Hlavní obsah
Lidé a společnost

Kouzlu Lídy Baarové málem podlehl i Hitler. Připomínala mu jeho lásku Geli

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: AnonymousUnknown author, Public domain, via Wikimedia Commons

Příběh Lídy Baarové, hvězdy stříbrného plátna a milenky Hitlerovy pravé ruky Goebbelse, netřeba představovat. Svou krásou okouzlila mnoho mužů, dokonce i Hitlera.

Článek

V polovině 30. let odstartovala Lída Baarová svou hereckou karieru v Německu. Dařilo se jí i v soukromém životě. Se svým hereckým kolegou Gustavem Fröhlichem tvořila zamilovaný pár. Jednou se na jejich natáčení přišli podívat Adolf Hitler Joseph Goebbels. „Já stála v pozadí, mě to nevzrušilo, nějaký předseda vlády či co, všichni ho chválili. Hitler zůstal jako z kamene, když mě uviděl, a pozval mě k sobě na čaj. Na nočním stolku měl mou fotografii, pak mě pozval znovu, ale Fröhlich mi řekl – Nikam!“ vzpomínala Baarová při rozhovoru s Helenou Třeštíkovou, která o jejím osudu natáčela dokument Zkáza krásou.

Foto: Fortepan/Farkas Jenő adományozó, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Gustav Fröhlich

Hitler na dvacetileté Lídě Baarové mohl oči nechat. K jeho zaujetí Baarovou se vyjádřila i Třeštíková v jednom z rozhovorů: „Jsou lidé, kteří tvrdí, že tam něco proběhlo a že to kvůli Goebbelsovi tajila. Z jeho strany to asi bylo motivováno tím, že mu připomínala jeho dávnou lásku, neteř Geli Raubalovou, která se kvůli němu zastřelila. Ale jsou to věci, které se už nikdy nedozvíme, pravdu znají jen dva lidé a oba jsou mrtví.“

Foto: neznámí, Public domain, via Wikimedia Commons

Lída Baarová

Svá setkání s Hitlerem vylíčila Baarová také vyšetřovatelům národní bezpečnosti v říjnu 1945. Dle spisu z odtajněných archivů bezpečnostních složek dostala Baarová pozvání od Hitlera hned druhý den od jeho návštěvy na natáčení filmu. „Čaj, na nějž jsem byla pozvána, se podával v Hitlerově bytě a přítomen byl jen jeho adjutant. Z rozmluvy nevyplývalo nic politického. Jen se ptal, kdo jsem, čím jsou moji rodiče, jaké mám plány do budoucna, jak se mi v Německu líbí a podobně. Že měl o mě jako muž zájem, jsem vycítila… První styk s Hitlerem pak vedl ke druhé schůzce, na níž jsme už byli sami. Jeho zájem byl větší, projevoval se však jen v konverzaci. Celkem jsem se s Hitlerem sešla čtyřikrát, nikdy však nedošlo k bližšímu styku. Brzy však bylo všeobecně známo, že moje známost s Frölichem je vážná, a to zapříčinilo jistý odstup. Moje známost s Frölichem byla citová a trvala do roku 1936, kdy Fröhlich začal žárlit na Goebbelse…“

S Hitlerem zůstalo nejspíš jen u nevinných setkání. Goebbels byl podstatně neodbytnější nápadník. Vznikl tak milenecký poměr, kvůli kterému byl Goebbels ochotný vzdát se všeho. Rozvod však nepřipustil Hitler, za kterým přišla manželka Goebbelse, Magda Goebbelsová. Zatlačila na Hitlera a ten zatlačil na jejího muže, aby se Baarové vzdal. „Šíleně se do mě zamiloval, šíleně! Ale mohlo to být ještě horší, mohl to být Hitler,“ hodnotila po letech Baarová jejich vztah.

Foto: Bundesarchiv, Bild 146-1970-011-23 / CC-BY-SA 3.0, CC BY-SA 3.0 DE, via Wikimedia Commons

Joseph Goebbels s manželkou

Jediná láska Geli Raubalová

Když se Hitler dověděl o vážnosti vztahu mezi Goebbelsem a Baarovou, zuřil. Možná obdobně, jako když se před lety dověděl o zasnoubení svého přítele Emila Maurice a své neteře Geli Raubalové. Říká se, že to byla jediná láska Hitlerova života. Byla krásná, sebevědomá a temperamentní. Její matkou byla Hitlerova nevlastní sestra. Když Geli začala ve svých 21 letech studovat v Mnichově medicínu, 30letý strýc Adolf ji vzal pod svá ochranná křídla. Jeho náklonnost ale postupem času přerůstala v něco víc a dodnes nikdo přesně neví, co to vlastně bylo. Zahrnoval ji luxusními dárky a s hrdostí ji ukazoval svým spolustraníkům. S majetnickým Hitlerem žila jako ve zlaté kleci. Zakazoval jí vztahy s muži a později ji už nepustil samotnou ani na nákup. Byla s ním jako ve vězení. Chtěla odjet do Vídně a stát se zpěvačkou. Svůj sen však nestihla uskutečnit. V roce 1931 byla nalezena mrtvá a vedle jejího těla ležel revolver patřící Adolfu Hitlerovi. Dle oficiálního vyjádření se jednalo o sebevraždu. Za zmínku jistě stojí to, že podle policejního protokolu měla mrtvá dívka zlomený nos. Nad její smrtí tak dodnes visí otazníky. Pro Hitlera to byla velká tragédie. To, že na ni často vzpomínal, dokládá její fotografie, která později visela v jeho berlínském i mnichovském sídle.

Jak moc byl Hitler okouzlen Lídou Baarovou, se už nikdy nedovíme. Vztah krásky a zvířete se naštěstí pro Baarovou nekonal. Zůstala „jen“ u Goebbelse. Možná mu opravdu připomínala jeho zesnulou neteř Geli. Stejně tak asi zůstanou navždy neznámé přesné okolnosti smrti této mladé dámy, kterou Hitler tolik zbožňoval.

Zdroj:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz