Článek
Autorkou textu je Klára Bezděková – náměstkyně ředitele Národního pedagogického institutu.
Milí rodiče,
pamatujete si, kolik nejrůznějších detailů a faktů jste se museli učit na základní škole? Museli jste znát zpaměti vzoreček tvrdnutí malty, mít encyklopedické znalosti v biologii více, než celkový přehled o fungování přírody nebo umět v textu rozpoznat přísudek jmenný se sponou a beze spony?
Nebo jste podobná témata nedávno probírali se svými dětmi při přípravě do školy? A také se Vás občas děti ptají: „K čemu mi tato znalost bude?“ a Vy nevíte, jak odpovědět, protože tušíte, že tak trochu k ničemu, ale nechcete shodit autoritu školy?
Doufáme, že nové rámcové vzdělávací programy (RVP) přinesou do škol živou diskuzi a znovu zvednou ve školách otázky typu:
- Co učíme a k čemu to dětem bude?
- Jak učíme? Je to ten nejlepší způsob, jak vědění předat?
- Je nutné předávat tolik znalostí? Nebo spíše látku upevňovat a zaměřit se na dovednosti, pochopení souvislostí?
- Jak podpoříme děti v jejich zvídavosti a motivaci poznávat a učit se?
- Jak prostřednictvím výuky přispějeme k tomu, aby děti chodily rády do školy?
- Jak k této změně přispívají nové rámcové vzdělávací programy?
Upravené rámcové vzdělávací programy reagují na rychlou proměnu světa, ve kterém extrémně narůstá objem informací. Není možné se již vše faktograficky učit. Naopak. Vzdělávací obsah byl upraven právě tak, aby naučil Vaše děti se orientovat v rychlém vývoji, vědět, kde je možné najít informace a jak s nimi pracovat. Mít vytvořený hodnotový základ zakotvený v demokratických principech, znát sám sebe, svou roli ve společnosti, umět komunikovat s druhými a respektovat je.
Veškerá proměna vzdělávání směřuje k podpoře Vašich dětí, aby uspěly ve světě, do kterého vyrůstají, byly spokojenými lidmi a měly pozitivní vztah ke vzdělávání. Vzdělávat se budou celý život.
Chcete se o revizích RVP dozvědět víc?
Podívejte se na náš web k Modernizaci českého školství: https://rozcestnik.rvp.cz
Informace o autorovi textu:
Klára Bezděková
V současné době působí jako náměstkyně ředitele NPI. Převážnou část své profesní kariéry působila ve vedoucí pozici na MŠMT, kde se věnovala zejména dalšímu vzdělávání, Národní soustavě kvalifikací, uznávání výsledků neformálního vzdělávání a kvalitě dalšího vzdělávání, včetně reprezentování tématu v Evropské komisi, UNESCO či OECD. Na ministerstvu se taktéž v pozici ředitelky odboru věnovala podpoře pedagogických pracovníků a ředitelů škol a zároveň působila v Evropské síti pro politiku vzdělávání učitelů (ENTEP).