Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Slovenštinu do škol? Možná bychom měli nejdřív naučit děti česky a anglicky

Foto: pixabay.com

Česko řeší, jak zavést slovenštinu do výuky. Problém je, že nezvládáme pořádně naučit ani vlastní jazyk — a o angličtině raději ani nemluvíme.

Článek

Když máme problém s abecedou, nebudeme otevírat další knihovnu

Nápad přidat do škol výuku slovenštiny zní hezky, mile a slovansky. Jenže realita je jiná: většina škol dnes zápasí s něčím mnohem základnějším. Děti přicházejí do první třídy s obrovskými rozdíly, učitelé suplují logopedii, čtenářskou gramotnost a často i slovní zásobu.

Pokud se má zavádět nový jazyk, musí stát nejdřív vyřešit to, že část žáků nečte, nerozumí textu a bojuje s češtinou na elementární úrovni.

Angličtina po deseti letech: ticho, strach a jedna věta „My name is…“

A teď realita, kterou zná každý učitel:

Děti se učí anglicky od první třídy. Sedm, osm, deset let. A přesto spousta z nich nedokáže sestavit jednoduchou větu.

Ne proto, že by byly líné nebo hloupé.

Ale protože výuka jazyků v Česku jede v režimu, který nevede k mluvení:

  • přílišná gramatika, minimum praxe
  • učitelé bez dostatečné jazykové úrovně
  • přeplněné třídy
  • nefunkční učebnice
  • nízká hodinová dotace

A teď si představme, že k tomu přidáme další cizí jazyk.

Slovenština jako školní předmět? Kdo ji bude učit?

V Česku chybí učitelé všeho.

Učitelů jazyků ještě víc.

A kvalifikovaných rodilých mluvčích slovenštiny je ještě méně než kvalifikovaných učitelů angličtiny.

Takže kdo to bude dělat?

  • Češtinář?
  • Třídní učitelka?
  • Asistent?

A v jakém čase? Když už dnes nestíhají učit ani to, co mají v rozvrhu?

Byrokracie opět vítězí nad realitou

Slovenština ve školách není špatný nápad. Ale je to přesně typ „řešení“, které krásně vypadá v tiskové zprávě a v evropské tabulce plnění závazků.

A pak přijde praxe:

Další metodiky, další povinnost, další předměty, další razítka.

Zase papír, místo reality.

A co děti? Ty se mezitím pořád neslyší

Pokud má české školství přidávat nové jazyky, musí mít nejdřív jasno v tom, zda dokáže naučit ty, které už učí.

A zatím to nevypadá, že dokáže.

Ne kvůli učitelům — ale kvůli systému, který dělá všechno pro to, aby byl neuspořádaný, přetížený a papírový.

Slovenština si zaslouží respekt. Jen ne na úkor toho, co už teď nestíháme

Ten jazyk k nám má historicky blízko. Rozumíme mu, vnímáme ho jako součást společné minulosti. A to je krásné.

Ale prioritou škol by mělo být něco jiného:

naučit děti mluvit jazykem, který potřebují pro život — vlastním i světovým.

Možná bychom měli začít přiznáním: nemáme kapacitu na další nápady

Děti neumí číst. Neumí psát. Neumí mluvit anglicky.

Učitelé nestíhají.

Školy jsou přetížené.

A stát přidává další úkol do batohu, který už praská.

Zavádět nový jazyk, když nezvládáme ty stávající, není modernizace.

Je to jen iluze pokroku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz