Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Jak je to ve skutečnosti s platy učitelů?

Foto: Petr Kopřiva

třída školy

Vyšší platy za odučená léta nebo za kvalitní práci? Chceme do škol mladé učitele? Současné platové tabulky to znesnadňují.

Článek

Téma učitelských platů se stalo poslední dobou učiněným evergreenem. Vyšla spousta textů, zazněla řada rozhovorů. Názor na přiměřenost učitelské odměny za práci si mohl udělat každý. Učitelé dostali od letošního roku 130 % průměrné mzdy. Sice k tomuto navýšení vláda přistoupila jako princezna Koloběžka první, když jednak použila průměrnou mzdu roku 2022 a hlavně donutila řadu škol z tohoto „rozpočtového“ navýšení platů učitelů hradit zcela či částečně platy kuchařek, uklízeček a školníků, tedy takové navýšení nenavýšení. Stále se ale jedná o jakési systémové ukotvení výše učitelské odměny. Tak hurá?

Asi jak pro koho. A mám na mysli samotné učitele. Samozřejmě se najde řada odpůrců jakéhokoliv navyšování učitelských platů, vždyť pedagogové nevytváří žádné hodnoty, mají dva měsíce prázdnin, kdyby něco pořádně uměli, tak nemusí učit atp. Na druhou stranu, kdo má školou povinné potomstvo, často si uvědomuje, že paní učitelka nebo pan učitel, kteří své žáky dokáží inspirovat, kvůli kterým se děti do školy těší, protože je výuka baví, svou práci dělají skvěle a jsou vlastně k nezaplacení. Odhalit, podpořit a ocenit takové výborné pedagogy je práce pro ředitele škol. Ti to dělat mohou a často i dělají, v čem je tedy problém?

Krátce odbočím – od září se mají zvyšovat tabulkové platy nepedagogických pracovníků škol, jistě velice správné rozhodnutí, protože ty současné tabulky jsou úplně k ničemu. Vždyť minimální mzda činí v letošním roce 18 900 Kč. Jak pak zařadit podle takové „tabulky“ třeba uklízečku ve 2. platové třídě, když ani po 32 letech praxe, takže ve 12. platovém stupni, s platem 18 780 Kč na minimální mzdu nedosáhne? Samozřejmě v případě uklízečky lze do 12. platového stupně zařadit i zaměstnankyni bez praxe, to ale na nesmyslnosti takových tabulek nic nemění. No, ředitelé si s tím poradit musí. A tabulky pro učitele? Tam se změna zatím nechystá. Jsou tedy v pořádku? Pochybuji.

Většina učitelů základních škol je zařazena ve 12. platové třídě, ta má 7 platových stupňů. Tarifní plat tak může činit od 32 820 do 42 780 Kč. Rozdíl cca 10 000 Kč není v kvalitě odváděné práce, ale pouze v délce praxe. Tedy „za zásluhy“. Připadá vám to zvláštní? Motivuje takový systém mladé učitele k tomu, aby nastupovali do škol? Na začátku většinou o moc víc, nežli je zmíněný tarif, nemají. Postupně se přidají různé příplatky – za třídnictví, pro pár vyvolených specializační, pořád drobné. Vyšší ligou jsou osobní příplatek a mimořádné odměny – pokud finance na ně nemuseli ředitelé použít na již zmiňované uklízečky, školníka a kuchařky.

V praxi pak často průměrná učitelka, která bojuje s vyhořením, práce ji ani moc netěší, udělá jen to, co musí, ale je pár let před důchodem, dostává výplatu vyšší, nežli učitelka plná energie, nápadů, prostě skvělá, dělající mnoho práce navíc, ale mladá. Chyba ředitele nebo systému? Pokud si to ředitel přizná, rozdíl může eliminovat, ale ne odstranit. Kvalita odváděné práce prostě nemusí souviset s počtem odučených let, vynikající učitelé mohou mít 2, 10 nebo i 30 let praxe. Nejvyšší tarifní plat ale pedagog dostane po 32 odučených letech. Jistě lákavá vize.

Ředitel školy je jediný, kdo může posoudit, jakou práci pedagog jeho školy odvádí. Stěžejní část platu ale s kvalitou odváděné práce vůbec nesouvisí. Není to chyba? Nestačily by třeba 3 platové stupně? Jeden pro začínajícího učitele, druhý pro zkušeného a třetí pro excelentního učitele? S tím, že o zařazení rozhodne ředitel? Není možnost dosáhnout na nejvyšší tarif třeba ve výhledu již 5 let pro absolventy pedagogických fakult mnohem příznivější a lákavější než současných 32 let? A objektivnější pro všechny pedagogy?

Dáme šanci mladým? Podpoříme je? Budeme je motivovat, aby se ve škole prosadili? Nebo budeme přemlouvat důchodce, aby si ještě pár hodin vzali a zachránili chod školy? Pokud chceme ve školách využívat více IT, učit angličtinu od 1. třídy, druhý cizí jazyk od 6. třídy, podporovat inovativní způsoby výuky, kritické myšlení a demokratický způsob života, bez mladých učitelů to nepůjde. A to si velice vážím zkušených letitých pedagogů, kteří na svou práci ještě nerezignovali. Nicméně na tahu je ministerstvo školství, jedna úvaha o něčem jako učitelské atestace tu již byla, přijde jednou skutečný a spravedlivý kariérní řád pro učitele? Věřme, že ano.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz