Článek
Příběh Josefa je popsán v knize Genesis. Je všeobecně známý i těm, kteří do kostela nechodí, byl i několikrát zfilmován. Proto jen krátké připomenutí.
Josef byl synem Jákoba a měl 11 bratrů. Jákob Josefa velice miloval, což v bratrech vyvolávalo žárlivost. Když mu jednoho dne otec daroval pestrobarevnou tuniku, rozezlilo to jeho bratry natolik, že jej prodali do otroctví. Otci poté nalhali, že Josefa zabil lev.
Josef se však díky své moudrosti postupně vypracoval až na druhého nejmocnějšího muže Egypta a to tím, že pomohl strukturovat zemědělství tak, aby zabránil hladomoru.
Když přišla neúrodná léta, Jákob poslal syny do Egypta, aby opatřili jídlo. Ti následně s údivem zjistili, že jejich bratr žije. Ten jim nejen odpustil, ale dokonce se o ně i o celou rodinu postaral.
Ponaučením je, že je vždy důležité umět odpouštět, ale i to, že člověk se nemá nikdy vzdávat a vždy je možné s dostatkem píle a zdravého rozumu dosáhnout úspěchu.
Kde by mohla ležet Josefova hrobka?
V bibli je v knihách Genesis i Exodus zmiňován Gošen (Goshen). Jedná se o území, na kterém se usadili Hebrejci. Bohužel přesná poloha však není zcela známá a předpokládá se, že se jedná část východní delty Nilu. V bibli je popisována jako úrodná část Egypta, je však také naznačeno, že je od zbytku Egypta poněkud oddělena. Tomu by umístění v deltě Nilu odpovídalo. V roce 1885 toto místo také označil švýcarský archeolog Édouard Naville a během 26. dynastie Egypta mělo být známé jako „Gesem“, nebo „Kesem“.
Dr. David Rohl uvádí, že zde během vykopávek zde byly nalezeny základy domů, které mají odlišnou architekturu, než klasické egyptské domy pocházející ze stejného období. Mezi nimi byly nalezeny i základy rozlehlého paláce, který musel patřit vysokému státnímu úředníkovi. Ovšem ani tento palác neodpovídal struktuře běžných egyptských paláců. Tento typ domů byl obvyklý spíše pro území v severní Sýrii, odkud by měl pocházet Abrahám (Josefův praděd).
V zahradě bylo nalezeno 12 hrobů, což by odpovídalo počtu Jákobových synů. Zajímavostí však je, že jedna hrobka měla tvar malé pyramidy. V ní byly nalezeny fragmenty kamenné sochy. Při rekonstrukci této sochy vyšlo najevo, že tvar účesu není egyptský, ale odpovídá spíše semitskému stylu. Během dalšího zkoumání byly nalezeny i zbytky pigmentu, socha tedy byla původně barevná. Měla zrzavé vlasy, žlutou kůži a na sobě měla pruhovanou tuniku, která se kupodivu shoduje s popisem tuniky, kterou údajně dostal Josef od svého otce.
Dr. Tomas McCall poukazuje na to, že socha byla pravděpodobně záměrně důkladně rozbita rozlícenými Egypťany poté, když Hebrejci odešli z Egypta. Dr. McCall také zmiňuje, že podle všeho nebyla hrobka klasicky vypleněna, protože v ní nebyly nalezeny žádné zbytky kostí. To by prý mohlo odpovídat tomu, že kosti z hrobky vyjmout sám Mojžíš.
Jak se zdá, opravdu by se mohlo jednat o Josefovu hrobku a tím by se potvrdilo, že biblický příběh má reálný základ. Problémem je však správné datování.
Podle Davida Rohla a jeho zastánců by bylo třeba posunout datování egyptských dějin přibližně o 350 let do minulosti, aby se nálezy shodovaly s biblickými událostmi. To však většina egyptologů i vědců odmítá a označuje to za ignoraci všech dosavadních důkazů. Zahrnovalo by to totiž i posunutí datování vlády některých egyptských panovníků, a tím i ostatních navazujících událostí. Například by se muselo posunout i datum bitvy u Kadeše a revidovat i chetitské a asyrské dějiny. Zastánci všeobecně uznávaného datování vše podkládají dokládají vlastními důkazy a tvrdě kritizují a rozporují argumenty, které předkládá Dr. Rohl.
Pokud by se někdy podařilo prokázat, že palác i hrobka skutečně patřily biblickému Josefovi, budou se muset přepsat učebnice dějepisu.
Zdroje: