Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Děti neumí číst. A my jim říkáme, že to nevadí

Foto: pixabay.com

Čím dál víc dětí na základních školách neumí plynule číst ani na konci první třídy. Přesto slyšíme: „Všechno bude v pořádku, nepanikařme.“ Ale jak může být v pořádku, když děti začínají školu se zpožděním?

Článek

Když dítě v deseti neumí číst, nestačí ho obejmout

„On má na to ještě čas.“

„Časem se to srovná.“

„Není důležité, kdy se to naučí – ale jak se cítí.“

Tohle všechno zní hezky. Lidsky. Přístupně.

Ale zní to jako alibi.

Protože když se čtení nenaučí včas, už to dohonit nemusí.

A čtenářská negramotnost není drobnost. Je to brzda, která dítě omezí na celý život.

Nejde jen o techniku. Jde o mozek, který nerozumí

Číst není jen o hláskách.

Je to schopnost porozumět textu, domýšlet souvislosti, tvořit si představy, rozvíjet slovní zásobu, přemýšlet.

Bez čtení nefunguje dějepis, přírodověda, ani svět.

Dítě, které neumí číst, nezaostává jen ve škole.

Zaostává v myšlení.

Škola nestačí. A nikdy nestačila

Naučit dítě číst není jen úkol školy.

Je to společná práce. A bez rodiny to prostě nefunguje.

Pokud dítě doma nevidí knihy, nevidí čtení.

Pokud mu nikdo nečte nahlas, nemá důvod to chtít dělat samo.

Pokud slyší „běž si hrát na tablet“, vyhraje svět obrazovky.

Rituál čtení: co zmizelo – a co musíme vrátit

Pamatujete?

Čtení před spaním. Hlas mámy nebo táty.

Společný smích nad pohádkou. Věta „ještě jednu kapitolu“.

Tohle není sentiment.

Tohle je vztah ke knize, který dítě nevymyslí samo.

Buď mu ho dáme my – nebo ho přebere TikTok.

Proč to tak podceňujeme?

Protože čtení není „měřitelné hned“.

Protože se bojíme tlačit.

Protože je snazší říct „každé dítě je jiné“ než se ptát, proč některé neumí číst ani ve čtvrté třídě.

Jenže tohle není vývojové zpoždění.

To je ztracený základ. A na něm pak těžko stojí kritické myšlení, psaní, porozumění světu.

Co můžeme udělat hned?

– Začít doma. Nečekat na školu.

– Číst nahlas. Klidně pohádky, komiksy, cokoliv.

– Udělat ze čtení rituál, ne trest.

– Mluvit o knihách. Zajímat se, co dítě baví.

– Nedělat z čtení výslech. Dělat z něj čas spolu.

Závěr:

Děti čtou méně. Ne proto, že by to nezvládly.

Ale proto, že jsme jim přestali ukazovat, proč by to měly chtít.

A když jim říkáme, že to nevadí, vlastně jim říkáme, že nemusí umět myslet.

To je slabá útěcha. A ještě slabší start do života.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz