Hlavní obsah
Internet a technologie

Další kyberšmejdská praktika. Tentokrát cílí na majitele webů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Kyberšmejdi mají mnoho návnad, kterými zkouší v divokém internetovém prostředí vymámit z lidí jejich peníze.

Článek

Na internetu musíme být stále obezřetnější. Už to dávno nejsou jen viry schované v emailových schránkách obdařené krkolomným textem lákajícím k otevření. Útočí na nás podvodníci na internetových bazarech, falešní bankéři či klony zavedených eshopů. Přestože nás média prakticky denně upozorňují na tyto případy, okradených lidí neubývá.

Mezi těmito velkými podvody, z nichž některé dokáží připravit neopatrné uživatele o úspory, se objevují i menší podvodníčci, kteří sice účet napáleného nevyluxují, ale donutí jej k naprosto zbytečné platbě.

Zbytečné domény si nekupujte

Vlastním několik domén s koncovkou cz. V posledním týdnu jsem prakticky do všech e-mailových schránek dostal tuto zprávu:

Foto: Printscreen z osobní pošty. Zdroj: Petr Kutka

V textu kdosi jménem Albert Liu naléhavě žádá o spojení s ředitelem nebo majitelem domény. Už samotné naléhání v počátku e-mailu představuje varovný signál, že tady něco nehraje. Dále píše, že pokud mi byla zpráva zaslána omylem, mám ji ignorovat. To zase má vzbudit dojem serióznosti.

A teď k jádru věci. Liu píše, že zastupuje společnost zabývající se registrací domén v Číně. Obdržel prý objednávku od firmy Hongyuan Ltd (podle vyhledávače skutečně existuje), která si chce zaregistrovat stejné doménové jméno, jako mám já, ale s čínskými koncovkami cn, com.cn, net.cn a org.cn. Pokud však nemám na danou čínskou společnost vazby, tak je to v rozporu s tím, že stejný název užívám já a situaci je nutné řešit.

Nesmysl. E-mail jsem vyhodnotil jako scam a smazal už jen proto, že jsem jej dostal do několika schránek. Poté mne přece jen zajímalo, jaký je zájem pisatele. Nejprve jsem chtěl odepsat, ale pak jsem si odpověď rozmyslel. Abych si nepsal bůhví s kým (nebo v případě AI čím), vyzkoušel jsem opět vyhledávač.

Ukázalo se, že podobné zprávy dostávají provozovatelé webů po celém světě již dlouho. Cílem útočníka je vyvolat v majiteli doménového jména nejistotu ohledně jeho adresy. Aby o ni nepřišel, nebo se nepouštěl do sporu s onou čínskou společností, navrhuje pisatel jednoduchou ochranu - zaregistrujte si u nás doménové jméno s čínskými koncovkami a je po problému. Moc to smysl nedává, ale uživatel může pod tlakem báchorce uvěřit.

Výsledek je takový, že si napálený zakoupí pro něj zcela zbytečnou sadu domén za několik tisíc korun. A o rok později dostane výzvu k platbě znovu. Není to sice vyluxovaný účet, ale proč platit za něco zcela zbytečného?

Webmasteři nebo provozovatelé velkých webů či e-shopů určitě na tuto léčku nenaletí. Ohroženi ale mohou být majitelé menších webů, blogů, případně e-shopů, kteří se v problematice nemusí tolik orientovat a pod tlakem zaplatí. Na tyto uživatele zřejmě scam cílí. Buďte proto obezřetní.

Zdroje: autorský text; askwoody.com; nonewwars.co.uk

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz