Hlavní obsah
Názory a úvahy

Bratři Bendigovi v kvízu? A co jste jako čekali?

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: David Sedlecký, Wikimedia Commons, licence https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Jan Bendig

Když zve někdo do jakéhokoliv pořadu celebrity, sází na sledovanost a zábavu. A o to se tito kluci evidentně postarali celému národu. Čekali jste víc? Proč?

Článek

Znalosti Čechů nejsou všeobecně nijak závratné. Důvodem je nejspíš to, že mají jiné starosti a hlavně zájmy. AZ kvíz je postaven na všeobecných znalostech, což je pro větší část naší populace problém. To ale neznamená, že neexistuje něco, v čem každý z nás předčí ostatní. Bratři Bendigovi jsou zářným příkladem a tak markantní kritika není na místě, ať už ve studiu ČT předvedli cokoliv.

Každý z nich je jedinečný a každý něco opravdu umí. To, že nedokázali odpovídat na vědomostní otázky v časovém intervalu, je spíš normální. Není to věc, kterou by dělali denně. Dolovat na povrch informace zapadlé hluboko v podvědomí, není snadné pro nikoho. Navíc tam ani nemusí být. Nejsou jediní na světě, kdo něco neví, a osobně si nemyslím, že by tak mladí lidé šli do soutěže primárně oslnit svými znalostmi.

Otázky vědomostních kvízů jsou hodně i o štěstí, schopnosti koncentrace a rychlé odpovědi. Každý tyto schopnosti neovládá. Mohli mít jen smůlu a my je za to lynčujeme. Proč? Vždyť většina z nás si na nic takového ani netroufne a když ano, tak se mezi vybrané účastníky nedostane. Musíte vědět opravdu hodně, abyste měli šanci se zúčastnit. Vždyť ti, co se jim to povedlo, to dokazují pravidelně.

Oproti tomu si umím představit, že bratři Bendigovi prostě využili příležitost se zviditelnit, a že to bude kontraproduktivní, jim mohlo být jedno. Špatná reklama je pořád reklama. Ukázal to už pytlík mouky. Tak proč ne?

Když se vrátím do doby, kdy jsem si AZ kvíz občas taky pustila, nepamatuji si z něj zase tolik mladých lidí. Spíš střední a starší generaci. Má to logiku. Ano, něco jsme se naučili ve škole, ale většinu informací získáváme až v průběhu života. Naše oblasti zájmu se s časem mění a rozšiřují, máme tendenci si informace vyhledávat a čím jsme starší, tím přirozeněji si je pamatujeme, protože chceme.

Kluci Bendigovi jsou dost mladí a jejich zájmy jsou jednoznačně vidět na jejich profesích. Nejsou vysokoškoláci, kterým by míra vzdělání dala informací víc a nejspíš je vědomosti ani nezajímají, jelikož jsou to umělci a ty v mládí zajímá hlavně jejich umění.

Za mě je všechno v pořádku. V tom, co dělají a co je živí, jsou dobří. Že neví odpovědi v nějakým kvízu, mi přijde úplně nepodstatné. A co se týká reklamy, tu mají zmáknutou.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz