Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Chcete jezdit pořád v novém autě? Operativně si ho „lízněte“ jako já

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pexels

BMW GT

Auto je nejdražší člen většiny domácností hned po dětech. Zatímco o děti musíte pečovat, u auta to může být jinak. Já si ho jen operativně pronajímám a zajímá mě, jak to máte s vlastnictví auta vy.

Článek

Auto jako nutnost nebo jako symbol blahobytu?

Ze současných 6,5 milionu osobních aut v ČR je více než třetina starší 20 let a připomínají spíše veterány než symboly luxusu. Čím dál od města bydlíte, tím je pro vás auto nepostradatelnější pro přežití.

Naopak ve městech se bez auta obejdete, což vám ale nebrání ho vlastnit a denně se trápit s parkováním. Jistě znáte rodiny, které mají více aut, a také ty, jejichž minimálně používaná auta zabírají parkovací místa ostatním.

Z těch 10 % nových aut je velká část pouze pronajatých na operativní leasing. Pokud závidíte sousedům, že jezdí pořád v nových autech, věřte, že nemusí být milionáři a čtěte dál. Popíšu vlastní zkušenost – řídím se heslem z oblíbené série o básnících v Čechách:

Nejlevnější auto je to, které si nekoupíte

Futurolog Alvin Toffler předpověděl v knize Šok z budoucnosti již v roce 1970, že největším pokrokem bude přechod od vlastnění k užívání. Na tomto principu je založen dnes rozšířený operativní leasing, ve kterém si na několik let pronajmete nové auto. To užíváte jako vlastní a podle rozsahu služeb do něj pouze tankujete palivo a kupujete dálniční známku, maximálně řešíte přezutí pneumatik.

V měsíční splátce v rozmezí od 5 do 20 tisíc je zahrnutý roční nájezd 10.000 až 20.000 km, havarijní a povinné pojištění, silniční daň a servisní prohlídky. Operativní leasing začaly používat nejprve velké firmy pro své flotily služebních aut.

Leasingové společnosti postupně rozšířily tento způsob pronájmu od podnikatelů až k normálním smrtelníkům. Operativní leasing má samozřejmě i svoje nevýhody – před vrácení auta musíte opravit všechny větší odřeniny.

Proč nechci vlastnit auto

Když jsem kdysi kamarádovi popisoval princip operativního leasingu, zamyslel se a popsal jej slovy „to je jako by ti půjčili krásnou mladou ženu, ty jsi ji za nějakou úplatu pár let měl, pak ji bez závazků vrátil a oni ti půjčili novou a mladší“. Přisvědčil jsem, že je to sice trochu jiný pocit jezdit pořád v novém autě, ale jinak to pochopil správně. Ovšem při vracení po vás chtějí uvést ji do původního stavu, řečeno jeho jazykem - aby byla zase panna.

Většina hrdých vlastníků automobilů však udiveně zvedne obočí a nechápe, že mi to auto po zaplacení statisícové částky nezůstane, že se ho vzdám bez boje. Když jim spočítám, kolik ztratí na hodnotě jejich nové auto už po vyjetí z autosalonu a kolik zaplatí v servisu, stejně neuvěří.

Sytý hladovému nevěří a stejně je to s hřejivým pocitem vlastnictví, který zdeformoval trh s bydlením. S autem je to podobné jako s bydlením - vlastnit nebo pronajímat, jak jsem popsal zde:

Skvělá auta, která nikdy nebyla moje

V roce 2016 jsem si pronajal v rámci velké realitní sítě na rok AUDI A4 Avant, za kterou jsem platil neuvěřitelných 5706 Kč + DPH. Když jsem sečetl všechna pojištění a připočítal i minimální pokles hodnoty vozu, bylo to nejlevnější nové auto, ve kterém jsem kdy jezdil.

Další rok jsem přesednul do kočkolapu AUDI A5 za 6400 Kč + DPH, bylo to krásné, ale poněkud nepraktické auto. Výhody operativního leasingu jsem ocenil, když v něm usnul na dálnici a očesal celý bok a fešácké elektrony o svodidlo. Oprava stála téměř 200 tisíc, ale já jsem zaplatil pouze 5% spoluúčasti a jelo se dál.

Kolik stojí pronájem nového auta dnes?

Ceny se postupně zvyšovaly – následoval VW Passat Alltrack za 9200 Kč + DPH na dva roky. Dobu COVIDovou jsem projezdil v BMW 320d GT za 13.172 Kč + DPH – to už bylo na tři roky. Kvůli nedostatku čipů a nových aut jsem si pronájem prodloužil o rok a na konci čtvrtého roku už musel řešit STK, servisní prohlídky nad rámec leasingu. Také opravy odřených nárazníků a kol byly dražší než u minulých aut.

Rychle jsem si zvyknul na nové voňavé a krásné auto s automatickou převodovkou, dvoulitrovým dieselem s malou spotřebou a nadstandardní výbavou bez starostí. Proto byla další volba jasná – VW Tiguan za 12.837 Kč + DPH na čtyři roky. Ceny uvádím bez DPH, kterou mi stát v rámci podnikání vrací.

Máte havarijní pojištění?

Výhodou operativního leasingu je havarijní pojištění, v rámci kterého zaplatíte jen 5 až 10 % ceny oprav, minimálně však 5.000 Kč jako spoluúčast. Každý díl se počítá zvlášť, takže počítejte s předním a zadním nárazníkem. Elektrony opraví šikovný opravář za pár korun – tam se nevyplatí oprava přes pojištění, protože každé kolo se počítá zvlášť.

Před vrácením doporučuji absolvovat předběžnou prohlídku, kde vám technici řeknou, co musíte opravit, co vám uznají a co je jednodušší nechat tak. U mého BMW byly po 4 letech zkorodované elektrony a oprava by stála víc než vyčíslené nadměrné opotřebení 2.792 Kč za kolo. Proto bylo BMW mým zatím nejdražším svezením, ale rozpočítáno na 4 roky to vyšlo podobně jako ostatní auta.

Proč utrácím peníze za pronájem cizího auta?

Stejně jako velké firmy u svých flotilových aut se nechci o nic starat a mít jistotu, že mě nové auto bezpečně doveze do cíle. Přiznávám, že je to luxus, který si dopřávám místo obvyklých závislostí. Protože nepiju alkohol ani kávu, nekouřím, neužívám žádné drogy, neutrácím za milenky ani drahé dovolené, je svezení v autě potěšením, které jsem si dovolil. Není jediné, mám i další zdroje radosti – psa, golf a muziku.

Měsíční splátky uvádím z vlastní zkušenosti pro ilustraci skutečných cen – ty určuje:

  • Délka pronájmu – doporučuji 2 až 3 roky
  • Roční nájezd – stačilo mi 20.000 km
  • Spoluúčast pojištění - doporučuji 5 % právě kvůli opravám před vrácením
  • Rozsah služeb - doporučuji si zaplatit i pneuservis – nemusíte kupovat zimní gumy a platit přezouvání

Pokud si teď říkáte, že to není pro vás, zkuste si spočítat, kolik vás stojí provoz vašeho auta a kolik to vyjde na kilometr. Nezapomeňte započítat amortizaci, tedy pokles ceny – ten je u nového auta obrovský. U těch prvních AUDIn jsem jezdil za cca 4 Kč/km + 2 Kč za naftu, dnes už jsem na 8 Kč/km + 3 Kč za naftu.

Možná zjistíte, že je levnější jet veřejnou dopravou nebo jít pěšky.

Zdroje:

TOFFLER, Alvin. Šok z budoucnosti. 1. vyd. Praha: Práce, 1992. 284 s. ISBN 80-208-0160-X

Anketa

Jaký máte vztah k operativnímu leasingu auta:
Nemám auto ani si ho neplánuji pořídit
3,2 %
Nejsem blázen, abych utrácel za auto, které není moje
29,8 %
Na moje autíčko mi nesahejte, je staré, ale moje
14,6 %
Auto si opravuji sám a jezdím za pár korun
10,6 %
Nové auto by se mi líbilo, ale nemám na to
24,1 %
To je pro mě novinka, rád bych to vyzkoušel
4,7 %
Nic nového, využívám ho spokojeně už dlouho
13 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 527 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz