Článek
Jako příležitostného autora mne pozitivně zaujal článek od „Pisálka 00“ - „Pisálku, najdi si pořádnou práci!“ Češi konzumují obsah zdarma, ale neváhají kritizovat autory.
Zejména mne oslovila trefná metafora - Přišlo by vám například samozřejmé, kdyby existovala hospoda, kde dávají jídlo zdarma jenom proto, že na zdi visí reklama na pivo nebo černou bublinkovou limonádu? A přišlo by vám samozřejmé si po zkonzumování jídla zdarma zavolat kuchaře a říct mu, že by měl jít dělat něco pořádného než vařit takové „blafy“?…viz blíže citovaný článek.
Myslím, že pan „Pisálek 00“ brilantně trefil hřebíček na hlavičku. Dále již nebudu opakovat jeho trefná další přirovnání, která ve svém skvělém textu napsal. A dovolím si k tématu přiložit další polínko.
Chytlavé titulky
Občas se mi stává, a samozřejmě nejenom mně, že mi nějaký „chytrák“ vyčítá: „Ty schválně píšeš takové titulky, aby na to lidi klikali. “
A kritik se u toho tváří jakoby objevil „internetovou“ Ameriku.
Konkurenční prostředí
V dnešní době je internet hlavním zdrojem informací pro většinu lidí.
S tímto trendem přišla i potřeba nás, internetových novinářů a blogerů, přizpůsobit své články a především jejich titulky tak, aby přilákaly co nejvíce čtenářů.
Toto chování bývá často kritizováno jako tzv. „clickbait“ – tedy záměrné vytváření titulků, které mají za cíl zvýšit počet kliknutí na článek, někdy na úkor samotného obsahu.
Zmíněná kritika však opomíjí základní ekonomické a sociální aspekty fungování médií a internetu.
Atraktivní titulky jako přirozený důsledek konkurence
V prvé řadě je důležité pochopit, že internetová média a blogeři čelí obrovské konkurenci. Každý den je publikováno nespočet nových článků a příspěvků. Čtenáři a čtenářky pak mají na výběr z tisíců zdrojů informací.
V takovém prostředí je nutné nějakým způsobem upoutat jejich pozornost. To není jako být zubař nebo dětský psychiatr, kdy si vás klienti předchází a skoro se doprošují o vaše služby.
Pakliže chceme ( a musíme) bojovat o čtenáře a čtenářky, tak atraktivní titulky jsou jedním z mála poměrně účinných nástrojů, jak toho dosáhnout.
Vyčítat internetovým novinářům a blogerům, že dávají svým článkům atraktivní titulky, je tedy v zásadě stejné jako vyčítat pivovarům, že vaří dobré pivo, a lidé ho pak rádi pijí.
V obou případech jde o naprosto legitimní snahu nabídnout něco, co lidé chtějí a ocení.
Pivovar, který vaří chutné pivo, přitahuje zákazníky a tím zvyšuje své zisky.
Stejně tak novinář/ka nebo bloger, který vytvoří atraktivní titulek, přitáhne více čtenářů, což může vést k vyšším příjmům z reklamy a větší popularitě.
Ekonomické aspekty a přežití médií
Dalším důležitým faktorem je také ekonomická stránka věci. Většina internetových médií je závislá na příjmech z reklamy. To je logické a není na tom nic špatného.
Tyto příjmy jsou často přímo úměrné počtu návštěvníků na webu. Atraktivní titulky, které přilákají více čtenářů, tedy přímo přispívají k finančnímu zdraví média. Bez dostatečného počtu kliknutí by mnoho internetových novin a blogů nemohlo vůbec existovat.
Závěrem
Vyčítat internetovým novinářům a blogerům, že dávají svým článkům atraktivní titulky, je zkrátka nepochopení základních principů fungování médií a lidské přirozenosti.
Stejně jako pekárny se snaží péct chutné dalamánky , aby přitáhly zákazníky, tak i novináři a blogeři se snaží vytvořit poutavé titulky, aby přilákali čtenáře.
Tak to prostě je. Posměváčkům a planým moralizátorům navzdory.