Článek
V dubnu 2009 bylo v severoanglickém Sunderlandu zataženo. Tichý pohřeb, pár blízkých, rakev se jménem Marina Jonesová. Žena, matka dvou dětí, poštmistrová, která celý život věřila v poctivost. Před pár týdny se oběsila. Nezvládla tlak. Nezvládla být veřejně označená za zlodějku, přestože nikdy nic neukradla.
V dopise na rozloučenou napsala:
„Nezvládám být tím, za koho mě považujete. Nejsem zloděj. Ale nikdo mě neposlouchá.“
Její smrt se ztratila v šumu každodenních zpráv. Nikdo tehdy netušil, že není sama. Marina byla jednou z téměř tisíce lidí, které britská pošta obvinila ze zpronevěry na základě dat z defektního systému Horizon. Ten měl řídit účetnictví a hotovostní toky, ale od počátku byl plný chyb. Místo aby pošta přiznala selhání, házela vinu na poštmistry. A soudy věřily softwaru víc než lidem.
Digitální past
Horizon uvedla pošta do provozu v roce 1999. Vyvinula ho japonská firma Fujitsu a představoval chloubu modernizace: všechno elektronicky, rychle a přesně. Jenže místo toho začaly v systému mizet peníze. Na obrazovce se objevovaly schodky: tisíce, někdy i statisíce liber.
Poštmistři museli tyto rozdíly doplácet ze svého. Často si brali půjčky, prodávali domy, sahali do životních úspor, jen aby udrželi provoz. Když odmítli, přišla obvinění z podvodu a soud.
Nikdo nepřipouštěl, že software může mít chybu. Pošta tvrdila, že systém je „spolehlivý“, a úřady obviňovaly stovky poctivých lidí.
Alan Bates a jeho boj s mlýnskými kameny
Alan Bates, poštmistr z Walesu, byl jedním z prvních, kdo se odvážil ozvat. Upozorňoval, že Horizon vykazuje neexistující schodky a že data nelze věrohodně ověřit. Místo odpovědi přišla výpověď.
Bates ale nerezignoval. Se skupinou dalších poštmistrů založil sdružení Justice for Subpostmasters Alliance. Dvacet let sbírali důkazy, hledali advokáty a naráželi na nezájem politiků i médií.
„Říkal jsem jim to roky. Věděli to. A mlčeli,“ svědčil Bates před parlamentem.
Jejich vytrvalost přinesla ovoce – v roce 2019 soud potvrdil, že systém Horizon opravdu obsahoval závažné chyby. Spustilo se veřejné vyšetřování vedené soudcem Wynnem Williamsem.
Tváře tragédie
Za každým soudním spisem se skrýval život, rodina, někdy i smrt.
Martin Griffiths, otec dvou dětí, provozoval malou poštu. Po obvinění z podvodu ztratil práci, přišel o dům, jeho manželství se rozpadlo. V roce 2013 spáchal sebevraždu – skočil pod vlak. Nikdy se neprokázalo, že by zpronevěřil jedinou libru.
Peter Holmes, poštmistr a skautský vedoucí, propadl depresím, když ho obvinili z podvodu. V roce 2010 se oběsil. Jeho dcera později řekla:
„Celý život žil čestně. Obvinění ho zlomilo.“
Tracey Felstead byla zatčena v 19 letech. Strávila dva roky ve vězení. Po návratu se potýkala s panickými atakami a strachem vyjít mezi lidi.
„Někdy jsem přemýšlela, jestli má můj život ještě cenu.“
Janet Skinner, matka dvou dětí, dostala šest měsíců vězení. Po návratu domů zjistila, že sousedé se s ní přestali bavit a práce, kterou měla ráda, už na ni nečekala.
„Nepotrestali mě. Zničili mě.“
Mlčení, hrozby a cynismus
Z interních dokumentů vyplývá, že vedení pošty o problémech s Horizonem vědělo už od začátku. Přesto tvrdilo opak – i pod přísahou. Lidé, kteří na chyby upozorňovali, byli umlčováni. Některým vyhrožovali žalobami, jiným výpovědí.
Pošta přitom ročně obviňovala desítky poštmistrů z podvodů, soudy jim věřily – software přece „nemůže lhát“. A Fujitsu, která systém vyvinula, v tichosti přiznávala vnitřní testovací chyby, ale veřejně mlčela.
„Nikdy jsem necítil větší bezmoc. Věděl jsem, že jsem nic neudělal. Ale proti stroji a úřadu jsem byl nikdo,“ vzpomíná jeden z neprávem odsouzených.
Spravedlnost po letech
V roce 2019 padl přelomový verdikt: Horizon byl chybný, a to závažně. V roce 2021 začalo veřejné vyšetřování. Premiér aféru označil za „národní ostudu“. Vznikl fond na odškodnění ve výši přes miliardu liber.
Do července 2025 soud zrušil přes 100 rozsudků, desítky dalších ještě čekají. Některým poštmistrům se podařilo získat peníze zpět, ale jiní už byli mrtví. Jejich jména zůstala jen na náhrobních kamenech.
Jak se to mohlo stát?
Aféra ukázala slabinu moderních společností: slepou víru v technologie a čísla. Soudci i manažeři věřili softwaru víc než lidem, kteří roky dokazovali, že chyba není u přepážky, ale v systému.
Pošta upřednostnila ochranu vlastní pověsti před osudy svých zaměstnanců. A Fujitsu – místo aby chyby přiznala – poskytovala poště interní „opravy“ potají, bez informování obžalovaných. „Systém selhal – a selhal krutě,“ uvedl soudce Williams, který veřejné vyšetřování vedl. „Nejen software, ale i lidé, kteří měli odpovědnost ho zpochybnit.“
Spravedlnost, která přijde pozdě, není spravedlnost
Příběh britské pošty není jen technologická havárie. Je to tragédie lidské důstojnosti. Zrada lidí, kteří celý život pracovali poctivě a věřili, že pravda zvítězí.
Dnes už víme, že selhal nejen software, ale i vedení, soudy a politici. Spravedlnost po letech je lepší než žádná, ale nedokáže vrátit ztracené zdraví, vztahy ani lidské životy.
Tento příběh proto zůstává varováním: i ten nejdokonalejší systém je jen nástroj. A pokud ztratíme odvahu ho zpochybnit, může se stát zbraní – mířenou proti nevinným.
Kolik lidských životů jsme ochotni obětovat, abychom si zachovali iluzi, že systém se přece nikdy nemýlí?
Seznam použitých zdrojů:
1. SANDLE, Paul. UK Post Office scandal led to 13 suspected suicides, says report setting out toll [online]. Reuters, 8. července 2025 [cit. 9. 7. 2025]. Dostupné z: https://www.reuters.com/world/uk/human-suffering-uk-post-office-scandal-laid-bare-report-2025-07-08/
2. HUI, Sylvia. At least 13 may have killed themselves over UK’s Post Office wrongful convictions scandal [online]. AP News, 8. července 2025 [cit. 9. 7. 2025]. Dostupné z: https://apnews.com/article/uk-post-office-scandal-suicide-horizon-software-70a6945a3acf945ea9d121425fdd028c
3. Post Office scandal may have led to more than 13 suicides, inquiry finds [online]. The Guardian, 8. července 2025 [cit. 9. 7. 2025]. Dostupné z: https://www.theguardian.com/uk-news/2025/jul/08/post-office-scandal-inquiry-horizon-it-scandal
4. Post Office ‚maintained the fiction‘ that Horizon IT system worked, inquiry finds [online]. Financial Times, 8. července 2025 [cit. 9. 7. 2025]. Dostupné z: https://www.ft.com/content/0695206e-60f8-4565-a46f-c7158639f61c
5. British Post Office scandal. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. [cit. 2025-07-09]. Dostupné z: https://en.wikipedia.org/wiki/British_Post_Office_scandal