Hlavní obsah
Cestování

Noční vlaky: vyprodáno nebo velmi drahé. Známka úspěchu?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Richard Hunt

Noční lůžkový vlak „Canopus“ z Basileje do Berlína a Prahy přijíždí do Karlsruhe

Dva měsíce před cestou do Londýna jsem měl skutečné problémy s rezervací, a přesto byly ceny vysoké. Fungování trhu? Pravda je jako obvykle složitější.

Článek

Pokud jste byli tak laskaví a četli mé předchozí články, možná si vzpomenete, že jsem velkým zastáncem evropských nočních vlaků a rád bych viděl jejich úspěch a rozvoj. Proto jsem si při nadcházející cestě do Londýna na konci září velmi přál, abych se alespoň na zpáteční cestu dostal vlakem, a ne letadlem - a to nevyhnutelně zahrnuje noční vlak. Napsal jsem tento článek o své první cestě z Londýna nočním vlakem, který jezdí z Basileje do Prahy přes Karlsruhe. Ačkoli jsem byl tehdy šokován novými vyššími cenami, které v podstatě diktují ÖBB (tento vlak je v podstatě ÖBB NightJet s několika vagony ČD přistavenými/odpojenými v Lipsku), vše fungovalo bez problémů a cestu na stejné trase z Colmaru do Prahy jsem si rezervoval již na začátek srpna, takže jsem předpokládal, že nebudu mít problém; koneckonců poslední týden v září by měl být dávno za letní špičkou. Navíc tu byla možnost alternativního vlaku; European Sleeper v dubnu konečně zahájil provoz z Bruselu do Prahy, a i když mám určité pochybnosti o kvalitě jeho služeb (jediný lůžkový vůz je velmi starý), nabízí potenciálně mnohem lepší cestu z Londýna, protože zahrnuje pouze jeden přestup z Eurostaru na lůžkový vlak na stejném bruselském nádraží, zatímco Paříž je obvykle dražší než Brussel a musíte se dostat z jednoho pařížského nádraží na druhé, kde zaplatíte za TGV, který vás odveze do Karlsruhe nebo Curychu. A navíc jsem se zúčastnil crowdfundingu pro European Sleeper, takže bych tuhle věc, do které jsem investoval, měl opravdu zažít!

To bylo první zklamání, když jsem začal rezervovat. Lůžkový vůz European Sleeper jezdí jen třikrát týdně, takže jsem sice měl trochu flexibility, ale byl jen jeden den, kdy byl pro mě k dispozici - a lůžkový vůz byl v podstatě plný. Ve skrytu duše se mi trochu ulevilo, a tak jsem se obrátil na webové stránky Českých drah, kde jsem si našel osvědčenou trasu přes Karlsruhe. Nevýhodou této trasy je, že ve vlaku směrem na západ musíte vystupovat těsně po páté hodině ranní, a je mi lito, to neudělám, i když ušetřím na emisích oxidu uhličitého. Vlak sice pokračuje do Basileje, ale pak musíte jet jinou trasou TGV do Paříže (Lyria), která je delší a zavede vás na Gare de Lyon, zatímco trasa do Karlsruhe využívá extrémně rychlou trasu LGV Est přes Štrasburk. Každopádně to bylo irelevantní, protože na webu ČD mi prostě jízdenku na 20. září nabídnout nemohli, stejně jako ÖBB, i když na 19. září ano. Ale stálo to 244 eur, tedy víc, než nabízela BA za let business třídou na Heathrow. Tak hádejte, co jsem vybral…

Ale obvykle mi nevadí létat na Heathrow, s britským pasem mi to většinou nevadí, pokud mám jen příruční zavazadlo a nepředpovídají více než 2 cm sněhu😉. Právě zpáteční cesta z Heathrow mi vadí dlouhá cesta přes Londýn, abych se tam dostal, a přeplněné terminály agresivní bezpečnostní kontroly; takže jsem byl rozhodnutý vrátit se vlakem. Bylo to však obtížné. Mnou vybraný termín byl 28. září a lůžkový vůz byl zcela vyprodaný (jak na ČD, tak na ÖBB). Mohl jsem si ho sice rezervovat na předchozí den, ale cena za jednolůžkové kupé - ovšem bez vlastního WC a sprchy - byla 8077 Kč. 😱

Zmateně jsem hledal náhradní vlak, protože jeden existuje. Z Curychu jezdí lůžkový vůz Českých drah přes Linec a České Budějovice. Přesto jsem ho nemohl najít. Po dlouhém pátrání jsem zjistil, že kvůli probíhajícím inženýrským pracím mezi Lincem a českými hranicemi jezdí jen v několika málo dnech od dnešního dne do konce letního jízdního řádu (v prosinci). A můj vybraný den mezi nimi nebyl. Zaplatil jsem tedy 8077Kč a přemýšlel, co to vypovídá o evropských nočních vlacích.

Jejich obliba bezpochyby roste. Mediální publicita kolem nich je pozitivní a v případě European Sleeper se zdá, že úspěšně zaujaly představivost inter-railerů. Hodně štěstí European Sleeper. Lidé říkali, že se jim nikdy nepodaří rozjet ani vlak, a už jsou tady. Dobře se daří i těm několika málo přežívajícím britským lůžkovým vlakům; ostatně během pobytu v Anglii vezmu svého bratra lůžkovým vlakem Night Riviera z Londýna do Penzance. Ale i když jsme byli varováni, že i ten je třeba rezervovat včas, lístky jsem bez jakýchkoli dramat získal na den, kdy jsem chtěl. Je to tedy jen popularita, která žene cenu do směšných výšin?

Ne, tuhle historku neberu. Pravdou je, že ceny rostou částečně proto, že nabídka vstupenek byla omezena. Zatímco mezi Prahou a Švýcarskem by měly jezdit každý den dva noční vlaky, letos v létě jezdí ve většině dnů jen jeden. Navíc technické práce narušily provoz nočních vlaků na dalších trasách. ÖBB nemohou provozovat svůj velmi oblíbený vlak Paříž - Vídeň a dnes jsem se dočetl, že musely pozastavit i provoz vlaku Vídeň - Řím. To se samozřejmě ÖBB a ČD nelíbí o nic víc než nám. A nemůžete se jim divit, že na trasách, které mohou provozovat, zvyšují ceny, jak jen to jde. Je velmi nešťastné, že tyto inženýrské práce přicházejí v létě, v době největšího cestovního ruchu, zvláště letos, kdy Evropa zaznamenává velký nárůst letní turistiky. Ale je příliš snadné kritizovat i správce železniční infrastruktury. Dávají přednost létu, protože dny jsou delší, mohou toho udělat více; a je toho jistě hodně, co je třeba udělat, zejména v Německu, které dohání léta zanedbávání pod krupobitím kritiky německé veřejnosti; a Německo samozřejmě muselo tyto práce odložit na dobu fotbalového Eura.

Ve střednědobém horizontu by řešení, která prosazují různé osoby, jako např. Jon Worth jsou nejlepší nadějí na zlepšení, které by přimělo více lidí k jízdě nočními vlaky. Jde přesně o ty problémy, které se nejlépe řeší na evropské úrovni. Neexistují žádné volné vagony pro noční vlaky, takže jediným způsobem, jak spustit více vlaků, je postavit více vagonů; jejich stavba však trvá několik let a je samozřejmě drahá. Je nesmyslné očekávat, že jedna malá země (Rakousko) bude provozovat noční vlaky v celé Evropě. Pro Brusel je také úkolem vyřešit nepořádek v prodeji jízdenek na mezinárodní železniční cesty (nejen na noční vlaky), abyste si mohli snadno rezervovat cestu např. z Prahy do Paříže na jedné webové stránce s jistotou, že máte nejlepší dostupnou cenu - a také získat aktuální informace o známých technických pracích, které v následujících měsících naruší jízdní řád. Bez toho budou články nabádající k jízdě nočními vlaky nadále přicházet s komentáři, v nichž se bude psát, jak na stejné místo letěli třikrát levněji, a s dotazy na autorovu soudnost či dokonce duševní zdraví.

Vzhledem k tomu, že jsem již mnoho čtenářů odradil od zkoumání cesty nočním vlakem, uvádím několik tipů a triků, které, jak doufám, některým z vás pomohou:

• Nenechte se odradit do očí bijícími cenami, které jsem zaplatil. Jsem Third-Ager (ok, důchodce), který v těchto nočních vlacích obvykle cestuje sám. Ve svém věku dávám přednost pohodlí a soukromí. Pokud cestujete v páru, je cena za osobu nižší. Mladí lidé jsou docela spokojeni s o něco méně pohodlnými, ale mnohem levnějšími lehátkovými vozy a často se aktivně baví setkáváním s cizími lidmi, kteří mohou sdílet jejich šestimístné kupé. Jednou jsem takovým člověkem byl.

• Obecně platí, že poptávka je velmi silná, takže je ideální plánovat alespoň dva měsíce dopředu. Ale člověk nikdy neví - ověřil jsem situaci v nočním vlaku Praha-Curych čtyři hodiny před odjezdem v sobotu 20. července a v lůžkovém voze bylo 25 volných míst a v lehátkovém 23.

• Někdy se může stát, že pro stejný vlak jsou na webu ČD a na webu ÖBB nabízeny jiné ceny, nebo se dokonce může stát, že na jednom webu jsou volná místa, i když na druhém ne. V konečném důsledku to není chytrý způsob provozování železnice, který je třeba v Bruselu vyřešit, ale zatím vězte, že tato možnost existuje.

• Obecně platí, že uprostřed pracovního týdne a od října do Velikonoc (s výjimkou vánočních a novoročních svátků) je poptávka slabší, takže ceny jsou pak nižší.

• Další tipy a příběhy o nočních vlacích a cestování po železnici najdete na webových stránkách Michala Berga, www.cestavlakem.cz která je užitečná i zábavná. Pravidelně také přispívá na Seznam Medium, např. tento článek popisující cestu nočním vlakem na schůzku v Lyonu. (některé reakce jsou -v angličtině -„unhinged“🤣).

• A konečně, na trase mezi Prahou a Švýcarskem, ať už váš vlak pojede přes Karlsruhe nebo přes Linec, se ráno probudíte do nádherné alpské švýcarské scenérie, zatímco pokud pojedete opačným směrem, vychutnáte si snídani při pohledu nejprve na Labe a poté na Vltavu. V tom spočívá jedinečné kouzlo nočního vlaku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz