Článek
Čtvrtý díl původně vůbec neměl vzniknout. Přišlo však ještě několik nápadů a odhalení dalších souvislostí, o kterých není marné vést diskusi. Proto je nabízím. Jak s nimi bude naloženo, se teprve uvidí. Předchozí jsou k mání:
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-sexualni-vychova-za-socialismu-75471
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-o-pohlavni-vychove-bez-rozpaku-75864
Článek je veřejně dostupný na adrese (která slouží i pro sdílení) https://medium.seznam.cz/clanek/patocka-otakar-sexualni-vychova-jako-osobni-vyzva-76457
Jistě bychom se měli zastavit u předčasnosti informování. Podstatou je, že se děti a mladiství dozvědí o dané oblasti něco moc brzo. Jako první by nás mělo napadnout se zabývat dvěma úseky. Co je předčasné? A o jaký obsah jde?
Mnozí lidé žijí v omylu, že pokud budou mladým lidem podklady o sexualitě poskytnuty příliš brzo, tak zatouží po předčasném pohlavním životě. Leckteré konkrétní příklady by jim mohly přisvědčovat, neboť by mohly být vnímány jako výzva k experimentování. Jenže realita vypadá jinak. Dnes mají mladí chlapci a děvčata o mnoho více vědomostí, přesto se věková hranice prvního styku posouvá směrem výše, rovněž tak čas plození potomků. Kráčí o pevná data z výzkumů postojů a sexuálního chování současné populace. Nic na nich nemůže změnit ani případ z okolí, kde otěhotní šestnáctiletá či ještě mladší dívka se svým spolužákem nebo s něco starším chlapcem. Uvedených příběhů nejsou tisíce. Ve srovnání s předchozí dobou počty opravdu klesají. Proto si položme otázku - jestliže se dříve o dané oblasti hovořilo zásadně méně, proč mladí lidé dříve s pohlavním životem začínali a proč výrazně dříve plodili potomky? Leckdo by vzpomenul argument, že se chtěli stát nezávislými a odejít od rodičů, s nimiž si moc nerozuměli. Nakonec ovšem stejně skončili u nich doma a byli rádi, že mají střechu nad hlavou, mohou využívat rodičovských materiálních statků a nechat si dítě občas pohlídat.
Ještě bychom sem mohli doplnit tzv. středověký argument. Tehdy se o sexu veřejně takřka vůbec nemluvilo, šlo o zapovězenou oblast. A platilo snad, že žádní mladí nezačali se sexem příliš brzo? Leckdy docházelo k opačným procesům. Málo věděli, cosi je pudilo a bez poznání faktů, spojitostí a rizik dívky záhy přicházely do jiného stavu. Občas se svými představenými, třeba se sedlákem, hospodářem apod. Abychom přispěli k pohlavní rovnoprávnosti, děly se též opačné případy, kdy služebník mohl, měl, chtěl či musel doslova podlehnout ženě ve vyšším postavení. Konečně, nejde o nic nového ani dnes. Nemusíme čekat na jistou knihu nebo na film, stačí se porozhlédnout ve svém okolí, nastražit uši na pracovišti a leccos se člověk dozví.
Nelze se nezmínit o nabídce moderních informačních a komunikačních technologií. Jak víme, dá se na nich najít ledacos. Jsou známy konkrétní příklady, kdy se žáci a žákyně prvního stupně aktivně a samozvaně seznamují s různými projevy a podobami sexuálního chování. Samozřejmě bez vědomí dospělých, rodiče nevyjímaje. Děje se tajně. Je přece lehké uvést, že sledujícímu jedinci je „už 18 let“, ne?
Část rodičů ani neví, že by měla mít přehled o elektronických aktivitách svým potomků. Vystavují sebe i je dost velkým potížím. Další skupina matek a otců kontrolu vykonává ledabyle. Třetí si myslí, že jejich kontrolování je dostatečné, ale zároveň zapomínají na možnosti a vlivy ze strany vrstevníků. Co je platné dítěti vše vysvětlit, upozornit ho a doma hlídat, když tzv. nebo skutečný kamarád má vcelku volný přístup na internetu k čemukoli a hodně se dozví? Nám vstoupí do koncepce, pokud nějakou máme, pokazí nám dítě a ještě si upevní svoji pozici. Nemluvě o faktu, že mu náš držený a omezovaný potomek bude závidět. Tím kratší je cesta a silnější puzení, aby se sáhlo po zakázaném ovoci. Omezením a zákazům navzdory.