Hlavní obsah
Názory a úvahy

„Pisálku, najdi si pořádnou práci!“ Češi konzumují obsah zdarma, ale neváhají kritizovat autory

Foto: Pixabay

Internet

V českém online prostoru se rozmáhá fenomén, kdy uživatelé odmítají platit za obsah, ale neváhají ostře kritizovat jeho autory. Tito čtenáři často urážejí novináře, označují je hanlivými výrazy a znevažují jejich práci.

Článek

Přezdívku, pod kterou píši články na Medium.cz, jsem si nezvolil náhodou. Oslovení „Pisálek“ je totiž velmi oblíbené mezi diskutéry, kteří pod různými články na různých serverech kritizují jeho autory. A nejen to. Mnozí čtenáři navíc odmítají platit za obsah na internetu, přičemž neváhají ostře kritizovat jeho autory, mnohdy i poměrně vulgárně, a doporučují jim, aby si našli „užitečnější“ zaměstnání.

Platit za obsah je normální

Je zarážející, jak velký odpor vyvolává myšlenka placení za obsah, ačkoli je tento model ve světě zcela běžný. Řada renomovaných světových médií funguje na bázi předplatného, které zajišťuje kvalitní novinářskou práci a umožňuje rozvoj médií bez závislosti na reklamě. V Česku se však představa, že by čtenáři měli za obsah platit, setkává velmi často s odporem. Lidé totiž mnohdy vnímají internet jako prostor, kde má být vše zdarma, a neuvědomují si, že produkce kvalitního obsahu vyžaduje nejen čas, ale i odborné znalosti a úsilí.

Jídlo bylo zdarma, ale kuchař by měl jít raději kácet stromy

Přišlo by vám například samozřejmé, kdyby existovala hospoda, kde dávají jídlo zdarma jenom proto, že na zdi visí reklama na pivo nebo černou bublinkovou limonádu? A přišlo by vám samozřejmé si po zkonzumování jídla zdarma zavolat kuchaře a říct mu, že by měl jít dělat něco pořádného než vařit takové „blafy“? Ano? Ne? Nepochybuji, že by taková hospoda byla plná, stejně tak jako je internet, kde by se to hemžilo komentáři, jaké že je místní kuchař nemehlo.

Redakce by měly platit, čtenáři nikoliv?

Nedávno se na příklad na internetu objevil článek, který popisoval situaci, kdy si nějaký podnikatel řekl redakci o 200 tisíc korun za rozhovor. V diskuzi pod článkem se našlo velké množství příspěvků, které podobný požadavek považovaly za zcela oprávněný, protože článek se potom „bude lépe prodávat“. Dobře, ale to je pouze část úvahy. Velmi by mě zajímalo, jestli by ti samí diskutující, kteří redakci posílali vzkazy typu že „zadarmo ani kuře nehrabe“, byli ochotni za takový článek zaplatit. Jenže na českém internetu to vypadá tak, že platit by měli všichni, ale čtenář platit nebude, Internet je přeci zadarmo…

Zdarma to nikdo dělat nebude

Tento přístup má však negativní dopady. Autoři, kteří se setkávají s neustálou kritikou a urážkami, často ztrácejí motivaci tvořit kvalitní obsah. Je těžké udržet si nadšení pro práci, když namísto konstruktivní zpětné vazby přicházejí pouze negativní komentáře. Tato situace nejenže snižuje kvalitu obsahu na českém internetu, ale zároveň odrazuje talentované autory, kteří by mohli přinášet cenné informace a zajímavé pohledy na různé situace.

Konstruktivní kritika je důležitá

Kritika je samozřejmě důležitá a nezbytná pro zlepšení, ale měla by být konstruktivní a založená na faktech, nikoli na osobních útocích. Bohužel, mnoho uživatelů internetu si neuvědomuje, že jejich slova mají dopad a že za každým článkem stojí konkrétní člověk, který svou práci dělá s určitým záměrem.

Děláte vy sami něco zdarma?

Je třeba si uvědomit, že kvalitní obsah má svou hodnotu, a pokud chceme, aby internet nebyl zaplaven nekvalitními články a dezinformacemi, musíme si uvědomit, že je třeba autory podpořit. Ať už formou předplatného nebo alespoň uznáním jejich práce, namísto zbytečných urážek a ponižování. Kdo z vás, který si tento článek přečetl, za něj nějakou formou zaplatil?

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz