Článek
Elektronizace přihlášek na střední školy
První část diskuze se točila kolem elektronizace přihlášek na střední školy. Tématem byl hlavně systém DiPSy, který měl být spuštěn 1. 2. 2024, což se překvapivě nepodařilo. Objevila se chyba, kterou bylo nutné odstranit, a spuštění se odložilo, ne o den, jak je Cermatem i ministrem školství prezentováno, ale téměř o dva, protože systém byl spuštěn 2. února v pozdních večerních hodinách. Nemluvě o tom, že během soboty několikrát znovu spadl a v pondělí nefungoval několik hodin.
Ministr Bek se v diskuzi několikrát omluvil a vyjádřil lítost nad pozdním spuštěním. Tím vyčerpal veškerou svou možnou pokoru a nastoupil alibismus a série výmluv a jak je pro něj typické - obviňování předchozí vlády. Poslední zmíněné mě nejen u ministra školství fascinuje, cokoliv nastane, může za to minulá vláda. Možná v lecčems ano, ale už se to nedá poslouchat, zejména dva roky po volbách. Diváci si tedy mohli vyslechnout, že sice v podstatě nic moc nefunguje, chyby se opravují za pochodu, ale vlastně bychom všichni mohli být rádi, že vůbec něco máme a nebude se opakovat zmatená situace minulého roku. No nevím, ale ona už se opakuje, pane ministře. Sice jiná, ale neméně zmatená.
Na otázku, zda se neměla příprava odložit, ministr rychle přehodil výhybku a do té doby opěvovaného ředitele jednou větou shodil a sdělil národu, že on se ho přece jen zeptal, jestli to stihne a předpokládal, že ředitel Cermatu je odborník a ví, co dělá. Také poukázal na to, že poté, co vyšlo najevo, že ředitelův syn dostal za práci v Cermatu 80 tisíc, poslal tam kontrolu, aby zhodnotila její adekvátnost. Ona ta částka asi adekvátní bude, ale to není takový problém, mnohem horší je to, že odměna byla vyplacena přefakturováním přes jinou firmu. Takový malý „švarcsystém“ v přímém přenosu a nikomu to nepřipadá zvláštní. Ani Krejčímu (řediteli Cermatu), ani ministrovi.
Rozpočet školy nepochopily
Na druhou část diskuze určitě čekala spousta ředitelů škol, tématem totiž byl rozpočet, který v minulém týdnu do škol dorazil a vyvolal vlnu nepochopení a odporu, zejména z důvodu propouštění nepedagogických pracovníků. Podrobněji k tomuto tématu jsem se rozepsala zde:
Již několik dní toto téma probírají média a školy čekaly, jak se k němu sám ministr vyjádří. Nezklamal a za svůj rezort se nepostavil. Dle svých slov si je jistý, že svou část dohody po listopadové stávce splnil, když slíbil, že se zruší pouze zhruba 8 000 pracovních míst, což odpovídá počtu neobsazených míst. Rozhodně se ve školství nepropouští původně plánovaných 17 000 míst.
Aha. A proč tedy na webu MŠMT visí dokument, kde se hovoří o 17 020 zrušených míst? Je ten dokument zastaralý? Počet míst se upravil poté, co došlo k navýšení rozpočtu o 4 miliardy před dvěma týdny? Podruhé aha, proč tedy byl tento dokument na stránky MŠMT vložen dne 7.2. 2024, ve stejný den, kdy školy dostaly upravené rozpočty?
Ale pojďme tedy věřit tomu, že těch míst je jen 8 000, dokonce bylo pak zmíněno 7 500. Možná jen na ministerstvu mají snížený počet pracovníků a dokument nikdo nestihl opravit. Ani v tomto čísle nejsou jen neobsazená místa. V tuto chvíli reálně hrozí propuštění několika tisícům pracovníků a jejich práci za méně peněz přeberou ostatní. Obsazených zrušených míst má být dle ministra 2500, kde tohle číslo vyčaroval, těžko říci, ale pořád to znamená 2500 nečekaných výpovědí. A zde nám bylo vysvětleno, že ministr nikdy nesliboval, že se bude jednat pouze o neobsazená místa, že to dost dobře ani nelze. Existují přece normativy, které se musí dodržovat. A školy, odbory a ostatní to prostě jen nepochopili.
Aha potřetí. Několikrát jsme byli ujištěni, že se bude jednat o místa neobsazená, speciální individuální přístup byl přislíben malotřídkám. Ale všichni to špatně pochopili. Tak v tom případě máte asi problém s komunikací, pane ministře.
Normativy se dodržovat pochopitelně musí, ale zákoník práce také. A ten výpověď z důvodu snížení limitu počtu zaměstnanců neumožňuje. Nemluvě o tom, že normativy jsou jedna věc, realita druhá. Těžko porovnávat pavilónovou školu s prvorepublikovou vilou, přestože do nich chodí stejný počet žáků. A pokud dle slov ministra MŠMT nemůže porovnávat jednotlivé školy a zjišťovat, jak na tom zrovna jsou, tak moc nevím, proč ředitelé a ekonomky vyplňují k 30.9. hromady výkazů právě pro tento resort. Možná můžeme zrušit výkazy, snížit počet ministerských úředníků a něco ušetříme hned.
Takových situacích, které jistě mnohého ředitele zvedly ze židle, následovalo v rozhovoru ještě několik. Dozvěděli jsme se, že chyba je dlouhodobě na ministerstvu financí, které si trvá na limitech, peníze ve školství nejsou, protože je moc učitelů, školství je sice priorita, ale není to jediná priorita a podobně. Je mi z toho smutno, protože ministr, který nestojí za svými lidmi a nebojuje za ně, nemůže být nikdy dobrým, natož výborným a respektovaným ministrem. Z arogance celého rozhovoru můžeme pociťovat, že v příštím týdnu k žádné dohodě nedojde. Ale nebudu předbíhat, počkáme si.
Víte, pane ministře, Beku, většina učitelů by v současné situaci, kdy stát musí šetřit a je nutné postavit ekonomiku na nohy, pochopila, kdyby se jim plat ve výši 130 % průměrné mzdy neodsouhlasil. Čekali jsme dlouho a ještě bychom počkali. Ale přestaňte s celou vládou dokola opakovat, že jste učitelům zvýšili platy, když víte, že ředitelé škol budou touto nadtarifní složkou dotovat platy těm, kterým jste je sebrali. A přestaňte tvrdit, že jste dodržel dohodu. Nedodržel jste totiž nic a školy jste podvedl.
Zdroje
https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/ekonomika-skolstvi/principy-rozpisu-rozpoctu-primych-vydaju-regionalniho-4
https://skolskeodbory.cz/ministr-bek-rozzlobil-rozpoctem-skoly
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-ministerstvo-skrtne-skolam-8000-mist-pro-kucharky-skolniky-ci-uklizecky-237707
https://denikn.cz/1344607/cermat-zaplatil-reditelovu-synovi-pres-80-tisic-cast-penez-stredoskolakovi-prefakturovali-pres-firmu/