Hlavní obsah
Umění a zábava

Kladenský rap, to je jiný svět: Time, Chaser a Emis Deep

Foto: Ondřej Barac

Divadélko U Zvonu bylo založeno roku 1991 v prostorách Základní školy Žilina u Kladna. V roce 2002 se soubor přestěhoval do budovy Kladenského divadélka v ulici J. Hory. V předchozí dekádě zde působili Tomáš „Time“ Hanzlík a František „Chaser“ Čech.

Drazí čtenáři, při psaní čtvrtého dílu této série jsem získal pocit, že Kladno je město, které v rámci České republiky generuje asi nejvíce rapperů na kilometr čtvereční, respektive v přepočtu na počet obyvatel. A nedivil bych se, kdybych měl pravdu.

Článek

Doposud jsme se věnovali jedenácti rapovým subjektům z tohoto města a to přitom ani zdaleka nekončíme. Společným jmenovatelem dnešního dílu bude divadlo. Hned tři z mnou představené pětice rapperů totiž stáli na prknech, která znamenají svět. Najdeme mezi nimi i osobu se zkušenostmi s pobytem v psychiatrické léčebně - už třetí takovou v našem seznamu! Mezi bláznovstvím a genialitou je ale hodně tenká hranice, jak ukazuje píseň Hlavou v oblacích. Dále si povíme něco o jednom z nejlepších kladenských rapových alb všech dob. Zmíněnou trojici pak doplní nejlépe vystylovaný kladenský rapper, přičemž naše povídání uzavřeme člověkem, jehož slabostí není ani tak móda, jako spíše (cizí) peníze a mobilní telefony. Dozvíte se i to, ve kterém songu vystupuje nejvíce kladenských rapperů. Tento díl je opravdu hutný, takže už to nebudu dále zdržovat. Držte si klobouky, jdeme na to!

Time & Chaser - Český zlato

Kladenské rapové duo Time a Chaser o sobě dalo vědět v roce 2016, kdy vydalo přelomové elpíčko Project-ILL. Pilotním songem alba se stala píseň Český zlato, k níž byl roku 2017 natočen videoklip. Autorem videa je místní kameraman a režisér Roman Rezek. Na jeho stránkách se můžeme dočíst o tom, že „klip vtipně popisuje typické Čecháčství a zvyky našeho národa v různých životních situacích.“ (ZDE) Chaser v něm dokonce řídí mandelinku. Vy nevíte, co to je? Inu, mandelinka je přezdívka, která se na Kladně používá pro autobusy. Pokud vám hudba zní povědomě, je to proto, že v songu jsou použity beaty z Raegovy písně Nemám na to čas (2015). A nyní si pojďme oba hlavní aktéry tohoto videa představit trochu blíže.

Hudební skladatel, textař, raper, zpěvák, herec, scenárista, režisér a vloger Tomáš Hanzlík (*1991) k rapu poprvé přičichl v roce 2006. Svoje rapové texty tehdy nahrával na kazetový přehrávač (to si ještě říkal Tommy MC). První demonahrávka s názvem 100 metrů mu vyšla začátkem příštího roku. Tomáš přitom navázal spolupráci s Petrem Bozděchem (ten si říkal DJT). Ve druhé polovině roku 2007 se rozhodl pro založení labelu TT Records (Timeout Tarzan Records), jenž od května 2009 nese název Uni-T Records. Klíčové bylo Timeovo seznámení s beatmakerem Miroslavem Kovářem alias Smithem749, který pro něj udělal dva remixy (jeden se jmenoval Dneska). Na začátku roku 2008 pak Tomáš vyhrál soutěž RapFight v kladenském Kulturáku a uspěl i na následující akci Raparat. V březnu 2008 spoluzakládá multižánrovou kapelu Crap Crew. Druhým členem skupiny byl právě Smith. V dubnu se oba zúčastnili soutěže HH-APPROACH, kde obsadili druhé místo.

Tomáš svoje rapové přízvisko postupně zkracoval. Nejprve začínal jako Timeout MC. Pod onou přezdívkou vydal Mixtape 2007-2008 (2008), album Čas je na mojí straně (2008) a EP Do mě nevidíš (2009). Na Štědrý den roku 2008 mělo vyjít i EP RapKapitulace, ale nakonec z toho sešlo. Později Tomáš ze svého nicku vypustil tři písmena a pod jménem Time MC vydal EP Zní to jak má (2010). V rámci uskupení Crap Crew se podílel na dalších čtyřech albech: EP Cokoliv (2008) - kde je poprvé uveden jen jako Time, CD Pejsek & Kočička (2008), CD Spíváme Hyp Hop (2010) a instrumentální CD 586 přátel aneb HyperFolk (2012). V roce 2009 se stal třetím členem skupiny Viktor Dundič alias Sheen (ano, TEN Viktor Sheen!!!). Time a Sheen byli rovněž členy rapové formace Blue Blood, jež fungovala mezi lety 2008-2010.

Zapomenout nesmíme ani na Timeovo šluknovské intermezzo. Kladenského interpreta totiž v roce 2009 požádal o spolupráci kontroverzní rapper Destroy aka Nico (Michal Nico Nekola). Time pro něho nejprve složil track Mr*ání Stopařek. Šlo o propagační píseň k Nekolově stejnojmennému porno projektu. Následně se Time vydal za Destroyem do Rumburku, kde společně natočili klip k horrorcore songu Časovaná bomba. Ostatně, Šluknovský výběžek byl v té době Mekkou českého horrorcore rapu (Řezník, DeSade). Time se navíc podílel i na masteringu Destroyova EP Bestie, kde měl dva featy (kromě Časované bomby ještě účinkoval v songu Motorová pila). Destroy dokonce vystoupil na koncertě v kladenském klubu Stodola, kde křtil Timeovi epíčko Do mě nevidíš.

A když už jsem znovu nakousl Timeovu diskografii, neměl bych na tomto místě opomenout ani album Zní to jak má z roku 2010. Nachází se na něm například skladby Znám To nebo Víc než myslíš, kterou produkoval Sheen. Absolutním vrcholem celého alba (po hudební i textové stránce) je ale píseň Poslední soud, kde Time mimo jiné rapuje: „Bože prosím odpusť mi, že jsem byl špatná ovce. Nikdy nepoznal jsem, co to je mít otce. Nikdy jsem neměl vzor podle kterýho bych rostl. Nezasloužím si mít ve Tvém ráji prostor.“ Velkým plusem Timea je i to, že se naučil dělat vlastní beaty, což není u rapperů zdaleka samozřejmostí. Svých organizačních schopností zase využil v září 2010, kdy uspořádal v Domě oddechu velice úspěšnou hip hopovou akci Kladenský Uhlí. Kromě Crap Crew a Valise s M.N.X.em se tu představila také skupina Dyzz. Time ve stejném roce produkoval několik tracků na jejich mixtapu My sme ta banda prasečích hovad, kde měl i jednu hostovačku.

V červenci 2014 bylo v kladenském Turbo Baru pokřtěno Timeovo album Čisté úmysly. Obsahuje píseň Gurmán, k níž byl natočen vůbec první Timeův sólový videoklip. Postaral se o něj jeho bývalý kolega z Crap Crew Miroslav Smith Kovář, který měl prsty i v pozdějších Timeových videích. Ve vůbec nejujetějším kladenském rapovém klipu uvidíte Galerii Kladno a kromě hlavní třídy se podíváme i do zmíněného baru, kde za doprovodu refrénu „čísburgry kebaby gyrosy pizzy / párky i hranolky kuřecí stripsy / oříšky tyčinky snacky a čipsy / buřtíky klobásky jelítka keksy“ probíhají hotové žrací orgie. Můžete si klidně zanotovat s Timem, jestli chcete. Dalším výrazným songem tohoto alba jsou Vzpomínky, jež se dočkaly i speciálního retrospektivního videa.

Teď nastala vhodná příležitost k tomu, abychom si něco pověděli o Timeových nerapových aktivitách. Mezi roky 2014 až 2015 nahrával Tomáš vlogy na svůj YouTubový kanál TimeTVision (např. Vlogy z práce). V té době mimochodem pracoval jako recepční v hotelu Kladno, což mě malinko překvapilo, protože z jeho gramatiky mi občas vlasy vstávaly hrůzou na hlavě - copak vy byste ve slově objevil namísto JE napsali E s háčkem? A dá se vůbec slovo význam napsat s měkkým I, resp. shovívavost s CH? Anebo nadchnu s T? Ale vraťme se radši k vlogování. V jednom z dílů pořadu NineOneShow byl Timeovým hostem legendární kladenský rapper Dawe MC. Jiný díl NOS je zase věnovaný našemu rodnému městu a jeho poněkud rázovitým obyvatelům.

Samostatnou kapitolu představuje Timeovo působení v kladenském Divadélku U Zvonu. V amatérském souboru začínal jako technik, posléze se z něho stal hudební skladatel, herec, scénárista a režisér. Spolu s Miroslavem Smithem Kovářem složil hudbu k pohádce O Pejskovi a Kočičce (premiéra 2011), kde si střihnul i roli Pejska. Spolupráci na hudbě si Tomáš se Smithem zopakoval ještě ve hře Jak Pejsek a Kočička slavili Vánoce (2011). Hudbu k pohádce Strašidlata (2011) už Time skládal sám. Následně začal k hudbě psát i texty. Textařskou premiéru si odbyl v pohádce O Koblížkovi (2012). V případě Hornické pohádky (2012) se postaral i o světla a zvuk. Ve hře, nastudované speciálně pro Hornický skanzen Mayrau, ztvárnil Time postavy Jungmana a kováře Faláska. V divadelní adaptaci Jiráskových Starých pověstí českých (2012) si zase zahrál postavu Praotce Čecha/Přemysla Oráče. V roce 2013 Tomáš Hanzlík režíroval Werichovu Lakomou Barku, přičemž zodpovídal i za světelnou a zvukovou režii. Kromě toho se podílel i na scénáři, resp. na scéně. V samotné pohádce se objevil v roli učitele.

Time mezi roky 2014 až 2016 dokonce zastával funkci principála divadla. Tehdy napsal i dvě divadelní hry. Je autorem námětu a scénáře k pohádce O ošklivé princezně (2014), kterou rovněž režíroval a kde si zahrál v hlavní roli prince Lukáše. Také spolunapsal scénář k divadelní pohádce pro nejmenší Jak se žáby učily šít (2015). I tady měl na starosti režii. Ve hře ztvárnil učitele Čápa a Tetu Ropuchu. Tomáš režíroval i její pokračování Jak žáby slavily narozeniny (2016). V pohádce Kouzelná bota (2016) zase propůjčil charakter postavám Dukáta a Hanze. Poslední stopu Time zanechal v inscenaci Popletené koťátko (2017), pro kterou (spolu)složil hudbu a (spolu)napsal texty. S hereckým ansámblem Kladenského divadélka vystoupil i v Divadle Na zábradlí nebo v Městském divadle Slaný. Celkem pro něj vytvořil 49 písniček. Tak teď už konečně chápu, co znamená, když o sobě Time říká, že je universální. Složit píseň pro porno projekt a zároveň psát divadelní hry pro děti, to opravdu nedovede každý. Ehm… zpátky k muzice.

Na začátku roku 2016 vyšlo zmiňované album Project-ILL. S čistým svědomím mohu říci, že se jedná o zatím nejlepší kladenské rapové elpíčko. Spolupráce Timea s Chaserem na něm proběhla na jedničku. Každý z obou rapperů tu ze sebe vysoukal maximum. Vysoko posazenou laťku ale potom už ani jeden z nich nepřekonal. Kromě písně Český zlato bych doporučil k poslechu také songy Identity, Flowlitba (disstrack na Dokece), Máme co jsme chtěli nebo Kdo vybírá, ten přebere. I z obalu nahrávky je evidentní, že tohle LP mělo vyšší než jen lokální ambice. Všechny beaty jsou nicméně stažené z internetu.

Foto: Ondřej Barac

Mural francouzského streetartového umělce Ala Stickinga je v současnosti obtížně přístupný. Cestu k němu totiž před pár lety zahradil betonový plot místního recyklačního střediska. Fotografie byla pořízena ze soukromého pozemku pouze díky svolení zdejšího zaměstnance. Nápis „For those who dare“ („Pro ty, kteří se odváží“) je tedy více než symbolický.

V roce 2017 asi Time spoustu lidí překvapil, když přišel s pop-folkovým albem O lásce, bez lásky, ve kterém výlučně zpívá. K úvodní písni Naštěstí tě mám vznikl i oficiální videoklip (2018). Natáčel se v průmyslové zóně Kladno-východ (konkrétně ve Vojtěšské huti), takže v něm uvidíte železniční estakádu a rudné zásobníky, anebo stěnu koksovny s muralem od francouzského umělce Ala Stickinga. Ve videu se několikrát objeví i park Trilobit, ležící v centru města. Známý kladenský rapper Raego do komentářů pod videem napsal: „Vypadá to jako rapovej klip, zní to jako Landovej song a Tomáš vypadá jako Tomáš Klus a Marek Ztracený, kdyby měli dítě.“ Pozor, to bylo ve skutečnosti myšleno jako kompliment!

Ve stejném roce se videoklipu dočkal také song Říkej mi Time! (2011). Pokud trpíte epilepsií, video si raději nepouštějte, ať nedostanete záchvat. Time, který v písni vysvětluje, proč už není Timeout, tu totiž svítí jako vánoční stromeček. Z jeho úst zazní i povzdech: „mý město je Kladno, moje crew je Crap, blbý je že mý město nechce můj rap.“ Víš Tomáši, doma není nikdo prorokem. V květnu roku 2019 ještě následovalo video k písni Čistý štít (2014), což je podle mého názoru asi Timeova nejvydařenější věc. Klip se točil u bývalého kamenolomu na úpatí Vinařické hory. Poslední dva mnou zmíněné tracky jsou původně z alba Čisté úmysly. Po zveřejnění těchto videí se ale Time kamsi vytratil. Zdá se, že zazvonil zvonec a pohádky je konec. Anebo, jak by řekl Emis Deep, „zazvonil konec a pohádky je pí*us“. Time za sebou zanechal jedenáct studiových alb (z toho šest sólových) - takovouto úctyhodnou bilancí se nemůže honosit žádný jiný kladenský rapper (M.N.X. je momentálně na devíti albech).

Pozor! I když si dal Time možná trošičku delší tvůrčí pauzu, neznamená to, že by o sobě sem tam nedal vědět. Roku 2018 byl účastníkem 5. řady hudební reality show Česko Slovenská SuperStar (za to by ho Dawe MC určitě pěkně vyplísnil). Tomáš nejprve prošel castingem před porotou, poté úspěšně zvládl i divadelní kolo, do semifinále však nakonec nepostoupil. (ZDE) V prosinci 2020 se Time, který mezitím povýšil na vedoucího recepce, objevil jako host ve Smithově podcastu na YouTube. (ZDE) Zároveň to se svým kámošem rozjel v pořadu Pošli TRACK!, kam mohli lidé posílat odkazy na české a slovenské (nejen rapové) songy či videoklipy. Zatímco Smith věnoval pozornost hlavně vizuálnímu provedení klipů, Time hodnotil spíše hudební stránku věci. Ale dost už bylo Timea, přejděme raději k Chaserovi.

