Článek
Děti mají málo pohybu. Ví se to, mluví se o tom stále dokola a dokonce se této zcela logické věci věnují i studie. Například zpráva World Health Organization (WHO), dle které by děti měly denně strávit minimálně hodinu fyzickou aktivitou.
Proč se dnešní děti méně hýbou, tomu se také věnovalo mnoho studií, ale každému je to jasné - moderní technologie. Jsou to právě mobilní telefony, které mohou za to, že sportující děti mají horší kondičku, než měly nesportující děti v 90. letech.
Alespoň ve škole by tak měly děti mít jasně nastavené hranice ohledně mobilů. Jenže ne všem školám se do toho chce.
Tak jim ty telefony sebereme
Starosta a senátor Jiří Čunek udělal o prázdninách velké gesto a informoval o tom, že na vsetínských školách zakáže telefony.
„Děti na vsetínských základních školách odevzdají mobilní telefony před začátkem vyučování a dostanou je po jeho skončení. Ani o přestávkách, ani v hodinách, když budou ve škole, mobily mít nebudou,“ vysvětluje Jiří Čunek na videu zveřejněném na platformě X, jak zákaz bude probíhat.
Hlavní rozepře na mediální úrovni se následně týkala toho, zda může město přikázat školám, aby toto do svého školního řádu zavedly. Výsledek pro informaci dopadl tak, že nemůže, ale i na to měl pan Čunek odpověď.
„Vzhledem k tomu, že ředitel od obce bere odměny, rada mu schvaluje odměny, když mu něco důrazně doporučí, tak to udělá,“ řekl pro server Novinky a není třeba dodávat, že měl pravdu a na Facebooku později potvrdil, že všechny školské rady návrh přijaly.
Co se týče politických argumentů, to nyní necháme stranou. Mně spíše zajímaly názory lidí.
Milým překvapením bylo, že většina lidí pod videem na Facebooku s tímto rozhodnutím souhlasila. Našli se ale i odpůrci.
„Ne, není v pořádku brát lidem jejich majetek proti jejich vůli. Zakazovat mobil v 21. století je fakt úlet. Že děti musely 2 roky za covidu hledět do počítače, to nikomu nevadilo? Tohle přece nemůže obstát ani před zákonem. Školní řád není nad zákon. Jakou měrou se na tomto rozhodnutí podílely samy děti?“
„Velký krok zpět! Potřebujeme děti na dnešní svět připravovat, nikoli jim vytvářet skleníkové prostředí… Mobily bychom měli využívat při výuce mnohem častěji, než je tomu dnes.“
Jedná se ale opravdu o ojedinělé názory a musím říct, že se jedná o jednu z mála „afér“, u které mi svítá naděje, že svět je ještě v pořádku.
Třídy bez mobilů jsou živější
V naší škole zákaz platí plošně a je uvedený ve školním řádu. Nikdy jsem neměla potřebu o tom diskutovat a rozhodně jsem se nezajímala o to, co si o tom myslí děti (odpověď asi známe všichni).
Mám ale zkušenost z mnoha škol, kde jsem působila jako lektorka primární prevence a troufnu si říct, že mohu posoudit obě varianty.
Na školách, kde byly mobily povolené, jsme v rámci prevencí museli neustále žádat žáky, aby se nekoukali na mobil či aby ho odložili. Vzít jsme jim ho nesměli, protože jsme na to „neměli právo“. Když zazvonilo, děti si nalezly ke svým lavicím, spustily hry a ve třídě bylo ticho.
Ačkoliv pak taková třída vypadala, že je strašně hodná a nemusí se zde ani jednou za čas objevit dozor, skutečnost byla opakem. Tyto třídy měly problémy s kyberšikanou a to rovnou v rámci školy. Děti se vzájemně natáčely na záchodech, ve třídě, fotily si svačinu neoblíbených spolužáků atp. Natočit bitku na telefon? Největší zábava o přestávce.
Školy, kde byl zákaz telefonů, byly poznat už po příchodu na chodbu. Byly „živější a hlučnější“.
Bez telefonů mají děti větší sklon věnovat se fyzickým aktivitám během přestávek. Místo toho, aby seděly s telefonem v ruce, jsou děti bez těchto zařízení častěji motivovány ke hře, pohybu a dalším fyzickým aktivitám, což je důležité pro jejich celkové zdraví a pohodu.
Dozor měl sice co dělat, aby krotil aktivitu n chodbách i ve třídách, ale děti si povídaly a blbly. Ano, i zde byla samozřejmě šikana. Ale s dětmi se lépe pracovalo, protože uměly mezi sebou mluvit.
Bez telefonů je škola lepším místem
Jedním z hlavních argumentů pro zákaz telefonů ve školách je jejich negativní vliv na koncentraci a akademický výkon.
Studie publikovaná v časopise PLOS ONE ukazuje, že přítomnost mobilního telefonu negativně ovlivňuje paměť a schopnost koncentrace. Žáci, kteří měli během hodiny vypnutý mobilní telefon, dosahovali lepších výsledků než ti, kteří měli telefon zapnutý.
Zákaz mobilních telefonů také podporuje osobní interakce mezi dětmi. V době, kdy děti stále více komunikují přes obrazovky, je důležité podporovat jejich schopnost komunikovat tváří v tvář.
Kde jinde mají děti navazovat nová přátelství a zařadit se do své sociální skupiny, když ne ve škole? Myslíte si, že dítě, které ve škole sedí u telefonu, aby se nemuselo bavit se spolužáky, odpoledne přijde na hřiště a bude z něj skvělý společník? Ne, takové dítě si raději i na tom hřišti sedne s mobilem.
Mimochodem hřiště jsou dalším místem, kde bych mobily zakázala, protože není nic horšího, než dítě na houpačce koukající na videa na YouTube. Ale o tom zase někdy jindy.