Hlavní obsah
Názory a úvahy

Počátky poklesu mladé generace

Foto: Patocka Otakar - Časopis NGS

Mladí lidé na snímku vypadají, že rozumějí užívání moderních informačních a komunikačních technologií. Ale jaká je jejich tělesná kondice? Vyrovnali by se předchůdcům bez mobilního telefonu?

Proč by se měl chlapec snažit, aby měl dobrou tělesnou kondici? Proč něco rychleji uběhnout nebo dát třicet poctivých kliků, když má vyšší důležitost dosažený level v aktuálně hrané elektronické hře?

Článek

Nejsem si jist, jestli jde o pravdivé konstatování. Konečně, lze o něm diskutovat. Nejlépe věcně, klidně a s použitím platných argumentů a osobních zkušeností bez cíle někoho urazit, zastrašit a manipulovat s ním. Vlastně se jedná o dvě věci. První položkou je, zda k poklesu mladé generace vůbec dochází. A druhá? Kde se nalézají počátky? Dají se vystopovat? Já se budu snažit přiblížit jeden konkrétní případ mladého muže. Co nám ukáže?

Nejdříve si ho přiblížíme. Nyní je ženatý a od ukončení ZŠ ho dělí skoro dvacet let. Mezitím stihl úspěšně zvládnout SŠ a VŠ, najít si práci a v ní dosáhnout úspěchu. Takže on neklesá, ale stoupá. Nenachází se zde protimluv? Musím upřesnit, že se mi jedná hlavně o fyzickou kondici. Právě na ni se chci dnes zaměřit.

Na rozdíl od svých vrstevníků si sice drží štíhlou postavu, ale jak sám přiznává, spíše „zneužívá geny“, než aby opravdu poctivě sportoval, cvičil a trénoval. Občas něco trochu vykoná, ale rozhodně se nejedná o každodenní a cílevědomou činnost. A ani namáhavou! Pojem konkurenceschopnost dobře zná, ovšem v osobním smyslu pro ni doposud mnoho neudělal. Sdělil jsem mu, že ho praxe dožene a nebude trvat příliš dlouho a on si položí následující kritické otázky. Jsem dobrý jako před lety? Za kolik bych dnes uběhl jistou vzdálenost? Kolik bych skočil do výšky? Odvážil bych se vůbec? Jaké kritické zrcadlo mi nastaví moje děti? Co jestli začnu přibírat kilogramy s věkem? Nebo se rostoucímu břichu mohu vzepřít? Jak si povede moje srdce a plíce? Budu se nadále líbit své manželce? A dalo by se pokračovat. Jak nás asi napadne, jejich kladení není úplně snadné, ale o hodně obtížnější na ně bude pak odpovídat.

Nyní se podíváme na skok do historie. Myslím do jeho. Během hodin Tv na ZŠ podle svých slov a vzpomínek neexceloval. Ale vzpomíná si na ně dobře. Dostali za úkol uběhnout stanovenou trasu. Nikdo je však nenutil k vysokému tempu. Bylo na nich, jak ji absolvují. Nepamatuje na cosi jako dravou soutěživost. Že by nikdo nechtěl vyhrát? Když opodál viděl skupinu dívek, zjistil, že dostaly ještě příznivější podmínky. Stačilo, aby ji pouze ušly! Tehdy na diskriminaci podle pohlaví nepomyslel. Ale je fakt, že jim trochu záviděl. Jak se na věci a procesy dívá s letitým odstupem?

Proč by se během hodin Tv honil? Netoužil být první a stačilo doběhnout přibližně ve středu horší půlky. Jeho „úsilí“ odpovídaly výsledky. Kupříkladu v běhu na jeden kilometr se nikdy nedostal pod pět minut! Dost slabé, že? Já osobně jsem měl asi štěstí, že jsem se o dvacet roků dříve ocitl ve skupině, kde všichni zaběhli čas o více než minutu lepší. Soutěžili jsme. Solidní výkon byl věcí cti. Tlak na konkurenceschopnost byl velký, ač jsme uvedené slovo neznali. Jaká záporná změna směrem k dnešku! Dnešní mladí o něm povědomost mají, ale jejich stav, úroveň a výsledky jsou zřetelně slabší. A pak že vzdělávání všechno vyřeší. Bez motivace a potřebných osobních vlastností jistě ne.

Proč by se měl chlapec snažit, aby měl dobrou tělesnou kondici? Vlastně není důvod. Jaký by mohl mít dnes motiv třeba ve třinácti letech? A o rok později? A posléze? Proč něco rychleji uběhnout nebo dát třicet poctivých kliků, když má vyšší důležitost dosažený level v aktuálně hrané elektronické hře? A tzv. šikovnost na displeji mobilního telefonu? A hustší video!

Zajímala se děvčata o vzhled a mužnost a o výkony svých spolužáků? Nebo zastávaly jiné hodnoty? Registrovaly je vůbec jako přítomné ve třídě? Nebo je vnímaly negativně? Třeba jako výrobce hluku, otravy, obtěžující a provokatéry? Možná se vše zmíněné podepsalo na evidentním a stále pokračujícím poklesu fyzické kondice mladé generace. Nebo víte o jiných projevech a příčinách?

Několik odkazů, které s tématem velmi souvisejí:

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-debata-o-duhovce-24537

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-moderni-paradox-27025

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-socialni-site-a-unava-125786

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-elektronicke-novinky-v-zivote-cloveka-126039

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-vse-za-nas-ai-tj-umela-inteligence-udela-127355

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-ovladam-ai-a-jsem-dokonalost-sama-127895

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-kdo-nebo-co-zvitezi-nad-mobilnim-telefonem-134062

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jeste-o-jednom-vitezstvi-nad-mobilnim-telefonem-134631

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-chlapcovo-zkazene-rano-bez-mobilniho-telefonu-135621

Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jak-mlady-youtuber-prisel-o-svou-pychu-128796

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz