Hlavní obsah
Sport

Cesta na Marathon Majors: Gratulujeme, byl jste přijat!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Todd Kent/Unsplash

Při čekání na výsledek přihlášky jsem si řekl, že nemá smysl být nervózní, ať už to dopadne jakkoliv; i tak se mi po obdržení e-mailu dost ulevilo.

Článek

Příští jaro pojedeme do Bostonu na můj první World Marathon Major. Když to sem píšu, zní to šíleně, a stejně šílené je, že to málem nevyšlo. Kvůli enormnímu zájmu o účast a následných opatřeních stran kvalifikačního času ze strany organizátorů jsem nakonec měl k dobru asi jenom 3 minuty.

Trochu jsem očekával, že letos bude přihlášek více, než v „covidových“ letech, ale když BAA (pozn. Bostonská Atletická Asociace, pořadatel závodu) po uzavření přijímání přihlášek oznámila, že počet zájemců o účast vytvořil nový historický rekord, nemohl jsem se ubránit pocitu, jestli jsem si náhodou nevybral špatný ročník.

Přihlášených bylo celkem přes 33 tisíc lidí, přičemž celková kapacita závodu je 30 tisíc, a necelá jedna třetina kapacity závodu je přitom zaplněna běžci přihlášenými přes charitativní organizace a sponzoring, v některých případech i tzv. losováním. Výsledkem bylo, že BAA se musela uchýlit ke zpřísnění kvalifikačního času a z oněch 33 tisíc přihlášených bylo akceptováno pouze 22 tisíc.

To je dost kruté. V okamžiku, kdy to vidíte černé na bílém, neubráníte se pocitu politování nepřijatých. Přece jen dokázali ve své kategorii splnit původní kvalifikační kritérium, a už to je obdivuhodný výkon.

V řeči čísel a časů to znamená, že pokud se někdo chtěl účastnit Bostonského maratonu v roce 2024, musel ve výsledku zaběhnout čas o 5:29 rychlejší, než byly předem deklarované kvalifikační časy v jednotlivých kategoriích. Do tabulky níže jsem vše přepočítal:

Foto: Ondřej Bartoněk

Předepsaná a reálná kritéria přijetí na Bostonský maraton 2024

Můj čas z pražského maratonu 2:51:45 mě tak naštěstí dostal na správnou stranu dělicí čáry. Uf.

Samotný proces registrace probíhal v týdnu od 11. do 15. září letošního roku. To bylo potřeba si pohlídat, protože propásnutí termínu by znamenalo nejen čekání na další ročník, ale obnovování kvalifikačního času, který má omezenou platnost. To znamená, že pro Bostonský maraton ročníku 2024 jsem mohl použít k registraci časy maratonů, které jsem zaběhl v období od 1. 9. 2022 do 15.9.2023. Pro ročník 2025 by mi tedy můj čas z roku 2023 byl k ničemu.

Pro online registraci k závodu na webu BAA je nejprve třeba vytvořit si uživatelský účet. Při samotné registraci k vybranému závodu jsem pak musel vyplnit základní údaje, kontaktní údaje (včetně dvou nouzových kontaktů - např. rodiny nebo přátel). Poté jsem vyplnil svůj kvalifikační čas a přiložil PDF certifikát od RunCzechu (snad poprvé v životě jsem pro něj našel využití). V rolovací nabídce jsem dokonce našel položku Prague Marathon, aneb důkaz toho, že pražský maraton je pro tento účel náležitý kvalifikační závod.

Mezi posledními důležitými kroky bylo uvedení platebních údajů, dále vyjádření, zda má účastník zájem o pojištění, nebo ne, a docela nekonečné odklikávání všemožných souhlasů. Výsledkem byl následně e-mail s potvrzením přijetí registrace.

Startovné mě stálo 235 dolarů - a dalších 20 jsem dal za pojištění startu. Pojištění jsem si brát nemusel, ale pokrývá například trable s letovým provozem, náhlou nemocí a zraněním. Přijde mi, že vzhledem k tomu, že startovné není zanedbatelná částka a do doby, než opravdu budu na startu stát, se může stát všelicos, mi to přišlo adekvátní. Celou částku mi nejprve ihned strhli a do pár dnů ji vrátili zpět na účet. Teprve po finálním a oficiálním přijetí do závodu se peníze finálně strhávají z účtu.

Ihned po odeslání přihlášky jsem zaúkoloval drahou polovičku, aby udělala cestovní itinerář (a to myslím zcela vážně, ona se v tom totiž naprosto vyžívá, takže tento servis mám zajištěný). Hlavní bylo rozmyslet co nejdříve ubytování (nápor na ubytovací kapacity v Bostonu v době závodu si nechci ani představit) a dopravu (přímé lety mezi Bostonem a Prahou aktuálně nejsou, takže přicházel v úvahu let s přestupem nebo přímý let do NY a auto). Do Bostonu potřebuji navíc kvůli aklimatizaci dorazit určitě tři dny předem.

Teď se ohledně tohoto maratonu víc dělat opravdu nedá. A tedy vše ohledně cesty, ubytování a cen dopodrobna popíšu až v jarním článku. Mezitím si vytvořím opět plán na příští rok, do kterého si Boston hrdě přidám a během zimy se na něj začnu pořádně připravovat. Aktuálně pořád platí, že mám od tréninku víceméně pauzu a běhám pouze udržovací tréninky.

Doufám, že máte také krásný podzim!

----------

----------

Předchozí díl:

Následující díl:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz