Hlavní obsah

Máte rádi devadesátky a nerozumíte, co mladí dnes poslouchají? No přece EDM

Foto: Pixabay.com

Hudba

Máte rádi devadesátky. Byli jste mladí. Život před sebou, otevřený svět, revoluční změny. Diskotéky, party, festivaly a všude plno hudby k výběru. A po třiceti letech na to nostalgicky vzpomínáte.

Článek

A nechápete, co ty vaše děti vlastně poslouchají za muziku. Přitom se chovají jako vy v 90. letech, kde začalo dělení na skupiny mladých podle toho, jaký hudební styl preferovali.

Jen hudba se posunula jiným směrem. Pojďme si to vysvětlit.

V 90. letech neexistoval žádný YouTube ani Spotify. Rozjížděla se rádiová scéna a komerční rádia se dělila podle žánrů a dekád podle toho, co zrovna majitel preferoval za hudbu. Vše bylo hlavně intuitivně.

Avšak tohoto trendu využila i nově vznikající hudební vydavatelství, která do Česka přišla zejména z Německa. A tak nepřekvapí, že hudba i v českých rádiích se přizpůsobila tomu, co fungovalo v Německu, Nizozemsku či Itálii. A samozřejmě samostatnou kapitolou byla Velká Británie a USA.

Hudba v 90. letech se dala rozdělit na rock, pop, dance pop a pop rock. Odtud se vyvinuly taneční žánry jako house či techno a ve druhé polovině 90. let začala i rapová scéna. Naopak ti, co nebyli tvrdí rockeři, ale nechtěli se zařadit do skupiny disko, volili pop rock.

Ten má kulturní pozadí především v USA a Velké Británii, kde vznikla samostatná skupina jako brit pop.

Pojďme ale pěkně popořádku si vysvětlit základy hudby, kterou hrají česká rádia, tvrdošijně odmítající nabízet více současné a nové muziky.

Pop a rock 80. a 90. let

Základ dělení je na pop a rock. Základem jsou popová rádia středního proudu vycházející z československé a české hudby 80. a 90. let. Kvůli omlazování a posouvání generací, kdy boomeři jsou nahrazování generací X, z rádií mizí hudba 60. a 70. let. Naopak silné jsou právě devadesátky, mírně naředěné prvním desetiletím nového milénia.

Právě 90. léta jsou z hudebního hlediska považována za silnou dekádu, kdy mnoho kapel a interpretů začalo kariéru v 80. letech a již bylo velkými hvězdami. Naopak vzniklo mnoho nových subjektů a kapel, které pokračovaly v období milénia po roce 2000.

Rádia středního proudu mixují především pop rock. Typickým českým představitelem je skupina Kabát (rock) , Michal David (pop) a Chinaski (pop rock). To jsou stálice v playlistu stanic jako Rádio Impuls, Rádio Blaník, Frekvence 1 i v roce 2025. Tato rádia oslovují především posluchače nad 40 let věku.

Pop rock 90. let

Do pop rocku 90. let můžeme zařadit ze známých interpretů především Alanis Morissette (začátek 1987), Anastacia (začátek 1993), Oasis (začátek 1991), Coldplay (začátek 1997), Chinaski (začátek 1993) či Duran Duran (vznik 1978), Mňága a Žďorp (začátek 1987). Do pop rocku bychom mohli zařadit i Kryštof (začátek 1994).

V období milénia navazovala na éru pop rocku uskupení jako Slza (začátek 2014) nebo Mirai (začátek 2014).

Rockový žánr byl populární v 60. a 70. letech. V 80. letech s přesahem do 90. let pak probíhala expanze alternativního rocku. V současnosti tvoří základ Rock Radia, v 90. letech Evropy 2.

Najdeme tady silnou skupinu kapel jako The Cure, Coldplay, Green Day, Lucie, Muse, R.E.M., Pearl Jam, Radiohead, Simple Plan, Smashing Pumpkins, U2, The Offspring.

Starší rockovou hudbu ve stylu klasického rocku 60. a 70. let hraje například Radio Beat. Nezávislou scénu a tvrdší styly třeba Radio Hey.

Devadesátky byly hodně o diskotékách. Disco 80. let navazovalo i v první polovině 90. let. V západní Evropě startovala éra EDM, tedy Euro Dance Music. V 90. letech tuto hudbu hrálo například pražské Radio Bonton.

Po roce 2000 došlo ke dvěma změnám. Radio Bonton koupil majitel Evropy 2 a formát byl změněn na pop rock. Naopak ze Zlaté Prahy se v roce 2003 stalo současné Fajn Radio.

Eurodance 90. let

Co tedy je EDM 90. let?

Je to Euro Dance Music, neboli eurodance. Je to hudba, která tvoří základ Rádia Kiss po přeformátování v roce 2017 a s tímto formátem slaví velké úspěchy. Hudební formát je oblíbený především u čtyřicátníků. A dokonale se strefil do retro nálady devadesátkové éry.

Eurodance získal své jméno díky faktu, že byl oblíbený především v Evropě a produkován hlavně v Itálii, Německu a Nizozemsku. V tomto stylu produkovaly hudbu stovky uskupení.

Eurodance je velice komerční hudba. Lze ji považovat za důsledek komercializace v hudebním byznysu. V 90. letech je spjata s časopisy jako Bravo či Popcorn. Dále hudební hitparádou Eso na Nově a typickým představitelem je uskupení Maduar (začátek 1986), Mc Erik & Barbara (začátek 1995), Lunetic (začátek 1995) či Holki (začátek 1999). Patří sem třeba i Verona (začátek 2002).

Hudba milénia

Po roce 2000 odeznívá éra devadesátek. Začíná éra internetu a streamování hudby. Ke klasickému popu a rocku se do popředí dostává rapová a hip hopová scéna, pokračují house a trance party, je tu éra velkých festivalů.

Mnoho rádií došlo k rozhodnutí přeformátovat program. Naopak vznikla rádia jako Impuls a Blaník, která vrátila éru hudby 70. a 80. let.

Došlo k „rehabilitaci“ umělců jako Michal David, Helena Vondráčková, Stanislav Hložek či Petr Kotvald. Byla to éra muzikálů a tento střední proud se pevně usadil nejen na Nově, ale především na rádiích Impuls a Blaník.

Rádiem díky vznikající celoplošnosti (rozšíření vysílání na Moravu), které začalo určovat mainstreamový proud, se stala Evropa 2. Ta omladila posluchače a nabízela více tanečnější muziku na úkor pop rocku, který opustila.

Jaká to byla doba?

Když se posluchači nabažili v 90. letech dříve zakázané hudby a když i nadšení ze západní hudby a kocovina z nabyté svobody vyprchala, změnil se i hudební svět z 90. let. Popová hudba se stala vyloženě komerční. Zároveň svět zachvátila nostalgie po skladbách hlavního proudu minulých dekád.

Celoplošné Radio Alfa (vysílající v letech 1993 až 1999) hrálo převážně angloamerickou hudbu. Avšak v únoru 1999 na základech tohoto prvního českého celoplošného rádia vznikl Impuls. Šokovalo hudebním formátem. Velkou část byla muzika československé normalizace ze 70. a 80. let.

Ve stejnou dobu se mění i způsob poslechu hudby. Walkmany (přenosné přehrávače na kazety) nahrazují discmany (přenosné přehrávače na CD).  Ty ale nemají dlouhého trvání, neboť počátkem nového milénia, s postupem digitalizace a rozvojem rychlého internetu ADSL v roce 2004, začínají být rychle populární již mp3 přehrávače.

Televize Nova uvádí reality show Česko hledá SuperStar a vzniká éra tvorby mladých umělců na komerční bázi. Díky roku 2004 známe například Anetu Langerovou.

Na počátku milénia již popularita muzikálů slábne a celá hudební scéna je již rozdělená a atomizovaná na mnoho různých žánrů, z nichž si každý jakoby začíná žít svým vlastním životem.

V roce 2005 začíná působit streamovací platforma YouTube, která změnila způsob konzumace hudby. Internet se stal konkurencí nejen pro hudební televize (typickým představitelem je MTV), ale i pro rádia. Ta volí strategii mainstreamu oslovit co nejvíce posluchačů a soustředit se jen na nejvíce komerční hudbu.

Reprezentantem této komerce je především Leoš Mareš, televize Nova a rádio Evropa 2. Na této éře vyrostla především generace Y, tedy miléniálové (narození v letech 1981 až 1995).

Patří sem interpreti jako Nightwork, Petr Kolář, Daniel Bárta, Čechomor, Lucie Vondráčková, Petr Bende, Helena Zeťová, Lenka Dusilová, Monika Absolonová, Anna K., Vlastimil Horváth, Richard Krajčo, Support Lesbiens, Eva Frühlingová, Kamil Střihavka, Lenka Dusilová, Bohuš Matuš, Richard Krajčo, Black Milk, Holki, Martin Maxa, Lunetic, Leoš Mareš, Mig 21, Těžkej Pokondr, Wanastowi vjeci, Argema, Radůza, Gabriela Gunčíková, Kabát, Divokej Bill, Kryštof, Chinaski.

Dance pop milénia a 2010+

Po roce 2000 začala éra dance popu, a to zejména toho zahraničního. Mezi hlavní hvězdy patří Black Eyed Peas, Danzel, Eric Prydz, Michael Gray, Gigi D'Agostino, Gabry Ponte, O-Zone, Eminem, Nelly Furtado, Usher, Daddy Yankee.

Vznikají noví interpreti, kteří definují hlavní proud v následujících dvaceti letech. Namátkou Katy Perry (začátek 2001), Avril Lavigne (začátek 2002), Pink (začátek 2006), Bruno Mars (začátek 2007), Lady Gaga (začátek 2008). Je to éra Britney Spears, Justina Timberlake, Justina Bieber, Madonny či Kylie Minogue.

Vznikají kapely jako The Killers (2001), One Republic (2002) či Imagine Dragons (2008).

V dalších letech se do popředí dostávají umělci jako Ed Sheeran, Avici, Adele, Sia, Calvin Harris, Beyonce, Zara Larsson, Twenty One Pilots, Ellie Goulding, Kiesza, Rihanna, Ariana Grande, Taylor Swift.

Návrat EDM a virální hudba na sociálních sítích

Tak jak po roce 2010 masivně začaly expandovat sociální sítě, hudba se přemístila právě na tyto platformy. K YouTube a streamovací platformě Spotify se přidal Instagram a později TikTok. Populární se staly tzv. reels, krátká videa s hudebním podkresem.

Celá hudebně-mediální éra po roce 2010 se posouvala k dynamice průmyslu a kulturních trendů formovaných vzestupem digitálních streamovacích platforem, sociálních médií a globalizace. Desetiletí dominovalo žánrům, jako je pop, hip hop a elektronická taneční hudba (EDM), zatímco nezávislí umělci získali bezprecedentní viditelnost prostřednictvím online platforem.

Na tento nástup nedokázala reagovat především česká rádia. Stanice jako Impuls, Blaník, Frekvence 1, Hitradio, Evropa 2 a Kiss místo nových trendů setrvávaly především v hudbě před rokem 2010. Nové trendy ponechaly streamovacím platformám.

EDM se stává mainstreamem

Jiný trend probíhal v západní Evropě. Tamní rozvinutý rádiový trh i díky přechodu na technologi DAB+ před rokem 2020 umožnil vzniku nových rádiových stanic a jejich větší rozmanitosti. Například v Německu je rozdělení stanic na mládežnické, mladý dospělý, střední proud, starší posluchači. A zejména stanice mládežnické a mladý dospělý začaly vysílat EDM.

Význam nových žánrů EDM v popové sféře vyústil v novější styly a inovace v rámci tanečního popového zvuku.

EDM nového tisíciletí navazovalo na úspěšnou éru 90. let, kdy tu byly interpreti jako Haddaway, Dr. Alban, DJ BoBo, Snap!, 2 Unlimited.

Nové EDM po roce 2020 je reprezentováno umělci jako Dua Lipa, Calvin Harris, The Weeknd, Harry Styles, Drake, Miley Cyrus, Shakira, Ed Sheeran, Pnau, Elton John, Kelly Clarkson, Eminem, Rose, Purple Disco Machine, Lady Gaga.

Výraznou módou jsou předělávky velkých hitů z 90., 80, ale i 70. let. Na scénu se vrací i umělci z 90. let jako Elton John, Kylie Minogue, Eminem.

Česká rapová scéna

Samostatnou kapitolou v české hudbě je český rap. Jeho historie sahá do 90. let, kdy tu byla uskupení jako Chaozz, PSH, Toxic Fun, Prago Union.

Následují interpreti jako Yzomandias, Hugo Toxx, Viktor Sheen, Marpo, Cashanova Bulhar nebo Orion. Česká rádia hip hopovou scénu ignorují, avšak v roce 2007 vzniká pražské Radio Spin, které tomuto žánru vyhradilo jednu vysílací frekvenci.

Do hip hopového mainstreamu vplul Ben Cristovao, ATMO music, Marpo, Lipo, Raego, Vladimír 518.

V posledních letech patří k úspěšným interpretům pro mladé Viktor Scheen, Adam Mišík, Rohony či Calin nebo Sofian Medjmedj, kteří kombinují rap, r'n'b a pop. Tím se dostávají i do rádií a následně do mainstreamu.

Budoucnoust hudby v rádiu?

Česká rádia stále se soustřeďují na starší posluchače. Mezi mladé formáty lze zařadit Evropu 2, Fajn, Spin a také nové digitální rádio v DAB+ Radio Energic.

Česká rádia mainstreamově ignorovala éru EDM po roce 2020, zatímco to je hlavní proud například v Německu. Dále opomíjí mladé české umělce, kteří již se vyhýbají trendu hlavního popu. Právě ten je u mladých posluchačů mimo zorné pole, a to díky sociálním sítím a streamovacím platformám. Zde dostává přednost zejména elektronická hudba.

Proto i mnoho umělců z milénia z období let 2000 až 2020, pokud jsou stále aktivní, se přizpůsobují tomuto trendu. Typicky Coldplay z 90. let či milénia znějí zcela jinak po roce 2020.

Na tento trend najel v roce 2021 i Elton John, který velké úspěchy sklízel zejména v 80. a 90. letech, kdy vytvořil mnoho velkých hitů.

Mnoha starým písničkám z 80. a 90. let navíc u mladé generace pomáhá uvedení v nějakém filmu či v rámci trendů na TikToku.

Retro návraty či nová muzika?

A tak v Česku dochází k zajímavému paradoxu. Zatímco Radio Kiss staví úspěch na hudbě eurodance 90. let a retrománii čtyřicátníků, Radio Energic zvolilo strategii eurodance 2020+.

V podstatě jde o hlavní proud německých stanic reflektující aktuální hudební trendy. EDM získala vrchol především v letech 2020 až 2023, čeští posluchači jej objevují až nyní se zpožděním.

Tato muzika je doménou sociálních sítí a streamovacích platforem. Do klasického rádia v Česku se ale kvůli konzervativnímu pohledu vysílatelů orientující se především na 40+ posluchače dostává i s několikaletým zpožděním.

S nadsázkou lze konstatovat. Kiss je EDM 90. let, Energic je EDM 20. let.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz