Článek
V minulém týdnu přinesla regionální vydání Deníku srovnání základních škol podle úspěšnosti absolventů u přijímacích zkoušek na střední školy. Aha. O čem takový žebříček vlastně vypovídá? Jsou výše postavené školy opravdu lepší? Domnívám se, že zmíněné pořadí škol a jejich kvalitě nic nevypovídá. Proč?
Jak se pozná dobrá škola? Jaká jsou kritéria, podle kterých se určí, jak se škole daří, jaká doopravdy je? Určitě je nesmírně těžké školy v českém, velice různorodém, prostředí porovnávat. Nicméně existuje celospolečenské zadání, které vychází ze Strategie vzdělávací politiky 2030+. V krátkém videu České televize je shrnuto 5 faktorů, které ukazují na inovativní a pokrokovou školu - https://edu.ceskatelevize.cz/video/16087-5-faktoru-inovace. Postupně se hovoří o vzájemných vztazích, tedy klimatu školy jako o klíčové věci pro úspěšné učení, o integraci předmětů a výuce v souvislostech, o tandemové či párové výuce, o spojování hodin do bloků a o vrstevnickém učení. O přijímacích zkouškách ani slovo.
Česká televize, jistě za odborné podpory, natočila desetidílný seriál Jak se dělá dobrá škola - https://www.ceskatelevize.cz/porady/13743448133-jak-se-dela-dobra-skola/. Co myslíte? Jak to bylo s přijímačkami? Zase nic!
Na podzim 2023 byla spuštěna kampaň Měníme osnovy, a to za plné podpory ministerstva školství - https://menimeosnovy.cz/. Změny ve školství v této kampani podporuje řada osobností. Hovoří o tom, že v současném světě potřebujeme pro úspěšný život víc než jen vědomosti, jak je důležitý rozvoj pozitivního vztahu k učení, příprava dětí na život. O přijímacích zkouškách ani slovo.
Školy se vyvíjejí, některé rychle, jiné pomaleji. A přijímací zkoušky zůstávají neměnné a stálé jak útes v moři plném změn. Co naplat, že úspěšnost u přijímacích zkoušek podle průzkumů moc nesouvisí s výsledky při středoškolských studiích a u maturity, co na tom, že rodiče vynakládají značné finanční obnosy za přípravu na přijímačky. Tyto zkoušky tu stále jsou a nedivím se proto rodičům, že jejich existenci zohledňují. Jenom jsem přesvědčen, že nelze určit kvalitu školy podle výsledků u jakýchkoliv zkoušek, pokud nezohledníme vše, co s nimi souvisí.
Kdo změřil, jaká je rodičovská podpora žáků různých škol, jaké je nadání žáků, se kterým do školních lavic vstupovali, o kolik se během školní docházky zlepšili a posunuli? Pokud neznám všechny proměnné, je výsledek, v tomto případě Deníkem zveřejněný žebříček, zbytečný. Což nevylučuje, že se mezi zveřejněnými školami nevyskytují ty opravdu skvělé, inovativní a jdoucí s dobou.