující k celospolečenské změně. Působil jako zástupce ředitele na základní škole v Praze 12, v Národním pedagogickém institutu má nyní na starost digitální vzdělávání. Mezi projekty, na kterých se podílel, patří například Metodický portál RVP.CZ.

Anketa

Je pro Vás „uživatelsky přívětivější“ studovat rozsáhlé koncepční strategické materiály v interaktivní online podobě?
ANO, online interaktivní podoba je jednoznačně mnohem příjemnější ke studiu.
7,6 %
ANO, ale musí být 100 % funkční a přehledná, jinak mě to rychle odradí.
2,5 %
NE, preferuji „papírovou“ (vytištěnou) podobu.
83,9 %
NE, koncepční (strategické) materiály nikdy nečtu.
6 %
Celkem hlasovalo 118 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz