Článek
Jsem hrdá, že moje alma mater, Fakulta podnikohospodářská Vysoké školy ekonomické v Praze (dále i jako „fph“), je v českém čele inovací ve vzdělávání.
Bakalářský projekt
V souvislosti s rozvojem umělé inteligence se fph chystá nahradit psané bakalářské práce takzvaným bakalářským projektem. Změna se dotkne studentů, kteří začnou na fph studovat v příštím roce. Dle webu fph bude možné bakalářský projekt splnit řadou způsobů dle preferencí a možností studenta. „Půjde buďto o odbornou stáž v kombinaci s podrobnou zprávou ze zahraničního studijního pobytu, účast na fakultním výzkumném projektu, či konkrétní podnikatelský projekt.“
Tuto novinku a nabízené možnosti zakončení studia považuji za ukázku skvělého přístupu fph vedoucí k udržení kroku s dynamickým světem i potřebami studentů. Fph tímto krokem zajisté přibližuje studentům praktické dovednosti, které budou klíčové pro budoucí kariéru absolventů. A využití AI, např. pro psaní textů a hledání různých řešení, se studenti zajisté rádi naučí během plnění požadavků jednotlivých předmětů. A to je podle mne velmi dobře, protože tato dovednost bude brzy bude velmi důležitá a žádaná v mnoha, ne-li všech, oborech.
Jak to bylo za nás?
Už během mého studia na fakultě jsem si uvědomovala, že prospěšnější by byly praktičtější metody zakončení studia než psaní bakalářské práce. Přišlo mi, že témata bakalářských prací se hodně opakovala a pro studenty, kteří neměli podnikatele v rodině nebo už nepracovali u vhodné společnosti, bylo těžší vybrat pro svoji bakalářku „kvalitní“ téma.
Původní forma psaní teoretické části bakalářské práce skrze rešerši fyzických knih, trávení dlouhých hodin v knihovně apod. se dle mého názoru už začátkem tohoto tisíciletí začala měnit spíše jen v kopírování textu z internetu, jeho referencování a přepisování, a tím se postupně zmenšovala přidaná hodnota pro studenta.
Příchod AI: Klasické bakalářské práce postrádají smysl
S příchodem pokročilých technologií umělé inteligence (AI), jako je ChatGPT od společnosti OpenAI (a nemožnosti jejich použití odhalit), se stává tento krok ještě více relevantním. Tradiční psané bakalářské práce by kvůli využití AI zajisté velmi rychle ztratily na autenticitě. Oproti tomu praktické projekty poskytují reálnou aplikaci teorie a rozvoj důležitých dovedností jako je kritické myšlení a analýza dat. Navíc bude při projektu nutná aktivní účast studenta, a tak se nebude dát závěrečná část studia „ošulit“ například najmutím někoho jiného pro danou práci.
Přechod k praktičtějšímu zakončení bakalářského studia bude dle mého názoru (nejen) pro studenty prospěšný, protože je nejspíše lépe připraví na výzvy pracovního trhu a umožní jim získat cenné zkušenosti. Tento krok je zajisté odpovědí na rostoucí schopnosti AI, ale myslím, že by přišel dříve či později i bez letošního boomu AI, protože zajišťuje větší relevanci a praktičnost vysokoškolského vzdělávání. Jako absolventka této fakulty vítám tento progresivní přístup, který reflektuje aktuální trendy a potřeby v dynamickém podnikatelském prostředí.
A co diplomky?
Diplomových prací, které uzavírají magisterské studium, se změny nedotknou a zůstávají ve své tradiční písemné podobě. To dává smysl i podle mého názoru, protože velká část musí být praktická a nelze ne ní tedy plně využít AI. Přiznám se, že než jsem si přečetla článek, který uvádím i ve zdrojích, tak jsem ani nevěděla, že jsou povinné ze zákona.
Management fph zareagoval rychle a proaktivně
Jsem mile překvapena, jak rychle „moje“ fakulta jednala. Těší mě, že právě fph proaktivně předchází problémům (místo aby je řešila až po jejich vzniku), což je přesně ten přístup k managementu, který bychom měli očekávat od každého dobrého podniku. Navíc věřím, že tento krok povede k „uvolnění“ rukou profesorů a dalších pedagogů fph pro více přínosnou a naplňující práci, než jsou konzultace bakalářských prací.
Kdo by měl fph následovat?
Věřím, že můžeme očekávat, že další vysoké školy a fakulty v České republice budou následovat tento trend a do pár let se v Česku dočkáme konce bakalářek.
V první řadě by to mohly být dle mého názoru další ekonomické, manažerské a podnikatelské fakulty, které se zaměřují na podobné studijní obory jako fph.
Také technické univerzity, jako je ČVUT v Praze nebo VUT v Brně, mohou dle mého názoru přijmout podobný přístup, a to zejména v IT oborech.
Kromě ekonomických a technických oborů by ale mohly zavádět nové formy zakončení studia i fakulty se zaměřením na humanitní a společenské vědy. Myslím, že u těch by se mohl klást větší důraz na praktické projekty, diskuze, terénní práci a aplikovaný výzkum.
Zdroje: autorský článek, https://fph.vse.cz/aktuality/dekan-fph-prof-hnilica-o-zruseni-bakalarskych-praci-ve-forbes/