Kladenský rapper František Čech (*1996) vystupuje pod jmény Chaser, Chaser One nebo Chlebmajstr. Hudbě se začal aktivně věnovat v roce 2011. Zprvu ale používal pseudonym MC Scream. Roku 2012 založil label MyMan Records (spolu s MC Adysem a DJem Lightem). Ve stejném roce vydal mixtape Nic víc, nic míň. Kromě Adyse na něm hostoval také OutSider a vy si z něho můžete pustit píseň Když si na chvíli dáchnu, kterou produkoval Whizzer Dee (Alexander Vaškeba). Screamovi s Adysem tehdy vyšel i společný mixtape s názvem HDP.

V roce 2014 zakládá ex-Scream/Chaser crew RVRS (čti Rovers). Sestavu dále doplnil Emis Deep (dříve Adys), Káj z Žatce a Chelioss ze Slaného. Chaser se v „crů“ uvedl songem Hudební alegorie. V oldschoolové nahrávce s chillovými beaty uslyšíme i další Kladeňáky, konkrétně Jaroslava Valentu (DA) a Karla Svobodu (Freedoom). S Emisem Deepem zase Chaser zpunktoval hodně ujetý vánoční track s názvem Zlej Santa. Z jejich dílny pochází i šuplíkovka Dál se ptám.

Chaser navíc od roku 2014 disponuje svým vlastním nahrávacím studiem. Nese jméno Redneck Studio a za uplynulou dekádu jím prošla valná část kladenských rapperů, jmenovitě Emis Deep, Dokec, G Mike, Loco, Admin, MC Gold, Fidel, Ox Wesy, Majkl nebo Sadiceday. V Rednecku nahrávali i rappeři z okolních měst, například Chelioss a Lucas ze Slaného (Nechcený, V sobě atd.), Tomáš Janoušek alias Stenor z Rakovníka (song Ku*va) nebo David Sekera aka Skerera z Prahy (píseň Každý Den). Vůbec nejdál to má do Chaserova studia mladoboleslavský rapper Imhotep (Tomáš Briestenský). Ten si do Kladna přijel nahrát track Chlad noci (2018). S výsledkem byl očividně (chtělo by se říct sluchovidně) spokojen, protože za Chaserem jezdí dodnes. Dá se říct, že se Chaser stal Imhotepovým dvorním nahrávačem - v jeho studiu vzniklo kolem tuceti Tomášových songů (nedávno přibyl singl Asfalt). Chaser má na starosti také mix a mastering.

Na začátku roku 2015 Chaser přichází se skladbou Pohlcený, v níž hostoval jihlavský rapper JMY (nyní Pett Berris). Spolupráci si oba zopakovali v Kájově songu Utíkám. V závěru roku pak Chaser hostoval v Cheliossově písni Poprava. Mezitím ale dokončil svůj druhý sólový mixtape s názvem Goldhunter. První představený song z této nahrávky se jmenuje Správná chvíle a produkoval ho ostravský beatmaker Martin Rawas. Zlatým hřebem mixtapu je však bonusová píseň Zajatec. Sám Chaser přiznal, že jí věnoval speciální péči.

V únoru 2016 vychází Project-ILL. Release party proběhla v Turbo Baru. Tohle album jsem předtím vychválil až do nebes, takže k němu budu mít už jen jednu menší připomínku - dürüm kebab se čte dyrym a ne durum (viz. song Výstřel). Omlouvám se za hnidopišství Franto. To víš, profesní deformace ze strany vystudovaného islamologa. Doplním, že Chaser tehdy hostoval i na Emisově mixtapu Emisféra (v písni Klíč k úspěchu).

Po dokončení Projectu-ILL se Chaser dává dohromady s pražským rapperem Keanem (Daniel Keanovsky), když nejprve hostuje v jeho songu Moje jméno. Oba rappeři následně vydávají společné EP Kájus Bonus (2017). Video k singlu Dvacet bylo zveřejněno už s předstihem. Největší peckou na albu je ale bezmála desetiminutový pilotní track Beerpong. Ten není výjimečný pouze svojí délkou. V žádném jiném rapovém songu totiž nevystupuje tolik Kladeňáků. Ve výběru osmnácti emsís jich figuruje hned šest. Kromě Chasera uslyšíme Emise Deepa, Loca, Kdyžtoffa a Admina. O scratche se navíc postaral DJ Gold. Hru beer pong přitom s kladenskými borci „hrají“ i rappeři ze Slaného nebo z Prahy. Song se nahrával v Praze, na Kladně (u Chasera) a v nizozemském Haagu. Beaty ke všem zmíněným písním složil pražský producent Petr Prýmek a.k.a Rowhend. Dalším trackem na desce jsou např. Dluhy. Ve skladbě hostuje v Nizozemsku žijící pražský rapper Penüs alias Pragoholik… nezmiňuji tu Prahu až příliš často?

Chaser v daném období nahrál také několik sólových písní. Konkrétně se jedná o songy Je mi jedno, CirkusDerniéra. Suverénně nejoblíbenější Chaserovou skladbou na YouTubu je ale „countryovka“ Vidlák, kterou si rovněž můžete zabékat. V roce 2017 si František střihnul i jedno menší kolabo s Kladeňákem Davidem Sobotou alias Davkem (nyní Sadiceday) - je jím voplodňovák s názvem Ony. A nezapomínejme ani na luxusní kladensko-slánskou spolupráci v podobě melancholické skladby Nevidíš. Chaser měl feat i v Cheliossově mixtapu (píseň Nic) a v Emisově tracku Porno. Nedlouho po vypuštění alba Kájus Bonus se sice Chaser s rapovou kariérou rozloučil (byť nám původně sliboval další kousky), z hudebního průmyslu ovšem zcela nezmizel. Na Kladně stále funguje jeho nahrávací studio Redneck. Chasera, jenž se dnes živí jako osobní bankéř, jsme naposledy (?) mohli slyšet v roce 2020, kdy zarepoval v rámci anti-covidové iniciativy Hot16Challenge2.

Také František Čech má za sebou několikaleté herecké zkušenosti z Divadélka U Zvonu. Poprvé se představil ve hře Jak žáby slavily narozeniny (premiéra 2016), kde účinkoval v roli Kvakouna. V pohádce Kouzelná bota (2016), kde se na jevišti potkal s Timem, zase ztvárnil postavy Vojty a prince Boty, zatímco v divadelní adaptaci Erbenovy Kytice 3+1 pro Erbena (2017) se zhostil rolí Vodníka a Umrlce. V pohádce Duhová naděje (2018) si František Čech zahrál červenou barvu. To se nepoštěstí každému, že?

G Mike & Emis Deep - Vražda/Pohřeb

Kladenští rappeři G Mike a Emis Deep navázali spolupráci roku 2019, kdy vydali dva tracky s velice výmluvnými názvy - VraždaPohřeb. Oba tyto počiny jsou takovým lokálním pokusem o gangsta rap. Klip k jejich prvnímu songu vznikl v podzemním parkovišti zdejšího obchodního centra. Druhé video této romsko-české dvojice se pak (alespoň zčásti) natáčelo ve čtvrti Podprůhon.

Z textů písní je patrné, že se jejich autoři velice rádi vymezují vůči ostatním kladenským rapperům. Song Pohřeb má být konkrétně disstrack na „potkany s pětimetrovejma patkama, co neumí repovat“, čímž jsou míněni kluci z labelu SolveUs (Slesingr, Ramoon, Džejkob, Vypleey). Emis Deep navíc pobýval několik měsíců v psychiatrické léčebně, což se na jeho tvorbě viditelně podepsalo. Za vše hovoří sdělení typu „tak se podívej, kde jsem teď, po všech těch měsících v blázinci“ anebo „nikdo z vás netušil, že jsem zku*venej psychopat“. Pokud by vám to náhodou nestačilo, můžete ještě zhlédnout Emisův facebookový profil, kde mimo jiné píše o tom, že „momentálně vlastní zeměkouli“, a nabízí životní moudra a rady ve stylu „jak ze svého mozku udělat kvantový stroj“ či jak se stát „polobohy na zemi“. (ZDE) Nechybí ani zmínka o mimozemšťanech, plážových orgiích a reinkarnaci. (ZDE) A jestli jste se z toho náhodou sami nezbláznili, tak si určitě pusťte píseň Hlavou v oblacích (z mixtapu Emisféra), která je skrytou perlou Emisova repertoáru. Pozor vážení, tentokrát to nemyslím ani trochu ironicky. „Lítám hlavou v oblacích / čekám až konečně najdu cíl / z huby vychází mi dým / stojím na vlastních / děvko jsem rým“. Za poslech stojí i track Svoboda projevu, kde Emis rozjíždí svojí pekelně rychlou flow.

A nyní se vydejme proti proudu času, do dob, kdy tenhle nedoceněný všeuměl a zneuznaný génius s rapem teprve začínal (propadl mu už jako desetiletý). Počátky Emisovy kariéry je možné vysledovat až do roku 2012, kdy společně s MC Screamem a DJem Lightem zakládá label MyMan Records. Tehdy ještě Adam Janeček (*1997) rapoval pod pseudonymem MC Adys. Ve stejném roce přichází se sólovým mixtapem Malej kluk. Roku 2013 následuje demo album Čistá pravda, a v neposlední řadě vyjde také vůbec první Adysův klip (či spíše „klip“) k songu Správná Volba - kam se hrabe Nicolas Cage a jeho přehrávání. Adam v tomto období skládá své vlastní beaty, věnuje se parkouru, studuje herectví na pražské Mezinárodní konzervatoři (kde zpíval i operu), objeví se v seriálu Ulice… to vysvětluje ty emoce ve Správné Volbě.

Někdy v roce 2014 se z MCho Adyse stává Emis Deep. Krátce je členem crew RVRS, na jaře příštího roku se však podívá poprvé do léčebny. V zařízení strávil přibližně měsíc (viz. píseň Očista). Rok 2016 probíhá zprvu nadějně - po vydání mixtapu Emisféra začne Adam spolupracovat s Jiřím Menclem alias Dokecem. V květnu se rozhodnou založit label UNVRS Records. Poté ale přijde Emisův další, tentokrát čtyřměsíční pobyt v léčebně. Snad nejzajímavější na celé věci je skutečnost, že ze zarytého nekuřáka (viz. song Cíčka v ruce) se stal vášnivý kuřák, co hulí vajgly nebo jointy snad skoro v každém ze svých klipů. Adamovy rýmy „vždyť ti to nic nedává, jenom všechno bere, hlasivky jsou v pr*eli, no že tě to nese*e“ tak ze zpětného pohledu působí poněkud komicky, neřkuli pokrytecky. Možná, že se Adam prostě jenom rozhodl využít svých hereckých zkušeností k tomu, aby ztvárnil zcela jinou postavu. Koneckonců, v tracku Levelin (2016) od Emise uslyšíme: „zeptej se, kde je Adys, neřeknu ti nic, je to jenom další krypl kterej neuměl rozjet diss.“ Zatímco MC Adys rapoval „já nebatluju, ani nedávám freestyle, obdivuju lidi co to uměj dávat z místa, taky sem to zkoušel ale nebylo to ono protože mi chybí zásoba ale lyriku mám dobrou“ (Je to jen začátek), tak Emis Deep se toho rozhodně nebojí. Svůj freestyle klidně rozbalí pod pergolou, na ulici nebo na hřišti. No dobrá, v prvním videu je Adam pořád ještě Adysem, a ne Emisem. Jediné, co zůstalo při starém, je interpretův nezaměnitelný pohyb. Hláška ve videu „zpívá dobře ale ten pohyb jeho je strašnej“ (v čase 0:34) je docela všeříkající. Emis má zkrátka styl.

Adam po svém návratu z léčebny každopádně začal chrlit jeden klip za druhým. V roce 2017 se „pohyblivých obrázků“ dočkaly písně Síla slova, Nechte mě v tom ploutJsem zpátky. Posledně jmenovaný song pojednává o Emisových negativních zkušenostech s pobytem ve cvokárně („já jsem byl na dně a ten krypl psychiatr, mě cpal práškama místo toho aby mi pomoh…“, „čů*áci nevěděj nic, o duši člověka by měli zjistit víc, chtěj si prej popovídat, tady máš prášky vole a běž do pr*ele za měsíc kámo ti bude skvěle“). Roku 2018 přichází videa ke skladbám LSDeepPocity. Druhou píseň Emis částečně věnoval svojí tehdejší lásce, zpěvačce Natálii Ertlové. Rapper pro ni napsal i několik dalších lovesongů (Ona ví, Miluj), jejich vztah ale po půl roce skončil. Emis se s touhle záležitostí vyrovnal po svém - v dojemném songu Jediná. Všem slečnám, co ho kdy zranily, navíc věnoval píseň Nechci se cítit na nic. Emis v každém případě nemá o fanynky nouzi. Ale dost už bylo drbů ve stylu kdo, s kým a proč, tohle není bulvární plátek. Vraťme se raději zpátky ke klipům. V roce 2019 Emisovi vyšla videa k singlům Musim jítŠampion. Video k písni Musim jít se natáčelo v Emisově bydlišti v Kročehlavech, zatímco klip k tracku Šampion vznikl zčásti na lávce v Divadelní ulici.

Foto: Ondřej Barac

Tento nadchod u jihozápadního vstupu do kladenské průmyslové zóny si zahrál nejen ve filmech Na laně (1963), Dobrý den, město (1976) anebo Stínohra (2022). Jako kulisu ho využilo i několik místních rapperů - kromě Emise Deepa (Šampion, 2019) také Kdyztoff (Nejdu ke dnu, 2016). V současnosti je lávka v dezolátním stavu a vstup na ni je přísně zakázán.

Emis je také nefalšovaným kladenským „králem dissů“. V roce 2018 si vzal na paškál Dokece (Ty peníze). Následujícího roku pak složil disstracky na kolegu z práce (Vitmaneee) a na ex rappera DeFa (Prober se); k oběma dissům existují i klipy. Z výše uvedeného tedy plyne jedno důležité ponaučení - neberte si Emise s prominutím do huby, jinak o vás napíše diss! A ty on opravdu umí (stejně jako refrény). V roce 2021 zveřejnil videoklip k songu Dar, který se natáčel v Žižkovském tunelu v Praze (nejspíš proto, že na Kladně žádný tunel pro pěší nemáme). A ne, není to diss! Emis Deep zatím vydal mixtapy Emisféra (2016), LSDeep (2018) a Demíčko (2021). První z nich je k dispozici jen na YouTube, třetí mixtape vyšel fyzicky jako CD. Obsahuje singl Mraky, v němž Emis intonačně trochu připomíná Sergeie Barracudu.

Ještě bych se nakrátko zastavil u G Mikea. U něho mám trochu problém v tom, že texty jeho písní jsou víceméně pořád o jednom a tom samém. Tento rapper ovšem reprezentuje početnou kladenskou romskou komunitu (a jeho videa mají relativně vysokou sledovanost), takže něco málo z jeho sólové tvorby bych tu představit měl. Co třeba klipy k písním Moje město či Jedeme to ve stylu (2020). Zvuková stopa obou těchto písní je však kompletně převzatá od amerických rapperů (žádné samply). Je to zkrátka černošský rap (East Coast/West Coast rap) v romském podání. Jenomže Kladno není Bronx nebo LA, more.

Naštěstí má G Mike v zásobě i originálnější tracky, např. singl Je to furt stejný (2020), kde to zandal společně s Rixxkym. Tenhle vyučený kuchař z Vrapic nám hned v následujícím roce naservíroval také řádně propečený a pikantní song s názvem Zmizni. Video k němu vzniklo přímo v Chaserově nahrávacím studiu, takže pod pokličkou nezůstalo vůbec nic. Pokud vám předkrmy i s hlavním chodem zachutnaly a stále nemáte G Mikeových sprosťáren dost, tak vašim zpovykaným sluchovodům patrně nic nezabrání v tom, aby si daly ještě dezert v podobě videa, které bylo natočené v rámci výzvy Hot16Challenge. Na něm totiž asi nejlépe vynikne rapperova osobitá flow, i když škarohlídi mu vyčítají, že až příliš kopíruje svého oblíbence Bobbyho Blaze. G Mikeův rap ale může nabrat docela vysokých otáček, jak dokazuje další z nahrávek. To je lačes!

A kdyby vás ani tohle neuspokojilo, tak klikněte na odkazy ke klipům Tvoje Hoe (2021) a Freestyle (2022). G Mike ovšem nelenil ani v letošním roce, kdy vydal velmi povedený taneční singl Celou noc. Škoda, že je zatím k dispozici pouze malá ochutnávka.

Dokec

Dalším rapperem z „města uhlí a oceli“ je Jiří Mencl alias Dokec. Rapu se začal naplno věnovat v roce 2013, kdy mu bylo patnáct let. Tehdy také napsal text k písni Bez Tebe. Dokecovy nejranější dohledatelné nahrávky Kdyby.. a Pocit viny jsou ale až z dubna roku 2015. Píseň Bez Tebe se totiž evidentně dočkala remasteru - ostatně, sám Jirka ji označil za „šuplíkovku“. Trochu mi tím připomněl svého slavnějšího skoro jmenovce Jiřího Menzela, který na Kladně natočil film Skřivánci na niti. Ten ovšem neskončil v šuplíku, ale rovnou v trezoru! Mimochodem, Dokec se v těchto prvotinách vlastně pořád jenom někomu za něco omlouvá… jednou své bývalé přítelkyni Evě, podruhé zase rodině a kamarádům, takže mají takový trpký nádech. Nelze se tomu ani moc divit, když jejich autora vyrazili nejprve ze školy a potom z práce.

Aby bylo jasno, na YouTube se při troše štěstí dají najít ještě starší songy s tímto rapperem - jeden je dokonce už z konce roku 2012. Jsou to však jen hostovačky. Dokecovy výstupy v písních (demáčích) žateckého rappera Káje a pražského rappera Everymana bych ale rapem tak úplně nenazýval. Ozval se i Chaser, který napsal, že „po rapové stránce mu přijde lépe zarapovaná reklama na Jogobellu“. Do svého kolegy se znovu navezl v tracku Flowlitba (2016), kde v úvodu říká: „Milé Bravo, jmenuji se Dokec a jsem rapper. Je mi už 15 let a ještě se u mě neobjevila flow. Je to normální u chlapců v mém věku? Vždyť miluji hip hop a nosím oblečení jako 50 Cent! Snad mi poradíte, děkuji.“ Jenže co se nestalo. Uplynul sotva rok, a oba pánové už spolu vesele skotačili na jedné stagi. Chaser navíc zpíval Dokecův lovesong! Brzy se nicméně všechno zase vrátilo zpátky do starých kolejí, jak dokazuje Chaserova šuplíkovka Krysí Rap („Dokec nikdo necení ho konec tohle individuum mi nestojí ani za sto vět…“).

Dokec v každém případě potřeboval zlepšit úroveň svojí flow, jakož i psaní textů. Proto se na půl roku odmlčel, aby obě tyto dovednosti patřičně vypiloval. Zároveň pracoval na mixtapu s názvem Represe (2016). Jeho úsilí se rozhodně vyplatilo. Vždyť slovenský webmagazín ZdolaHore o Dokecovi přinesl hned dva články. Řekněte mi, který kladenský rapper se může pochlubit tím, že o něm napsali v zahraničí? Samotné Kladno je pro Jiřího zdrojem neutuchající inspirace, o čemž svědčí především song Vítej. V intro skladbě mixtapu svoje rodiště charakterizuje následovně: „Vítej more u nás provedu tě tímhle městem, kde normální je že obchoduje se tu s fetem. Mé město to je extrém, není to žádnej Betlém, abys zapad mezi zm*dy musíš projít peklem.“ Podle autora článku Dokec „trefne popisuje situáciu v jeho meste a opisuje vzťah medzi ním a jeho obyvateľmi, ktorých stretáva každý deň v uliciach“. (ZDE) Trefně? JBSorel asi Kladno osobně navštívil, když má v této věci tolik jasno… Ale ne, teď vážně, takhle to v našem městě doopravdy chodí.

Dalším z tracků na nahrávce, jemuž se u našich východních sousedů dostalo zasloužené pozornosti, je píseň Diktát s Emisem Deepem jako hostem. K jejímu vzniku se váže jeden zajímavý příběh, kdy na sebe oba mladí rappeři náhodou narazili v Chaserově hudebním studiu. Slovo dalo slovo, až přišel nápad na společný song. Za půl hodiny už měl každý hotovou svojí sloku. Dokec s Emisem se do skladby pokoušeli dát co nejvíce doubletimů (technika, která zahrnuje rapování v dvakrát rychlejším tempu, než je rytmus písně) a místy zkoušeli měnit i flow. Sám Dokec si vzájemnou spolupráci nemohl vynachválit. Podle něj to Emis v tracku „neskutečným způsobem odpálil“. Rapper se rovněž vyjádřil v tom smyslu, že se těší na další nahrávání s ním. (ZDE) K tomu zanedlouho skutečně došlo, jak dosvědčují songy Kapky deštěCesta smrti. Ano, mixtape Represe je obecně laděný v lehce depresivním až agresivním duchu. Kromě Emise na něm hostoval Káj, Chelioss, Lucas a Chaser, který se zároveň postaral o mix/master.

Plodná hudební kolaborace mezi Dokecem a Emisem Deepem navíc vyústila v založení labelu UNVRS Records (též Unequaled Records). Emis ovšem záhy poté nastupuje do ústavní ochranné léčby, a tak ho musí zastoupit Karel Bauer alias Káj. S rapperem ze Žatce pak Dokec nahraje společný mixtape Smysl života (2016). Otevírákem mixtapu je skladba Vydělat a chcípnout. Po Emisově návratu z blázince dochází mezi oběma Kladeňáky k obnovení spolupráce. Výsledkem toho je singl Je potřeba. Šlo ale o labutí píseň celého dua. Brzy po jejím vydání se Dokec, Emis a Káj rozhodli, že bude lepší, když se každý z nich vydá svou vlastní cestou. Label UNVRS Records tak po zhruba šesti měsících skončil. Dokec mezitím vypouští do světa track Vítěz a chystá stejnojmenné album (song mimochodem obsahuje slavný proslov z filmu Rocky Balboa).

Po vpravdě hektickém roce 2016 nastane v Dokecově kariéře určité uklidnění. Znovu dá o sobě vědět až v závěru roku 2017, kdy mu vyjdou dvě kolaba. Tím prvním je píseň Něžná, na které hostuje rapper a producent Jakub Svoboda aka Jayko z Bíliny. Následně Dokec přichází se svou vůbec nejúspěšnější skladbou Poslední dopis. Nepochybně k tomu přispěl hlas pražské zpěvačky Renaty H. Gaidry (Denisy Hamroziové). Píseň navazuje na Dokecovy starší tracky Ve dvou a Dokonalá, jež věnoval svým tehdejším přítelkyním. Rapper jim v nich vyznal nehynoucí lásku („nemusíš mít strach, že bych se tě někdy vzdal“, „nepřeji si nic jinýho než po tvým boku stárnout“), aby to nakonec dopadlo stejně jako s Evou. Přestože Dokec sliboval, že přijdou nové věci, z písně Poslední dopis se posléze vyklubal jeho poslední song. Osud si tak s tímhle trpičem a básníkem zmaru docela škodolibě pohrál. Jestli Dokec dokecal nadobro, ale ukáže až čas.

Hladinu kladenské rapové scény však Jiří Mencl dokázal rozčeřit ještě jednou. V roce 2018 totiž Emis Deep nahrál disstrack s názvem Ty peníze. Hned na samém začátku skladby slyšíme Emisův hlas, jak za podmanivých tónů arabské hudby říká: „Dámy a pánové, tohle je song pro Jiřího Dokece Mencla, který mi dluží peníze a doteď mi je nevrátil. A to nemluvím jen za sebe. Ani se se mnou nechtěl sejít čů*ák.“ Podle popisku u videa měl několik lidí okrást „o tablet nebo nějaké finance“. Z dalších Emisových slov vyplývá, že za Dokecovými dluhy mohou stát problémy s drogami, jmenovitě s pervitinem. V závěru dissu pak Emis svému bývalému kamarádovi adresuje důležitou výzvu: „Takže Jirko, doufám že po poslechnutí tohodle songu sebereš poslední kuličky co máš, sejdeš se se mnou a ty prachy mi vrátíš, protože tohle byla poslední šance.“ Upřímně, asi bych nechtěl být v Dokecově kůži. Na začátku dubna 2019 přitom Emis uvedl, že se chystá pracovat na společném projektu právě se svým starým známým. To by nasvědčovalo tomu, že Dokec nejspíš Emisovi dlužnou částku splatil. Ze samotného nahrávání ale evidentně sešlo.

Krádeží peněz a mobilních telefonů ovšem výčet Menclových neřestí nekončí. V období let 2011-2013, tedy ještě před samým začátkem svojí rapové kariéry, si Dokec neváhal přivlastňovat i cizí songy. Využil toho, že ostrovský rapper Jakub Rác alias Rc má podobný hlas jako on, takže jeho písničky vydával za svoje! To je drzost, co? Spoustu lidí tím uvedl v omyl (a i mě to zpočátku zmátlo). Ačkoli se za to prý všem omluvil, Dokecův profil s kradenými tracky na serveru Bandzone dosud stále existuje. Před nedávnem se ale z pana Mencla stal otec, což by mohlo znamenat, že se třeba trochu zklidnil. Tenhle příspěvek nicméně příliš mnoho nadějí k optimismu nedává.

Pokračování příště…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz