Hlavní obsah

Amerika 19. století: Když děti končily na šibenici

Foto: NPC/ChatGPT

Děti v poutech, děti na šibenici. Příběhy z Ameriky 19. století ukazují, jak snadno se spravedlnost mohla stát zbraní – i proti těm nejmenším.

Článek

Píše se polovina 19. století. Spojené státy americké procházejí bouřlivým obdobím rozvoje, ale také hlubokých společenských nerovností. Průmyslová města jako New York rostou závratným tempem, přitahují vlny migrantů a chudiny. Právní systém je však stále neúprosný a tvrdě trestá i ty nejdrobnější přestupky—i pokud jejich pachatelem je dítě. Dětská práva neexistují, věkové hranice trestní odpovědnosti jsou buď směšně nízké, nebo nejasné. A smrtí neplatí jen vrazi.

Tuhle historii jsme zamkli do archivů. Je příliš temná na to, abychom ji chtěli vyprávět dětem. Jenže právě o dětech je. O těch, které nikdo nebránil, protože byly malé, chudé a samy.

A jejich příběhy? Ty by se měly vyprávět nahlas. Abychom nezapomněli, jak snadno se zákon může stát pastí. A lidskost zločinem.

Už mě věšeli mockrát

Bylo mu deset. Když vás někdo zradí v tomhle věku, obvykle to bývá kamarád ve škole. Možná vás nechá stát u hřiště, nebo si sedne vedle někoho jiného. Bolí to. Ale dá se to přežít.

Jeho ale zradil stát.

Seděl ve vězení v Alexandrii, v Louisianě. Na zemi kuličky. Dřepěl u nich s dětskou vážností. Vězení pro něj nebylo temná kobka, ale další místnost, kde se dá hrát. Kde čas plyne tak pomalu, že i den před popravou vypadá jen jako další středa.

Nikdo mu nevysvětlil, co znamená „rozsudek smrti“. Když mu řekli, že zítra bude oběšen, jen pokrčil rameny.

„Už mě věšeli mockrát,“ řekl.

Myslel tím dvorek. Provaz na větvi. Dětské „soudy“ mezi kamarády, kde padaly tresty s křikem a smíchem. Myslel, že si hrají. Že tohle je jen přísnější hra dospělých.

Možná ještě večer usnul s tím, že se ráno probudí, sní kousek chleba a půjde si hrát dál.

Ale ráno přišli muži. Vážní. Mlčící. Vedli ho mezi nimi. V ruce už nedržel kuličky. Jen kroutil prsty, jako by si je chtěl zpátky nahmatat v dlani.

Na popravišti byl zmatený. Když spatřil oprátku, poprvé zaváhal. Klekl. Ne proto, že by rozuměl, co se děje, ale protože ho to kdysi naučila matka: když nevíš, co říct, modli se.

Modlil se. Pak začal plakat.

Nikdo neřekl „dost“.

Nikdo neřekl „je to dítě“.

Kat udělal, co musel. A kluk – ten, co měl kuličky místo myšlenek na smrt – zemřel. Legálně. Podle zákona.

Jako varování ostatním.

A tehdy někdo tiše poznamenal:

„I pohané by se za to styděli.“

Lžička a rozsudek

Přišel bos. Sedmiletý kluk.

V jedné ruce svíral kus látky, který kdysi býval kapesníkem, ve druhé měl prázdno.

Vlasy měl rozcuchané jako vrabčí hnízdo a v očích měl víc strachu než rozumu.

Vedli ho mezi dospělými, jako by šlo o obávaného zločince. Všichni na něj zírali. Ne kvůli tomu, co udělal, ale protože byl tak malý, že ani nedosáhl na lavici svědků.

Obvinění? Ukradl stříbrnou lžičku.

Ne z nějaké chamtivosti. Ne proto, že by plánoval zločin. Ale proto, že mu to řekla matka.

Možná to doma vypadalo tak, že ráno nebylo co dát na lžičku. Možná už několik dní. Hlad se neptá. Neváhá. Hlad neumí čekat.

A tak matka ukázala na dům bohatých, řekla: „Vem to. Pro nás.“ A on šel.

Bez přemýšlení. Bez pochyb. Sedmiletý kluk.

Poslechl. Protože děti poslouchají.

V domě ho chytili.

Možná ani neutíkal. Možná stál a čekal, až ho někdo chytí.

Protože nevěděl, co má dělat.

Soud neřešil, kdo ho k tomu navedl. Nezeptal se, co ví sedmileté dítě o majetku, o vině, o smrti.

Nezajímalo je, co je to za dítě.

Stačilo vědět, že vzal.

Rozsudek byl rychlý.

Vina uznána.

Trest: vězení.

Žádné „pomůžeme“.

Žádné „proč jsi to udělal?“.

Žádné „kde je tvoje matka?“.

Jen dveře, které se zavřely, a kluk, který byl najednou mezi dospělými, mezi zločinci, mezi těmi, co už si vyslechli rozsudky tolikrát, že je přestali poslouchat.

22 000 dětí

New York. 1854.

Město, které roste rychleji než jeho stíny. Město, kde věžičky kostelů soutěží s komíny, ale bída vždycky vede.

V tom roce bylo zatčeno 22 000 dětí.

Z toho 7 000 skončilo za mřížemi.

Ne v sirotčinci. Ne v dětském domově. Ve vězení.

Mezi dospělými. Mezi opilci, rváči, vrahy.

Děti ve věku od pěti do patnácti let.

Pětiletí kluci v železech, které jim sklouzávaly z nohou.

Dvanáctileté dívky, které sdílely cely s prostitutkami a ráno nevěděly, kdo vedle nich spí.

Jejich zločiny? Toulání. Hlad.

To, že spali pod mostem, nebo se schovali v opuštěné budově, když pršelo.

To, že neměli rodiče. Nebo že měli takové, kteří sami žili v podřepu společnosti.

Společnost je nechránila.

Společnost je trestala.

Každé jméno z toho seznamu je malý hrob, který nemá náhrobek. Jen číslo spisu.

Možná čárku v zápisníku soudce.

Někdy se říká, že tyhle časy jsou pryč. Že jsme dál. Že jsme humánnější. Možná ano.

Ale šibenice nemusí stát na náměstí, aby se člověk bál.

Stačí soud bez soucitu. Stačí pravidla, která přehlížejí hlad, bídu a dětství.

Dnes možná neoběsíme desetiletého kluka. Ale kolik jiných dětí oběsíme obrazně?

Na čekacích listinách, v zanedbaných ubytovnách, v záznamech sociálky, kde z nich mizí lidé a zůstává jen kolonka „rizikové prostředí“?

Děti, které kdysi visely za stříbrnou lžičku, za hlad, by dnes měly dostat pomník. Ne mramorový. Ale ve formě svědomí. V nás.

Seznam použitých zdrojů

1. QUINBY, Q. W. The Gallows, the Prison, and the Poor-House: A Plea for Humanity; Showing the Demands of Christianity in Behalf of the Criminal and Perishing Classes. Cincinnati: G. W. Quinby, 1856. Kapitoly IV a část II, kapitola III.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz