Hlavní obsah
Knihy a literatura

Nechte je číst, co chtějí. Čtenářská gramotnost nezačíná povinnou četbou, ale zvědavostí

Foto: pixabay.com

Čtenářská gramotnost není o tom, kolik knih děti přečetly, ale jestli jim rozumí. A rozumět textu dnes nestačí – musíme ho umět i zpochybnit. Jenže pořád dětem říkáme, co mají číst, místo abychom se ptali, co je zajímá.

Článek

1. Čtenářská gramotnost ≠ seznam knih

Rodiče i učitelé mají často pocit, že čtenářská gramotnost znamená „přečetl/a Erbena, Káju Maříka a Malého prince“.

Ale skutečná čtenářská gramotnost znamená:

  • porozumět textu
  • přemýšlet o něm
  • rozpoznat, jestli autor manipuluje
  • udělat si vlastní názor

Tohle z dětí nedělá seznam povinné četby. Ale dobře vedený rozhovor. Otázky. Důvěra.

2. Nechte je číst, co chtějí

Chce číst komiks? Skvělé. Detektivku? Ještě lepší.

Nejde o formu. Jde o motivaci.

Dítě, které čte, protože chce, bude jednou přemýšlet nad světem.

Dítě, které čte, protože musí, bude počítat stránky.

Základní pravidlo: zvědavost je víc než žánr.

3. Techniky a metody čtenářské gramotnosti mají smysl – ale musí být použity dobře

Co funguje:

  • Aktivní čtení: ptát se během čtení (Proč se postava zachovala tak? Co bych udělal já?)
  • Práce s kontextem: odkud text pochází? Co v něm chybí? Komu slouží?
  • Myšlenkové mapy, shrnutí, vlastní názor
  • Sdílení čtení – debaty, čtenářské kluby, dramatizace

Co nefunguje:

  • testové otázky na obsah
  • podtrhávání vět podle návodu
  • strach z „špatného“ názoru

4. Kritické myšlení začíná u knihy

V době dezinformací a TikToku má čtenářská gramotnost nový význam.

Učí děti:

  • že ne vše, co je napsané, je pravda
  • že každá zpráva má autora a záměr
  • že se můžou ptát, zpochybňovat, hledat souvislosti

Čtení není útěk. Je to obrana.

5. Rodiče, čtěte taky. A čtěte nahlas

Dítě si nevezme knihu, pokud vás nikdy nevidělo s knihou v ruce.

Chcete, aby četlo?

  • Čtěte si s ním
  • Povídejte si o příbězích
  • Respektujte jeho výběr
  • A hlavně: nezabíjejte chuť testem

Závěr

Čtenářská gramotnost je základní dovednost pro 21. století. Nejde o to, co děti čtou, ale jestli to dokážou promyslet.

Učme je číst mezi řádky. A naslouchat tomu, co jim text říká – i neříká.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz