Článek
V Americe, zemi nekonečných možností a občas i nekonečné absurdity, se v posledních týdnech rozšířil nový trend, který by se dle mého názoru dal označit za příklad davového šílenství - fenomén Stanley water bottle (láhev na vodu), často lidmi označované jednoduše jako Stanley cup (tedy hrnek). Už jste o něm slyšeli?
Přesný název tohoto populárního produktu je Stanley Quencher H2.0 Flowstate™ Tumbler. Takže takový hrnek (nejen) na vodu pro uhašení žízně s patentovaným víčkem. Od roku 2016 se prodalo přes deset milionů těchto termohrnků a sto let stará společnost Stanley 1913 tak mezi lety 2019 a 2023 zdesetinásobila prodeje na 750 milionů amerických dolarů, tedy úctyhodných 17 miliard korun.
Tato termoska s uchem je teď symbolem všeho možného, od módního doplňku, přes sběratelský předmět až po předmět závisti a podle mě hlavně dnešní konzumní společnosti. V českém éteru jsem o ní zatím nic nezahlédla, a tak jsem se rozhodla zjistit, co za jejím úspěchem stojí a podělit se s vámi o tento zajímavý příběh a pár vlastních myšlenek.
Stanley cup: Obyčejná termoska v neobyčejných časech
Když jsem poprvé zaznamenala, že (hlavně) mladí lidé ve Spojených státech padají do transu kvůli termosce, myslela jsem si, že je to jen další internetový vtip. Ale ne, ve skutečnosti je to vtip reality samotné. Tato termoska, jak se zdá, dokáže přežít víc než průměrný hrdina akčního filmu. Příběhy o tom, jak přežila výbuch auta a stále dokázala udržet kávu ledovou, jsou tak fantastické, že by jim záviděl i Chuck Norris.
Termohrnek se vyrábí ve více velikostech a ten asi nejvíce populární váží 650 gramů, je schopný pojmout až 1180 ml vašeho oblíbeného nápoje a je tak něco jako váš osobní hydratační superhrdina. Představte si: sedm hodin udrží váš čaj horký, jedenáct hodin vaši vodu studenou a ledovou tříšť má pod kontrolou téměř dva dny.
No já si pořád neumím představit, kam bych měla jít, abych toto skoro 27 centimetrů vysoké monstrum chtěla nosit s sebou. Ale jasně, v Americe, kde se jezdí hlavně autem, to je trochu jiné. Už když jsem tam byla na střední škole, nechápala jsem, proč všichni mají takové obří lahve na vodu. Takže v tomto se tam toho asi moc nezměnilo…
Historie: Sto let na stavbách a v lesích
Když se zrodila myšlenka Stanley, její zakladatelé chtěli něco celkem prostého: udržet kávu dlouho teplou a nádobu na ní odolnou a nerozbitnou. Ale kdo by si pomyslel, že se z této nenápadné myšlenky vyklube o sto deset let později fenomén, který pohltí celou zemi? Termosky Stanley najednou už nejsou jen funkční termosky. Staly se plátnem, na kterém lidé vyjadřují svou kreativitu, svůj styl, a dokonce svou osobnost, zdobí si je a všude hrdě nosí.
Ze stavby na hvězdu TikToku a Instagramu
Jak se dostaneme od robustních termosek pro dřevorubce a stavaře až k must-have doplňku každého moderního influencera a studenta? To je příběh Stanley termosky, příběh, který by mohl být o lidech, kteří se perou o poslední pár tenisek ve výprodeji. Ale ne, je to o termoskách.
Asi všichni víme, že rčení historie se opakuje platí i v módě. A to je přesně to, co se stalo s termoskami Stanley. Značka, která začala jako symbol mužnosti a praktičnosti. Tyto funkční, praktické a nenápadné výrobky se přes noc staly módním výkřikem. Příběh o tom, jak staré dobré termosky získaly nový módní kabát díky inovativnímu marketingu, je důkazem toho, že v módním světě se trendy neustále vrací v nové a často překvapivé podobě. Kdo by to byl řekl, že jednoho dne budou lidi stát fronty ne na koncertní lístky, ale na… termosky?
Pomalý rozjezd obrovských prodejů
Vpodstatetě tu původní stoletou termosku obrátili vzhůru nohama, přidali jí ucho. The Buy Guide, tenkrát začínající guru online nákupů pro ženy, zařadil ten obyčejný zelený termohrnek do svých tipů na nákup. Co se stalo dál? Známá herečka ho šoupla na svůj Instagram a hle – Stanley termohrnek se pomalu stal hvězdou. Zakladatelky Buy Guide vzaly všechny peníze, co měly, a objednaly jich pět tisíc. Riziko? Obří. Ale vyplatilo se. Termohrnky zmizely do týdne. A když firma Stanley pochybovala, Buy Guide přišel znovu a vyprodal je znovu. A pak? Pak už i ve Stanley uvěřili. Z kempového vybavení se stal hit hospodyněk a Instagramu. Teď ještě bylo potřeba udělat ho víc holčičí.
Marketingový genius Terence Reilly
Jedna věc je jistá, firma Stanley dokázala něco, o čem mnohé módní značky mohou jen snít. Stala se součástí každodenního života, tak trochu jako tenisky - lidi je všude nosí, sbírají a někteří se o ně dokonce rvou v obchodech. Nyní se Stanley prodávají v pastelových barvách, s roztomilým medvědem Stanem ve znaku a jsou nejen praktické, ale i stylové.
A jak se to všechno stalo? No, přišel nový marketingový ředitel, Terence Reilly, zapsal si pár hodin na TikToku a voilà, Stanley termosky jsou nyní všude. Ve frontách, na sociálních médiích, dokonce i v rukou influencerů, kteří je zdobí jako vánoční stromky.
Ne, teď trochu víc vážně…
Terence přesedlal z Crocsů a převzal marketingové otěže značky Stanley v roce 2020 a proměnil ji v něco, co by původní zakladatelé nejspíš nepoznali. Představte si to: Stanley, solidní značka pro pořádný chlapy prodávající produkty v praktických barvách jako je černá, zelená a šedá, se náhle začíná rýsovat v růžové barvě a stává se oblíbenkyní na sociálních sítích a v rukou (nejen) náctiletých blondýn.
Terence se rozhodl vzít Stanley pod svá křídla a ukázat světu, že i termoska může být módním doplňkem. Spolupráce s kavaránským Starbucks? To byl jen začátkem.
A když v listopadu 2023 vypukl požár auta a jeho majitelka sdílela video, kde je vidět totálně ohořelé auto, ale její nápoj v Stanley termosce stále zůstal chrastící ledem, termohrnek firmy Stanley se stal hitem na TikToku a Instagramu:
Bohužel mi sem z důvodu přetrvávajících technických problémů nejde video z Instagramu vložit napřímo, aby se ukázalo rovnou zde v textu, a tak na něj alespoň přikládám link zde.
Terence neváhal ani den a využil příležitosti ukázat, že termosky Stanley jsou stvořeny na celý život. Vytvořil video, ve kterém reagoval na incident, a dokonce nabídl poškozené nejen nové Stanley termohrnky, ale i auto. Společnost tak bravurně ukázala, jak proměnit nečekanou situaci ve svou výhodu a věřím, že se tento jejich tah dostane i do marketingových učebnic. Jejich štědrá reakce byla zároveň strategicky geniální. Zajímavé je vidět, jak získali na relevanci a posílili svojí image.
A kdo neměl na Stanley hrnek do konce roku 2023, jako by snad ani nebyl. Limitované edice termohrnků jsou od té doby tak žádané, že si je lidi předávají jako vzácné relikvie. V letošním roce samozřejmě nemůže ani chybět model v barvě roku 2024. Kdo by si to kdy pomyslel, že termoska, která byla designována pro kávu na stavebních plošinách, se stane moderním sběratelským předmětem?
Snaha být výjimečný?
Víte, co je na příbězích jako je ten o Stanley hrnku fascinující? Že sice kvalitní a funkční, ale pořád jen obyčejná, termoska může odrážet naši touhu po výjimečnosti. Firma Stanley začínala jako společník dřevorubců a pracovníků na stavbách, se tak nějak najednou ocitla v centru pozornosti jako symbol módy, sběratelského chtíče a téměř neomezené touhy po individualitě.
Ironií je, že ačkoliv je tento fenomén příkladem davového chování, kdy se každý majitel Stanley „cupu“ ze speciální edice cítí jako někdo speciální, ale nakonec skončí všichni stejní jako všichni ostatní, s (pro město) nesmyslně obří termoskou v ruce. Na sociálních sítích se mnozí lidé chlubí sbírkou desítkami těchto termosek. Mně to nedá nepřepočítávat nákupní hodnotu těchto sbírek na poněkud užitečnější statky…
Hashtag #BuiltForLife, který používá značka Stanley, v češtině znamená „vytvořeno na celý život“. Tento slogan odráží odolnost a trvanlivost jejich produktů, naznačující, že jsou navrženy tak, aby vydržely dlouhou dobu a vyhovovaly potřebám během celého života uživatele. No, a proto si myslím, že by každému opravdu mohl stačit jeden, ale ne, konzumní Američani zase berou vše megalomansky…
Je až poetické, jak něco tak obyčejného jako je termoska může odrážet naše složité lidské touhy a touhu po výjimečnosti. Jakoby nám chtěla říct: „Podívej, i ty můžeš být něčím výjimečným.“ A lidi, toužící být výjimeční, stojí ve frontách, sbírají, zdobí a pyšně nosí své termohrnky, jako by to byly medaile za naši jedinečnost.
Je to teď znamení příslušnosti, symbol statusu, možná dokonce i nepřímá cesta k osobní identitě. V době, kdy se naše individualita často měří tím, co vlastníme, je termoska, která přežije apokalypsu, docela silným prohlášením, co myslíte?
Vztah mezi Stanley 1913, Morgan Stanley a Stanley Cupem?
Morgan Stanley
V našem příběhu o Stanley termoskách se objevuje zajímavá spleť vztahů. Harold Stanley, spoluzakladatel finančního giganta Morgan Stanley, byl synem Williama Stanleye Jr., muže, po kterém jsou tyto legendárními termosky pojmenovány.
Stanley Cup
Ale co mají tyto termosky společného s NHL a jejím Stanley Cupem? Absolutně nic, kromě shodného jména a toho, že lidé teď tem prodávaným termoskám říkají jednoduše Stanley cup. Stanley Cup byl pojmenován po Lordu Stanleyovi z Prestonu, kanadském guvernérovi a nemá žádnou rodinnou vazbu na Stanleye z finančního či termoskového světa. Takže ačkoliv se název „Stanley“ objevuje jak ve světě sportu, tak ve světě financí a outdoorového vybavení, spojení mezi nimi je zábavně zavádějící.
Závěrem
Takže ať už pijete svůj ranní čaj z tradiční hrnečku nebo z termosky, která by mohla přežít konec světa, pamatujte - nejde o to, co držíte v ruce. Jde o to, co držíte v srdci. A to se do žádné termosky nevejde.
Zdroj: Autorský text, informace o produktu ze stránek výrobce Stanley 1913, videa na YouTube:
NHL Stanley Cup historie: