Hlavní obsah
Rodina a děti

Je lepší soukromá nebo státní školka? A co sousedské hlídání?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Veronika Zoubková

Blíží se zápisy do školek a tak mnozí rodiče zvažují, kam své dítko přihlásí. Zvažují dle několika kritérií. Roli hraje dostupnost, velikost školky, reference a také finanční nákladnost.

Článek

Když mamince na rodičovské dovolené končí čas, kdy může čerpat rodičovský příspěvek, nebo spěchá zpět do práce, musí vyřešit, kam umístí dítě. Ne všechny maminky mají ten luxus v podobě hlídacích prarodičů, musí tedy řešit jiné alternativy. Většinou se maminky směřují ke státní školce, kde je sice více dětí ve třídě, nicméně to vychází finančně lépe, než často velmi drahá soukromá školka/ dětská skupina.

Soukromou školku lidé z finančních důvodů volí spíše jako možnost v případě, že se jejich dítě nepodaří umístit do státní školky. Soukromé školky či dětské skupiny mohou být i různě zaměřené, existuje např. Montessori školka nebo lesní školka, kde nabízí dětem podnětné a respektující prostředí. Bývá zde méně dětí a tak je zde více prostoru pro individuální přístup.

Anketa

Jaké je pro vás hlavní kritérium při výběru školky?
vzdálenost od bydliště/práce
64,7 %
počet dětí ve třídě
11,8 %
finanční náklady
11,8 %
reference od jiných rodičů
11,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 17 čtenářů.

Školek je nedostatek a přibývá zoufalých maminek, pro které je opravdu problém někam dítě umístit. V devadesátých letech bylo mnoho školek zrušeno. Důsledkem toho je, že se dnes má problém do školky dostat i tříleté dítě. Letos navíc bylo vládou zrušeno školkovné, tedy možnost uplatnit slevu na dítě umístěné v mateřské škole. Zároveň se zkrátila doba čerpání rodičovského příspěvku na 3 roky.

Ulehčit rodičům mělo tzv. sousedské hlídání, které se mělo spustit od ledna tohoto roku. To mělo fungovat na principu možnosti zřídit si doma vlastní dětskou skupinu a za úplatu hlídat lidem jejich předškolní potomky ve věku od šesti měsíců do šesti let o maximálním počtu 4 dětí. Zatím však novela o sousedských dětských skupinách nevešla v platnost. Čeká se na její finální verzi.

Sousedské skupiny bývají kritizovány kraji, ale také učitelkami MŠ. Tento koncept hlídání vnímají jako rezignaci na kvalitu vzdělání a ochranu dětí. Tyto skupiny by měly mít (stejně jako dětské skupiny) plán péče a výchovy, neměly by tedy mít vzdělávací osnovy jako školky.

Anketa

Kterému typu předškolního zařízení /konceptu dáváte přednost?
státní školka
75,8 %
soukromá školka /dětská skupina
24,2 %
sousedské hlídání
0 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 33 čtenářů.

Občas mám dojem, že někteří rodiče vnímají školku hlavně jako hlídací instituci než jako vzdělávací zařízení. Někdy ani tolik neřeší, co v té školce děti dělají. Zajímá je hlavně to, aby dítě někdo pohlídal, zatím co oni budou v práci. Pro takové rodiče je koncept sousedského hlídání asi ideální. Nedávno jsem se dívala na seriál Jedna rodina. Jednou z hlavních postav je učitel, který odešel ze svého zaměstnání a založil si u sebe doma dětskou skupinu. Svému synovi pak dotyčný pán vysvětloval, proč je jeho nová práce důležitá. Říkal, že děti, o které se stará, u něj naleznou lásku a pocit bezpečí a je to pro ně lepší, než ve školce, kde má paní učitelka mnoho dětí a nemá na děti tolik času. Individuální přístup je jistě přínosný. Ale pokud jsou ve skupině větší děti, potřebují se k tomu i vzdělávat, trénovat určité dovednosti jako je motorika, připravovat se na nástup na ZŠ. Proto je předškolní docházka také povinná pro pětileté děti, aby se připravily na nástup do ZŠ, což bývá velká změna.

Kolektiv děti potřebují. Otázka je jak velký. Když je dítě ve větším počtu dětí, má to přínos i pro jeho imunitu a samostatnost. Uznávám ale, že když je méně dětí, je skvělé, že se paní učitelka může více dětem věnovat. To je hlavní přínos soukromých školek. Na druhou stranu, pro přípravu na základní školu, na zvykání si na školský režim mi přijde vhodnější státní školka. Osobně školku vnímám jako místo, kde se děti vzdělávají, a vážím si práce učitelek. Toho, jak to zvládají při takovém počtu dětí a vymýšlejí originální a zajímavé aktivity, které děti baví a něco se i naučí.

Každému vyhovuje něco jiného. Každé dítě má jiné potřeby. Vše je samozřejmě i o lidech. Jsou dobré státní školky ale i špatné. Asi nelze úplně generalizovat. Pokud jsou ve školce vyhořelé paní učitelky, které nejsou ochotné dělat cokoliv navíc, pak je asi jedno zda je to školka státní či soukromá. Obecně sama za sebe dávám přednost raději státním školkám. A to nejen z finančního hlediska. Neříkám, že jsou lepší, nicméně jsou zde vyšší nároky na kvalifikaci učitelek a přijdou mi vhodnější z hlediska zvykání si na školský režim a přípravu na ZŠ. Nejde mi jen o to, aby někdo děti pohlídal, ale také o to, aby se něco naučily. A jak to máte vy?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz