Článek
Pamatujete si na své první školní dny? Na radost z objevování světa, kdy bylo všechno nové a vzrušující? Právě tuto radost chceme dětem zachovat i v moderním vzdělávacím systému. Chystané změny v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) mají školám umožnit lépe reagovat na potřeby dnešních dětí. Co to znamená pro první stupeň základních škol? A jak se tyto změny promítnou do každodenní výuky?
Často svým kolegům říkám, že první stupeň základní školy je společně s předškolním vzděláváním základem, na kterém všechno stojí. Pevné a kvalitní základy pomohou dětem obstát nejen na dalších stupních vzdělávání, ale hlavně v životě. Proto je důležité, aby děti měly prostor pro rozvoj znalostí, dovedností a kompetencí, které budou potřebovat ve stále se měnícím světě.
Angličtina od první třídy? Ano, ale hravě!
Jednou z nejviditelnějších změn je zavedení povinné angličtiny už od první třídy. Nejde o to, aby děti hned používaly složité věty nebo se učily gramatiku. Cílem je především vytvořit pozitivní vztah k jazyku. Děti budou poslouchat příběhy, zpívat písničky nebo hrát jednoduché hry. Čím dříve se děti s cizím jazykem setkají, tím přirozeněji ho přijmou.
Méně čísel, více logiky
Nový rozměr dostává matematika. Vzdělávací obsah byl stanoven podle Globálního rámce, který vymezuje minimální požadavky na znalosti a dovednosti žáků. Zjednodušeně by se dalo říci, méně drilu, více praktických dovedností a práce s problémovými úkoly. Modelové školní vzdělávací programy doporučují omezení číselného oboru do milionu a početní operace do 100 000 (mimochodem všimli jste si, kolik lidí i v dospělosti má problém s představivostí a rozlišováním čísel milion, miliarda a větší?). Novinkou je zařazení jednoduché statistiky a pravděpodobnosti. Že je to předčasné? Vždy – a netýká se to jen statistiky a pravděpodobnosti – záleží na konkrétní podobě. A vhodných příkladů je mnoho. Se svými žáky pravidelně zaznamenáváme data do tabulek, házíme kostkou a odhadujeme, jaký výsledek nám padne, nebo losujeme z pytlíku kuličky různých barev a přemýšlíme, jakou kuličku vytáhneme, když víme, že modrých je nejvíce.
Čeština jako prostor pro komunikaci
Vzdělávací obor Český jazyk a literatura už nebude rozdělený na literární, jazykovou a komunikační složku, v reálném životě takové dělení také nefunguje. Všechny tyto složky se propojí do jednoho celku. Důraz bude kladen na rozvoj komunikačních dovedností. V naší škole jsme před mnoha lety zavedli čtenářské dílny. Děti si vybírají knihy podle svého zájmu a během roku plní i různé čtenářské výzvy. Třeba přečíst knihu s určitou barvou obalu nebo knihu, která má v názvu jméno. Autentické literární texty využíváme k rozvoji jazykové i slohové složky českého jazyka.
Poznej svůj svět
Jednou z novinek je podpora tzv. místně ukotveného učení – tedy výuky zaměřené na okolí školy, region a místní komunitu. Pokud použiju opět příklad z naší školy, tak po vybudování včelařské stezky místními včelaři dostali žáci za úkol zamyslet se nad tím, jak bychom mohli podpořit rozmanitost přírody v našem okolí. Výsledkem byl návrh na výsadbu květnaté louky a vypuštění motýlů, které žáci odchovali. Děti nejenže poznávají přírodu kolem sebe, ale také aktivně přispívají k její rozmanitosti, ochraně a plně si uvědomují, co taková ochrana obnáší.
Plynulý přechod mezi stupni vzdělání
Přechod z mateřské školy na první stupeň základní školy je pro děti často velkou změnou. Děti potřebují čas, aby si zvykly na nové prostředí, režim, požadavky a přijaly novou roli žáka. RVP ZV stanovuje požadavek na nastavení adaptačního období, kdy učitel akceptuje každého žáka, který do školy přichází, a vytváří mu takové podmínky, aby byl přechod co nejplynulejší.
Klíčovou roli v adaptačním období hrají i rodiče. Je velmi důležité sladit jejich očekávání s požadavky školy, zasvětit je do školních rituálů, brát je jako odborníky z praxe, vysvětlovat jim, na jaké změny jejich děti připravujeme. To lze i před nástupem do prvního ročníku, kdy se formou návštěv naše děti z mateřské školy seznamují s novým prostředím, setkávají se s budoucími spolužáky, společně prožívají tematicky zaměřené dny a potkávají se při Zahradní slavnosti.
Co to jsou ty kompetence a gramotnosti?
V souvislosti se změnami se často skloňují dva pojmy: klíčové kompetence a základní gramotnosti. V RVP PV a RVP ZV došlo ke sjednocení terminologie a počtu klíčových kompetencí. Nově jsou definované základní gramotnosti – v základním vzdělávání jde o čtenářskou a pisatelskou gramotnost a logicko-matematickou gramotnost.
Čtenářská a pisatelská gramotnost je základem všeho, klíčovým faktorem úspěchu ve vzdělávání. I proto jsme už od první třídy zavedli výše vzpomínané čtenářské dílny. Nejde jen o samotnou podporu čtenářství, ale také o vlastní práci s textem, sledování porozumění a vyhledávání informací nebo trénování čtenářských strategií. Vždyť s textem pracujeme nejen v českém jazyce, ale ve všech vzdělávacích oblastech.
Logicko-matematická gramotnost je rozvíjena napříč vzdělávacími obory, umožňuje žákům aplikovat logické myšlení a matematické modely v různých situacích reálného života. Jednoduché příklady ze života – jako spočítání nákupu a správné vrácení peněz nebo měření délky či teploty – pomáhají dětem pochopit, že matematika má smysl a je všude kolem nás.
V RVP ZV je vymezených osm klíčových kompetencí. Nově obsahují jednotlivé složky a závazné očekávané výsledky učení na úrovni 5. ročníku. Novinkou je klíčová kompetence kulturní. Jejím cílem je rozvíjet u dětí respekt k různým kulturám, hodnotit různé kulturní a umělecké projevy a porozumět jejich významu. Na prvním stupni to může být tak jednoduché jako povídání o tradicích, které žáci znají ze svého života, nebo návštěva zajímavé výstavy či divadla.
Chcete se o revizích RVP dozvědět víc?
Podívejte se na náš web k Modernizaci českého školství: https://rozcestnik.rvp.cz/
Pošlete nám svůj názor do diskuze!
Informace o autorovi textu:
Jovanka Rybová
Je ředitelkou ZŠ a MŠ Kyjov-Bohuslavice. V NPI působí jako metodička a didaktička 1. stupně základního vzdělávání. Je také lektorkou. Zaměřuje se na inovativní výuku a vytvořila ucelenou řadu učebnic pro 1. stupeň.