Článek
Kdo zná aspoň trochu dění v dnešních dětských hlavách, jistě se podiví. Vždyť se ví, že do školy se jim moc chodit nechce. Její přitažlivost je totiž malá. Zejména ve srovnání s působením a vábivou nabídkou moderních informačních a komunikačních technologií. Proč by se proto měly děti již v červenci těšit na návrat? Nejde o nějakou blbost?
Mezi působící činitele rozhodně patří, že rodiče a děti se spolu po delší době ocitají na řadu hodin vedle sebe. Aby spolu trávili čas, nejsou zvyklí. Nejblíže si jsou během přepravy autem ráno do školy a odpoledne na nějaký kroužek zájmové činnosti. Po příjezdu domů se rozejdou, neboť každý zamíří do jiné místnosti. Ba, někdy se trochu sejdou při jídle. Ale nebývá pravidlem, aby se jako dříve jedlo společně. Hodně je respektován tzv. svobodný přístup, kdy se má každý najíst, kdy se mu chce, co se mu chce a různě dlouho, aniž by byl svazován jakýmisi rituály společné konzumace. Od odborníků na prožívání, myšlení a chování lidí máme k dispozici cenné zjištění, že mají dost velký význam. Většina rodin potenciál nevyužívá. Do dopadů patří, že žijí vedle sebe a vlastně se ani moc neznají. Tak by mohl též znít důvod, proč relativně rychle vzplane pomyslný oheň na střeše.
Dítě nemá pořádně stanovené hranice pro své chování, případně nějaká pravidla existují, ale nejsou zcela jasná, nebo se rozplývají, dále dospělým chybí důslednost při jejich vyžadování, a tak se leckdy nežádá, neřeší, ale „klidně“ se nějak pluje dále. Dítě pak reaguje vcelku přirozeně, tj. zkoumá, co ne/může dělat, kam se ne/lze se svými kousky a experimenty posunout atd. Své zploditele má přečtené a ví co a jak a kdy. Není divu, že část rodičů se neudrží a začne ve větší než obvyklé míře užívat kritické připomínky. Po nich přijdou na řadu výčitky, poté zvýšený hlas, následuje ječení, slovní útoky a nezřídka tělesné tresty. Zde se nachází jádro. Kdo by byl rád někde, kde ho fackují, pohlavkují, občas nakopnou, mačkají, strkají a jinak poškozují? Dovedeme si jako dospělí představit své pocity, kdyby se nám zmíněné dělo v zaměstnání?
Pojďme na konkrétní příklady. Mnoho dětí si za první dva týdny letních prázdnin vyslechlo více pokynů, instrukcí, příkazů, rozkazů a zákazů než za předchozí pololetí ve škole. Leckteré se cítily jako ve vězení. Kdo by se divil, že si v sobě řeknou, jak moc se jim pobyt doma nelíbí? Dost nápadná se zde nachází podoba s jevy při pandemii C-19. Jak víme, výuka ve školách byla v březnu zrušena. Rozhodnutí děti přijaly s velkým jásotem. Jenže nevěděly, co je čeká, do čeho jdou. Stejně jako zkušenější dospělí. Doma se cosi stalo. Stačí připomenout, že zdaleka ne všichni proces omezení pohybu a činnosti zvládli. A výsledky se dostavily. Zcela zákonitě.
Když jsme prováděli reflexe po návratu do školy po několika měsících, zaznívaly ze strany dětí různé názory, postřehy a zkušenosti. Mezi mnoha jinými mě zaujalo - „já těším zpět do školy, protože mě paní učitelka nemlátí“ a „paní učitelka na mě nekřičí“ a „paní učitelka mi všechno hezky a v klidu vysvětlí“. Obrazy „tam u nich doma“ vám jistě už naskakují. Neměl bych zapomenout na - „mám tu kamarády, doma mě akorát pořád otravuje a provokuje starší brácha“. No - byli byste spokojeni? S radostným pocitem byste rádi vstávali a těšili se sem? Odpověď si každý nepochybně zformuluje sám.
Odkazy, které s tématem souvisejí a mohou pomoci:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-prazdniny-a-co-je-hlavnim-cilem-75019
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-necele-leto-75472
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-deti-a-neuplne-leto-76072
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-mam-vs-jsem-doma-s-ditetem-a-popijim-124744
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-co-zavini-deti-a-co-rodice-86031
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-jsou-deti-opravdu-po-svych-rodicich-114813