Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nechme je stávkovat, jde o naši budoucnost. Ale nezapomínejme na efektivitu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Obrázek vytvořen pomocí nástroje OpenAI DALL-E dne 24.11.2023

Stávka škol upozorňuje na klíčové problémy ve vzdělávání. Dle mého názoru je čas na podporu škol a na hledání efektivnějších řešení.

Článek

V pondělí budou mnohé české školy a školky stávkovat, což otevřelo debatu o financování našeho vzdělávacího systému a jeho budoucnosti. Stávka je zaměřená na nedostatečný rozpočet pro nepedagogické pracovníky, ale odhaluje hlubší problémy: Jak nedostatek finančních prostředků může ohrožovat kvalitu vzdělání a co to znamená pro naše děti.

Jako matka a občan naší země jsem hluboce znepokojena stavem, v jakém se nachází náš vzdělávací systém, a věřím, že je čas na zásadní změny. V tomto článku se zaměřím na klíčové aspekty této problematiky a zamyslím se, jak můžeme společně hledat řešení, která posílí a zlepší vzdělávání v naší zemi.

Je alarmující, že platy nepedagogických pracovníků jsou dle některých vyjádření již nyní mezi nejnižšími. Vždyť i oni hrají důležitou roli ve fungování školního systému. A láska k dětem jim účty nezaplatí.

Nadbytek požadavků na školy?

Možná by se nejdřív mělo ministerstvo zamyslet nad normami, které musejí školy a školky splňovat, a upravit je tak, aby šlo snížit náklady přirozeně eliminací zbytečných aktivit a postupů. Věřím, že minimálně v oblasti vaření a úklidu by se to vyplatilo a výuka ani zdraví by újmu neutrpěly.

Psychika dětí

Nedostatek školních psychologů je pro mě obzvláště znepokojivý, vzhledem k rostoucímu počtu dětí s duševními problémy a například i v naší městské části jsem za poslední rok zaznamenala několik sebevražd náctiletých. To je naprosto děsivé.

Krok zpět od moderní výuky?

Další důležitý aspekt, který stávka zpochybňuje, je omezení hodin, kde se třída dělí na menší skupiny, což umožňuje učitelům věnovat se každému dítěti intenzivněji. Toto omezení by bylo pro školy s moderním přístupem k výuce velkým krokem zpět a školy, které by se rády ubíraly moderním přístupem, tak budou od tohoto odrazeny a českému školství hrozí, že zůstane sto let za opicemi.

Šetřit na školách? To jako fakt? Vždyť jde o budoucnost nás všech!

Celkově se obávám, že nedostatek financí a neefektivita ve státním sektoru může vést ke zhoršení kvality vzdělávání, což by pak mělo zásadní dopad na budoucí generace.

V návaznosti na problematiku pondělní stávky škol a školek je důležité se zamyslet, proč vláda (a odpovědné orgány) plánují při hledání úspor sáhnout právě do oblasti vzdělávání. Vzdělání je základním kamenem společnosti a jeho financování by nemělo být chápáno jako běžný výdaj, ale jako investice do budoucnosti naší země. Kvalitní vzdělání je klíčové nejen pro osobní rozvoj každého jednotlivce, ale také pro ekonomickou stabilitu a konkurenceschopnost státu.

Nedostatečné financování a následné omezování zdrojů pro školství je krátkozrakým rozhodnutím s dlouhodobými negativními důsledky. Vzdělání by mělo být považováno za základní právo každého dítěte, a proto by mělo být chráněno před rozpočtovými škrty. Je pro mě alarmující, že místo hledání efektivních řešení a inovací ve vzdělávacím systému dochází ke snižování rozpočtů, což může vést k nerovným příležitostem a velmi pravděpodobně zvyšuje sociální a vzdělávací propast mezi Českou republikou a okolními zeměmi.

V situaci, kdy čelíme neustálým změnám a technologickému pokroku, je nezbytné, aby se Česká republika soustředila na posílení svého vzdělávacího systému, nikoli na jeho omezování. Pouze tak můžeme zajistit, že naše děti budou mít příležitost rozvíjet své schopnosti v moderním, podporujícím prostředí.

Omezování zdrojů ve školství může vést k nedostatku kvalifikovaných pracovníků v budoucnosti. Nebo chceme i nadále zůstat jen dobrou montovnou západu?

Potenciál pro zefektivnění: Klíčové příležitosti v oblastech s vyšší hustotou škol

Na druhou stranu ale chápu, že by mohlo existovat množství nepopulárních, z hlediska jednotlivých škol možná i komplikovaných, ale vlastně rozumných řešení, a to hlavně pro městské části větších měst.

Sdílené nákupy

Pořízení potravin, vybavení a spotřebního materiálu za výhodnější ceny díky sdíleným nákupům, protože větší odebírané množství zpravidla znamená šanci dosáhnout na vyšší slevy.

Společné vzdělávací programy

Školy mohou spolupracovat na vytváření společných vzdělávacích programů nebo projektů, které by mohly snížit náklady na jednotlivé školy a zároveň posílit spolupráci mezi školami.

Efektivní využití rozpočtu na údržbu a opravy

Pravidelná a efektivní údržba školních budov může snížit dlouhodobé náklady na opravy a rekonstrukce. No i když nevím, jak toto probíhá ve školách, v naší školce vše dělají rodiče a školka jim většinou proplatí cenu materiálu.

Pronájem školských zařízení

Zpřístupnění školských zařízení (sportoviště, haly apod.) pro veřejnost mimo výukové hodiny může školám přinést dodatečné příjmy.

Využití digitálních technologií

Implementace moderních technologií může pomoci školám ušetřit náklady. Například sdílení digitálních vzdělávacích materiálů a online zdrojů může snížit čas učitelů nutný na přípravu vyučující hodiny.

Sdílení odborných pracovníků a specializovaných učitelů

Například sdílení učitelů hudebního nebo výtvarného vzdělání mezi školami může pomoci ušetřit náklady a zároveň poskytnout kvalitní výuku.

I když je možné, že pro člověka, který pracuje v oboru, je některý z výše navrhnutých kroků nesmyslem od „člověka, co vůbec neví, jak to ve školství chodí“, kroky tohoto typu mohou pomoci školám ve městech efektivněji využívat své zdroje, tedy snižovat náklady, aniž by to negativně ovlivnilo kvalitu vzdělávání.

U nás je škola nebo školka skoro v každé ulici, a tak věřím, že i když se každá snaží dělat, co nejlépe umí, z pohledu městské části tu prostor pro zlepšení určitě bude.

Situace na venkově vyžaduje individuální přístup, protože potřeby a možnosti venkovských škol se mohou výrazně lišit od těch městských.

Stávka ve školství: Více než jen jednodenní nepohodlí pro rodiče

Moje zkušenosti se stávkami na německých letištích, které pro mnoho cestujících představovaly významné nepříjemnosti, mi poskytly jiný pohled na stávku škol a školek. Ačkoliv je pro některé rodiče výzvou najít na jeden den náhradní péči o děti, z pohledu celkového dopadu a významu se tyto dvě situace výrazně liší. Překvapuje mě, že veřejné reakce na stávku ve školství jsou často kritičtější, což může odrážet určité specifické aspekty naší společnosti a přístupu k veřejným službám.

Je důležité si uvědomit, že zatímco jednodenní nepohodlí pro rodiče je většinou řešitelné, skutečné a dlouhodobé důsledky nedostatečného financování školství jsou podstatně závažnější. Tato stávka by měla být chápána nejen jako dočasná komplikace pro rodiny, ale především jako upozornění na hlubší problémy v našem vzdělávacím systému.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz