Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Nové RVP. Škola jako prostor pro pohodu, pochopení a porozumění

Foto: Národní pedagogický institut

Nové rámcové vzdělávací programy nejsou hrozbou, ale příležitostí. Připravili jsme sérii článků, které vám pomohou pochopit změny, jež tato zásadní novinka do škol přináší. Autory textů jsou odborníci z týmu Národního pedagogického institutu (NPI).

Článek

Autorkou textu je Andrea Cibulková - ředitelka odboru Podpora žáků, poradenství a společné vzdělávání v Národním pedagogickém institutu.

Jak asi vypadá škola, kam se děti těší a kde učitelky a učitelé vědí, že mají tu nejlepší práci na světě? Je zasazená do přírody jako v Tolkienově  Kraji, ční vrškem v oblacích či je to škola s prostory převážně virtuálními?

Možná. Já si ji představuji třeba jako úplně obyčejnou školu kdekoliv v naší zemi, do které chodí děti z okolí a společně s vyučujícími zažívají pohodu, která jim umožňuje osobní rozvoj, úspěch i pochopení, proč jsou věci tak, jak jsou, a zda, proč a jak je dělat jinak. A také porozumění sobě, světu kolem sebe i tomu budoucímu.

Přiznejme si, že co a jak se ve škole dnes učí, nás už neposouvá dál. Tradiční pojetí vzdělávání, které se soustředí na předávání faktů a memorování, neodpovídá potřebám 21. století. Děti se učí spousty věcí nazpaměť bez pochopení souvislostí a vědomí, k čemu jim to v životě bude. Mnoho dětí se do školy netěší, vyučující jsou rozčarovaní a unavení. Chybí nám flexibilita reagovat na proměnlivý svět a cit pro potřeby dnešních dětí (i vyučujících). Doba se změnila a i škola by měla učit jinak.

A jak? Děti potřebují víc než jen znalosti, potřebují hlavně dovednosti, které se budou hodit v životě. Já věřím ve školu, která učí děti myslet, spolupracovat, komunikovat a využívat moderní technologie. Škola by měla být bezpečným prostředím, kde dítě objevuje sebe a svět, může se rozvíjet, dělat chyby, zažít úspěch, pomáhat ostatním. Věřím ve vzdělávání, které je pro děti i vyučující radostí a motivací.

Škola propojuje teorii s praxí, připravuje na reálný život a budoucí povolání. Má vést k zodpovědnosti za vlastní učení, za život svůj i ostatních.

A to je opravdu důležité, protože naše děti budou žít ve světě plném rychlých změn a budou čelit jiným výzvám než my doposud. Budou potřebovat dovednosti, které jim pomohou se v tomto světě orientovat, přizpůsobovat se, řešit problémy a stále se učit. Mladí potřebují poznat a pochopit sami sebe i ostatní, aby mohli společně dělat svět lepším a radostnějším místem k životu.

A tak pojďme brát revizi RVP jako příležitost ke změně. Ne jako revoluci ve vzdělávání, ale jako evoluci, která reaguje na potřeby současné doby a přináší do škol modernější a efektivnější způsoby výuky. Dává školám větší prostor při tvorbě vlastního ŠVP a umožňuje jim vycházet z místních podmínek a potřeb dětí.

Pro některé školy nejde o žádnou větší změnu. Pro mnohé další to však může být sedmimílový krok vpřed doprovázený nejistotou. A proto jsme tu my, NPI, abychom vyučujícím a managementu škol poskytli maximální podporu. Připravujeme semináře, webináře, konzultace, sdílení dobré praxe i metodické materiály. Jsme tu pro vás a chceme vám pomoci.

Budoucnost našich dětí a celé společnosti závisí na kvalitě vzdělávání. Záleží na nás všech, učitelích, ředitelích, zřizovatelích, rodičích. Podpořme tyto změny, vytvořme společně školu jako inspirativní prostředí, kde se budou děti cítit motivované a budou se rády učit. Pojďme udělat vše pro to, aby revidovaný RVP nebyl jen dokumentem na papíře, ale skutečně se promítl do praxe a přinesl dobré změny do českého školství a celé společnosti. Pro své potomky chceme to nejlepší. Dejme jim šanci uspět a žít spokojený život. Záleží na tom, abychom se nebáli změn. Pak se ani naše děti nebudou bát budoucnosti.

Pevně věřím, že jednou nejlepší škola pro každé dítě bude ta, do které chodí, a právě v ní bude mít učitelstvo tu nejlepší práci na světě. Společně tam zažijí pohodu, pochopení, porozumění a úspěch. Budou vědět, že jdou správnou cestou. Děti i vyučující.

Chcete se o revizích RVP dozvědět víc?

Podívejte se na náš web k Modernizaci českého školství: https://rozcestnik.rvp.cz/

Informace o autorovi textu:

Andrea Cibulková

Absolvovala Pedagogickou fakultu UJEP v Ústí nad Labem a Pedagogickou fakultu UK v Praze. Působila ve školském zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče, pracovala jako učitelka na základní a střední škole. V Národním ústavu pro vzdělávání se následně specializovala na vzdělávací projekty zabývající se podporou pedagogických pracovníků v kontextu inkluzivního vzdělávání. V NPI působí na pozici ředitelky odboru Podpora žáků, poradenství a společné vzdělávání.

Anketa

Chodili jste do školy rádi?
ANO a moc rád/ráda na ta léta vzpomínám
41,7 %
ANO, ale občas to bylo psychicky náročné
16,7 %
NE, protože školní docházka je pro mě traumatizujícím obdobím života
16,7 %
NE, ale chození do školy mě vlastně nijak zásadně neovlivnilo
24,9 %
Celkem hlasovalo 12 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz