Hlavní obsah
Knihy a literatura

Nespavost. Proč je lepší a zdravější knihy číst než je poslouchat?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: https://freepik.com

Ilustrační foto

Patříte mezi ty, kterým dělá problém usínání? Nebo máte „lehce“ problém s českou gramatikou? Tak například kvůli tomu byste měli začít více číst.

Článek

Je příjemné usínat u mluveného slova, to nikomu neberu, sama to také často dělávám (když jsem líná číst). Nicméně jsem přišla na to, že mnohem lepší je usínat u čtení. Pokud máte zahlcenou mysl, stejně jako já, tak u audioknihy stejně často sklouznete k přemýšlení - což je právě kámen úrazu.

Foto: https://freepik.com

Možná to znáte, ráno brzo vstáváte, čeká vás náročný pracovní den a večer ne a ne usnout. Často to doprovází odpolední nepřekonatelná únava, které podlehnete a spíte přes den, pak je jasné, že to večer zase nepůjde. Ale co když se překonáte, vydržíte, únava přejde a večer zase nemůžete spát? Tohle se stává velmi často mně.

Ale nejsem zdaleka jediná, koho to trápí, je to globální problém. Říká se, že nejlepší je usínat v tichu a tmě, ale to není možné, pokud jste jako já, v tichu se nejvíce vracím ke svým vnitřním strachům a obavám, které jsou často úplně zbytečné a nebo už i staré. Kolikrát sama sebe tak vystresuju, že mi bije srdce jako o závod.

Moje problémy s usínáním nejlépe řeším tím, že si večer čtu zajímavou knihu, soustředím na ní svou pozornost a neunikají mi myšlenky k věcem, které mě trápí nebo čekají druhý den. Když pocítím, že už se mi pletou oči, tak knihu odložím, zavřu oči a dál přemýšlím o tom, o čem jsem právě četla. Opravdu spolehlivě mě to převede do snu a mám vyhráno.

Říkáte si, tohle ví ale každý? Proč to tedy ale nedělá každý? Spousta lidí spíše kouká do telefonu a najednou si uvědomí, že už jsou to dvě, tři hodiny. Pak přichází zoufalství, že za čtyři hodiny musí vstávat a pak už nemohou usnout vůbec. Nakonec usnou dvě hodiny před vstáváním a asi víte, co je čeká celý den - opakovaná odpolední únava a večerní nespavost.

Další obrovské plus, které čtení přináší, je fotogenické upevňování gramatiky. Když budete často číst, vaše psaná gramatika i slovní vyjadřování se prokazatelně zlepší, proto je velmi důležité, aby četly i vaše děti.

A pokud byste chtěli lépe usínat, fotogenicky upevňovat svoji gramatiku a zároveň šetřit přírodu, tak je určitě skvělou volbou čtečka e-knih. Nejen, že nebudete podporovat plýtvání tolik vzácného papíru, ale budete mít své knihy i vždy po ruce. Dalším plusem je také to, že na internetu najdete spousty e-knih ke stažení zdarma a večer při čtení nemusíte svítit lampičkou.

Zkuste to sami, uvidíte, že vám to pomůže, stejně jako to pomohlo mně.

Anketa

U čeho večer usínáte?
U televize
6,3 %
U telefonu
18,8 %
U čtení knihy
25 %
U poslouchání audioknihy
25 %
V tichu
24,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 16 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz