Hlavní obsah

Mladí učitelé utíkají: co se děje za zavřenými dveřmi škol

Foto: ChatGPT

Neodcházejí proto, že by byli líní nebo nezvládali děti. Odcházejí, protože realita školy je jiná, než jim kdokoli řekl. A většina z nich to pozná velmi rychle.

Článek

Mladí učitelé nepřestávají učit pomalu.

Oni odcházejí náhle. Často po dvou, třech letech. Někdy po prvním pololetí. A skoro vždy se o tom mluví potichu, aby to „nepoškodilo školu“.

Jenže problém není v jednotlivcích. Je v systému, který se tváří, že všechno funguje, dokud někdo nezmizí.

Ideály narazí na realitu

Mladí učitelé přicházejí s energií. Chtějí učit jinak, lépe, smysluplně. Připravují hodiny, hledají cesty k dětem, snaží se.

A pak zjistí, že to není hlavní problém.

Skutečný náraz přijde ve chvíli, kdy pochopí, že:

  • podpora je spíš formální než skutečná
  • „nějak to vydrž“ je nejčastější rada
  • přetížení je norma, ne výjimka

Zavřené dveře nejsou jen metafora

Za zavřenými dveřmi tříd se řeší věci, které se navenek neukazují. Samota. Nejistota. Strach z chyb. Pocit, že se neustále hodnotí, ale málokdy vede.

Mentoring často neexistuje. Hospitace jsou kontrola, ne pomoc. A mladý učitel rychle pochopí, že ptát se moc není bezpečné.

Tak mlčí. A vyčerpává se.

Proč právě mladí

Zkušení učitelé mají strategie, odstup, obranné mechanismy. Vědí, co pustit a co neřešit.

Mladí to neumí. Berou práci osobně. Každé selhání jako důkaz, že na to nemají.

A místo podpory slyší:

„To přijde časem.“

„My jsme to měli horší.“

„Musíš si zvyknout.“

Jenže zvyknout si na přetížení není adaptace. Je to rezignace.

Nejde jen o peníze

Ano, platy hrají roli. Ale nejsou hlavním důvodem odchodů. Tím je kombinace tlaku, chaosu a osamělosti.

Mladí učitelé odcházejí, protože:

  • nevidí smysluplnou perspektivu
  • necítí respekt, ale kontrolu
  • práce jim bere víc, než jim dává

A hlavně proto, že zjistí, že „tohle je standard“.

Ticho po odchodu

Když mladý učitel odejde, většinou se to uzavře jednou větou:

„Nevydržel.“

Nikdo se neptá proč. Nikdo to nerozebírá veřejně. Škola jede dál. A systém si oddechne – problém zmizel s člověkem.

Jenže on nezmizel. Jen se přesunul k dalšímu.

Mladí učitelé neutíkají ze škol.

Utíkají z prostředí, které s nimi počítá jen jako s výplní rozvrhu.

A dokud se za zavřenými dveřmi škol nebude mluvit nahlas o tom, co se tam skutečně děje, budou ty dveře dál tiše klapat. Za dalšími a dalšími lidmi.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz