Článek
Alena Schillerová, naše česká nekorunovaná královna politického TikToku, se opět rozhodla posunout hranice politické komunikace. Tentokrát na sebe oblékla kostým hranolek a pustila se do vlády Petra Fialy. Ano, čtete správně. Hranolky. V kelímku jak od mekáče. A s vlasy upravenými na Trumpa. No a video má v sobě psaní tohoto článku skoro 70 tisíc zhlédnutí. Takže pokud jste si mysleli, že politika nemůže být absurdnější, Alena vás (opět) vyvedla z omylu.
Kelímek hranolek v hlavní roli
Ve svém novém videu si zahrála rovnou dvojroli – jednu jako politička a druhou jako brigádnice převlečená za hranolek, který si u rohu budovy stěžuje (sama sobě) na chaos kolem dohod o provedení práce. Kostým hranolek samozřejmě nebyl jen tak ledajaký. Na TikToku lidem musíte hned padnout do oka, jinak jste jako video s nízkou sledovaností – mrtví.
Dialog
Dialog hranolek a političky byl přesně ten typ absurdity, kterou máte chuť sledovat dvakrát (v mém případě spíše dvacekrát), jen abyste uvěřili, že to fakt existuje a že nehalucinujete. Zaznívají fráze jako „úplné delulu“ (to je teď prý strašně cool slovo, jestli nevíte, zeptejte se svých dětí) a celkové sdělení je jasné: Vláda Petra Fialy zavedla nesmyslné změny, které nakonec sama zrušila. A Schillerová to všechno, samozřejmě, „pořádně vytmaví ve Sněmovně“.
Vzhledem k tomu, že TikTok videa jdou jen málokdy přehrát, když nemáte jejich aplikaci, zde je částečný přepis konverzace:
Schillerová: „Jee, to je náhodička!“
Hranolky (otráveně): „Radši bych zavadil o pořádnou brigádu. Co se v tom Stanjura s Jurečkou začali vrtat, tak je to úplně kaput.“
Schillerová: „Tak teď hezky poslouchej a radši si sedni. Oni ty všechny změny pro dohodáře, kterým letos zablokovali brigády, zase zrušili.“
Hranolky: „Aha, tak mi chceš říct, že to všechno udělali úplně zbytečně, aby mi za rok dali za pravdu?“
Schillerová: „Přesně tak […]“
Hranolky: „Tak ti jsou úplně delulu […]“
Chytrý politický marketing?
Jestli je to politický marketing? No jasně, že je. A dost chytrý. I když půlka lidí video sdílí, protože je pobavilo, a druhá půlka proto, že je pohoršená a zvažuje, jestli je nějaká možnost, jak zařídit, aby si pro političku přijeli z Bohnic, jedno je jisté – všichni to viděli a my o tom píšem. A to je vlastně cílem. Politolog Jan Kubáček k tomu řekl něco ve smyslu, že Schillerová je jediná, kdo umí oslovit generaci svých vnoučat. Což je hezké, akorát nevím, co by na to říkají její tři vnoučata. No, vzhledem k jejich věku zatím asi ni moc…
TikToku se nebojí
Schillerová samozřejmě není na TikToku nováčkem. Tancování, zpívání, satira – vše už jsme od ní viděli. Teď přidala hranolku, co přijde příště? Hamburger? Malířka krajinek? Člověk se těší, ale taky trochu bojí.
Nedůstojné to je
A teď vážně. Jasně, můžeme se smát, že politička v hranolkovém kostýmu není zrovna vzorem důstojnosti. Na druhou stranu, to video plní svůj účel. Vzbudí pozornost, připomene nějaké téma, a lidi si to zapamatují. Možná ne tak, jak by si Schillerová přála – asi nikdo nechce být „ta hranolka“ – ale pořád lepší, než kdyby si vás nikdo nepamatoval vůbec. A na to, že v současné vládě ani nemá post, se bývalé ministryni opravdu daří zůstat na výslunní.
A ne, nejsem fanda hnutí ANO. Ani vzdáleně. Ale přiznávám, že tohle bylo chytré. Jiný přístup, co prolomil politickou šeď. A i když je to trochu na hraně, jedno se musí uznat: Tahle paní má na svůj věk (letos oslavila kulatiny s šestkou na začátku) fakt koule. Její účet aschillerka má 42 tisíc sledujících a hezký více než milion lajků. No musím uznat, že ve verzi, kdy šla sama za sebe, jí to slušelo.
Zdroj: video Anny Schillerové na TikToku https://vm.tiktok.com/ZNe37KSGP/