Hlavní obsah
Rodina a děti

Přijali dítě do MŠ? Ještě nemáte vyhráno. MŠ může chtít dítě vyloučit

Foto: Veronika Zoubková

Měla jsem velkou radost, když mi tehdy tříletou dceru vzali do blízké státní školky. To jsem ale netušila, co nás čeká.

Článek

Každá máma se na rodičovské dovolené potýká s problémem kapacity školek. Pro maminky jsou kapacity MŠ velkým tématem. Rodičovský příspěvek není nijak závratný a mnoho maminek se tak těší na svůj návrat do práce.

Nejde však jen o to, že máte možnost kam dát dítě a jít vydělávat, školka je hlavně vzdělávací zařízení připravující děti na nástup do ZŠ. Děti se ve školkách socializují, učí se navazovat přátelské vztahy. V určitém věku dítě kolektiv prostě potřebuje a jisté věci domácím prostředím těžko nahradíte. Kromě socializace si děti ve školkách zvykají i na určitý režim a pravidla. Zároveň i trénují svou imunitu a samostatnost.

Ve třídách státních MŠ bývá okolo 25 dětí, takže se musíte duševně připravit na to, že vaše dítko bude často nemocné. Zvýšená nemocnost je taková daň za předškolní vzdělávání. Na nástěnce MŠ se střídá jedna informace za druhou o nemocech, které se v MŠ vyskytly. Jednou to jsou neštovice, pak sedmá nemoc, kterou za krátko vystřídají vešky. Takže pokud jásáte z přijetí dítěte do MŠ hlavně kvůli možnosti dřívějšího návratu do práce, možná pak narazíte na to, že stejně budete muset být často doma s nemocným dítětem.

Další kapitolou je adaptace dítěte na MŠ. Jsou děti, které velmi špatně snáší odloučení od rodičů a většinu času ve školce ze začátku probrečí. Některé děti potřebují více času, než si zvyknou na tak velkou změnu. Některým to může trvat pár dní, některým měsíc. Zaslechla jsem rozhovor jednoho tatínka s jednou paní, kterak hodnotí nástup svého malého dítěte do jeslí. Změnu prý snáší špatně, nicméně si prostě musí zvykat.

Tento rozhovor jsem zaslechla v době, kdy jsem řešila adaptační problémy na MŠ u své tříleté dcery. Před nástupem do školky jsem byla pyšná na její šikovnost. Velmi pěkně mluvila, dokázala pojmenovat anglicky barvy, znala geometrické tvary. Nenapadlo mě, že by s nástupem do MŠ mohl být nějaký problém. První den v MŠ suverénně nastoupila do třídy, vůbec se ničeho nebála, nebrečela. Avšak při vyzvedávání po obědě mě uzemnila reakce paní učitelky, kdy mi sdělila, že má dcera nejspíš nějakou poruchu a školce se dle jejího názoru nikdy nepřizpůsobí. Dcera nakonec docházku v MŠ zvládla a nyní chodí do běžné ZŠ.

Dcera se projevovala jako dítě, které je sociálně nezralé. Byla nesoustředěná, mívala záchvaty vzteku. Měli jsme podezření na poruchu ADHD, což s nástupem do ZŠ potvrdilo. Zajímavé je, jak se tak často řeší školní zralost při nástupu do ZŠ, nicméně zralost pro MŠ bývá opomíjena. Absolvovali jsme řadu vyšetření. Jistě nemusím popisovat, jak bylo náročné už jenom samotné sehnání lékaře. Do toho jsme řešili učitelky, které na nás tlačily, abychom dceru dali pryč. Dle posudku od psycholožky byla naše dcera hraničně zralá pro MŠ a doporučila nám, aby dcera do školky nechodila na celý den. Dcera chodila domů vždy po obědě. Se školkou jsme se snažili spolupracovat, jak to šlo, ale bylo to psychicky náročné.

Po čase si MŠ, kam chodila naše dcera, doplnila do svého školního řádu bod, dle kterého se školka může „zbavit“ problémových dětí. Je to taková pojistka. Některé školky to mají, jiné ne. Tento bod naleznete v sekci pravomoci ředitele, kde jsou uvedeny možnosti vyloučení žáka. Jde konkrétně o bod „E“, který říká, že dítě může být vyloučeno, pokud nezvládne adaptační program, a to nejpozději 3 měsíce od začátku docházky. Ukončení předškolního vzdělávání v této zkušební době však musí být na základě doporučení lékaře nebo školského poradenského zařízení.

Přijetí dítěte do školy je skvělá zpráva. Je třeba ale počítat s tím, že mohou nastat i komplikace. S nástupem do školky se mohou vynořit problémy se zvýšenou nemocností, problémy s adaptací a někdy se dokonce až s nástupem do školky začnou více projevovat některé poruchy, jako je třeba ADHD. Za vráskami na čele rodičů může stát i nadání dítěte, které se projevuje problémy v sociální a emoční oblasti. U těchto dětí bývá vývoj nerovnoměrný a přináší to s sebou řadu obtíží. Přeji všem rodičům, aby takovéto věci nemuseli řešit a mohli se těšit z toho, jak jejich dítě ve školce prospívá, raduje se z nových kamarádů, zážitků a empatické paní učitelky.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz