Článek
Zpráva, která znepokojila železniční nadšence: České dráhy oznámily, že na trase Praha-Berlín postupně ukončí provoz tradičních jídelních vozů. Tyto oblíbené vozy, kterým němečtí cestující s láskou přezdívají „Knedlíkový expres“, budou nahrazeny moderními bistrovozy vybavenými pouze mikrovlnkami - což znamená konec čerstvě připravovaných jídel na jedné z klíčových středoevropských železničních tras.
Tato změna přichází v obzvlášť pikantní době. Ještě před pár lety byly jídelní vozy Českých drah považovány za jedny z nejlepších v Evropě a získaly ocenění za kvalitní služby a autentickou kuchyni. Kombinace čerstvě připravovaných jídel, rozumných cen a především točeného Plzeňského Urquell si získala pevné místo v srdcích pravidelných cestujících, jako je třeba Jaroslav Rudiš (který si nikdy nenechá ujít příležitost vychutnat si pořádnou snídani).
Německý deník Der Tagesspiegel nedávno publikoval nostalgickou poctu těmto jídelním vozům. Vyzdvihl vše, co brzy zmizí: půvabná červená kožená sedadla, bílé ubrusy s červenými ubrousky a charakteristické bílé kulaté lampy, které vytvářely jedinečnou atmosféru. A co je nejdůležitější - skuteční kuchaři, kteří připravovali skutečná jídla přímo na palubě, což kontrastuje s praxí Deutsche Bahn, kde se spoléhají na ohřívání předpřipravených jídel v mikrovlnce.
Nové bistrovozy ComfortJet sice budou moderní, ale nabídnou výrazně odlišný zážitek. S pouhými 18 místy místo současných 30 a s tím, co České dráhy označují jako „moderní kuchyně“ - kde příznačně chybí zmínka o sporácích či troubách - představuje nová služba odklon od tradice ve prospěch rychlého občerstvení.
Británie ukazuje, že to není nevyhnutelné
Paradoxně ve stejné době, kdy České dráhy opouštějí tradiční jídelní vozy, existuje přesvědčivý důkaz, že prvotřídní stravování ve vlaku může v moderní době stále prosperovat. Britská železniční společnost Great Western Railway (GWR) úspěšně zachovala a dokonce vylepšila své služby v jídelních vozech Pullman. Nabízí zážitkové stravování včetně čerstvě připravovaných jídel - jejich vlajkovou lodí je hovězí steak připravovaný na objednávku přímo v kuchyni vlaku. Epizoda britského železničního podcastu „Green Signals“ vám dá velmi dobrou představu o jídle a atmosféře a také vysvětluje, jak GWR dokáže toto nabízet v moderním uceleném vlaku, v tomto případě řady Hitachi 800. Sám jsem to vyzkoušel letos, když jsem vzal bratra na noční vlak Night Riviera z Londýna do Penzance a následující odpoledne jsme se vraceli a užili si večeři v jídelním voze Pullman.
I když služby Pullman jsou dražší než tradiční nabídka Českých drah, dokazují, že kvalitní stravování ve vlaku je se správným obchodním modelem stále životaschopné. GWR úspěšně prezentuje své stravovací služby jako součást prémiového cestovního zážitku, který láká především turisty, kteří vnímají samotnou cestu jako součást své dovolené. To řečeno, na naší cestě byli ostatní cestující různorodější, někteří byli zjevně pravidelnými zákazníky, znali se s personálem; a my jsme sdíleli stůl s příbuzným jednoho z nejznámějších britských stavitelů.
Cena pokroku
Kontrast mezi těmito přístupy vyvolává důležité otázky o budoucnosti stravování na železnici. Nové bistrovozy Českých drah představují širší trend standardizace a efektivity. Jak však poznamenává Der Tagesspiegel, ztrácí se něco nehmotného - přátelská atmosféra skutečného jídelního vozu, umění palubních kuchařů a prosté potěšení ze sledování krajiny při vychutnávání čerstvě připraveného jídla.
Tato změna je obzvlášť výrazná vzhledem k předchozí roli Českých drah v pozdvihování standardů evropského železničního stravování. Jejich jídelní vozy ukázaly, že je možné nabízet kvalitní, čerstvě připravované jídlo za rozumné ceny, což motivovalo i ostatní dopravce ke zlepšení služeb. Točené pivo - stále jedinečný prodejní artikl - se stalo symbolem tohoto přístupu, nabízející cestujícím autentickou chuť české kultury za ceny výrazně nižší než v německých vlacích (alespoň pokud vlak jede po českém území - podmínka vtipně maskovaná na jídelním lístku jako „Happy Hour“).
Nevýrazná budoucnost
Přechod na bistrovozy má být dokončen během šesti měsíců, jak budou postupně nasazovány nové soupravy ComfortJet. Přestože České dráhy zdůrazňují moderní vybavení nových bistrovozů - včetně chladicí technologie, kávovarů a výčepních píp - absence skutečného kuchyňského vybavení signalizuje významný posun v jejich přístupu k palubnímu stravování.
Tato změna odráží širší výzvy v odvětví týkající se nákladů, efektivity a měnících se očekávání cestujících. Úspěch GWR se službou Pullman však naznačuje, že pro tradiční jídelní vozy by stále mohlo být místo v moderním železničním provozu, zejména pokud jsou prezentovány jako prémiová služba.
Železniční nadšenci a pravidelní cestující na trase Praha-Berlín mají ještě několik měsíců na to, aby si užili to, co Der Tagesspiegel nazývá „kulinářskými zázraky“ tradičních jídelních vozů Českých drah. Všichni doufáme, že jídelní vozy budou nasazeny na jiné trasy, ale obáváme se, že jejich dny jsou všude sečteny. Až definitivně odjedou do důchodu, vezmou s sebou nejen svou charakteristickou atmosféru a čerstvě připravovaná jídla, ale i kousek evropského železničního dědictví, které dělalo z běžné cesty něco výjimečného.