Hlavní obsah
Věda a historie

Nacistická propaganda: Jak z obyčejných lidí udělali stoupence zla

Foto: Bundesarchiv, Bild 183-C12701 / CC-BY-SA 3.0, Licence CC BY-SA 3.0 / via Wikimedia Commons

Reichsparteitag NSDAP v Norimberku, září 1937

Nacismus nebyl jen diktatura násilí, ale i diktatura přesvědčení. Joseph Goebbels vytvořil stroj na emoce, který dokázal v lidech vzbudit víru, že právě jejich nenávist je ctnost. Jak se z manipulace stala zbraň?

Článek

Joseph Goebbels a stvoření kultu osobnosti

„Nechceme objektivitu, chceme víru!“ — těmito slovy Joseph Goebbels shrnul své pojetí novinářské práce. Pro něj nebyla pravda něčím, co má být hledáno. Byla tím, co má být vytvořeno.

Goebbels vystudoval humanitní obory včetně filozofie, doktorát získal z literatury. Byl inteligentní, výmluvný a hluboce oddaný Hitlerovi. V roce 1934 píše do deníku:

„Kdyby mi dal povel, skočil bych do ohně. Hitler je Německo. Kdo je proti Führerovi, je proti národu.“
(Peter Longerich, Goebbels: Mistr propagandy, 2010)

Foto: Landesarchiv Baden-Württemberg, Staatsarchiv Freiburg W 134 Nr. 012891/Willy Pragher, CC BY 4.0, creativecommons.org

Joseph Goebbels při oslavách 700. výročí založení města Berlín, 1937.

Právě on stál za tím, že Hitler nepůsobil jako politik, ale jako mesiáš. Každý jeho projev, každá fotografie, každé slovo ve filmu bylo načasováno a stylizováno. Když nacisté přišli k moci, Goebbels se stal říšským ministrem propagandy a během pár měsíců kompletně ovládl všechna média.

Začal vytvářet „novou realitu“: antisemitismus se stal státním učením, kritika byla umlčena, a obyčejný člověk měl pocit, že konečně vidí pravdu.

Síla obrazu: film, rádio, plakát

Goebbels věděl, že člověk je tvor vizuální a emocionální. Proto se zaměřil na média, která obcházela rozum a mluvila přímo k podvědomí.

„Film je nejdůležitější nástroj k ovlivnění mas.“ A také ho používal. Režisérka Leni Riefenstahl natočila film Triumf vůle (1935), ve kterém je Hitler zachycen jako božská postava sestupující z nebe. Obraz masy, která se v naprosté jednotě klaní svému vůdci, se stal ikonou totalitní estetiky.

Foto: By Unknown author - Allgeier family inhertiance, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=69919895

Leni Riefenstahl natáčí film Triumf vůle

Rádio – tehdejší moderní médium – bylo šířeno pod názvem Volksempfänger („lidový přijímač“). Vyráběno od roku 1933, model VE301 byl uveden na trh na rozkaz Goebbelse, cena byla dotovaná, aby si jej mohlo dovolit co nejvíce domácností. V každé domácnosti, v každé škole, i v každé hospodě zněl jeden hlas. Goebbels zakázal používat „neutrální tón“: každý hlas v éteru měl být zanícený, přesvědčený, patetický. Poslech zahraničních stanic byl trestán vězením, v době války i smrtí.

Plakáty byly všude. Silní árijci, zženštilí židé, šťastné německé matky. Barvy: rudá, černá, bílá. Symbolika: svastika, orlice, runy. Goebbels věděl, že obraz je rychlejší než argument.

Manipulace dětí přes školství a Hitlerjugend

Když chcete změnit společnost, začněte u dětí. Nacisté to věděli až příliš dobře.

„Už nemám syna… má jen Führera.“
(Guido Knopp, Hitlerovy děti, 2002)

Hitlerjugend (Hitlerova mládež) se stala školou ideologie. Děti od deseti let se učily házet granáty, zpívat bojové písně, donášet na rodiče. Byly vedeny k tomu, aby byly tvrdé, oddané, necitlivé.

Foto: ADEM17PJ, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Adolf Hitler s členy Hitlerjugend

V učebnicích se místo matematiky počítalo:

„Kolik stojí udržování mentálně nemocného člověka ročně? Kolik domů by za to mohlo být postaveno?“
V biologii se učilo o „rasové hygieně“. V dějepisu byl Hitler vykreslen jako spasitel.

Děti rostly ve světě, kde bylo hrdinstvím obětovat vše pro říši. V roce 1945, když už z města zbyly jen ruiny a popel, to byly právě děti, které bojovaly v posledních bojích o Berlín. A umíraly se jménem Führera na rtech.

Vliv na běžného člověka a proč to fungovalo

Lidé neuvěřili Hitlerovi navzdory jeho radikalismu. Oni mu věřili právě proto. Nabídl jim jednoduchý svět: vina patří Židům, zrada demokratům, obroda národu.

Propaganda využívala nejhlubší potřeby – sounáležitost, smysl, jistotu.

„Většina Němců se neptala, co je pravda, ale co je správné. A správné bylo to, co říkal Hitler.“
(Ian Kershaw, Hitler: 1936–1945, Nemesis, 2000)

Foto: Bundesarchiv, Bild 183-2004-0628-500 / CC-BY-SA 3.0, Licence CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Adolf Hitler při projevu u příležitosti položení základního kamene Domu německého umění, Mnichov 1933

Přesvědčivost nacistického narativu nespočívala v logice, ale v rytmu, emocích a opakování. Goebbels to shrnul prostě:

„Čím větší lež, tím snáze jí lidé uvěří, pokud ji opakujete dostatečně často.“

Ovlivnění lidé se pak stávali spolupachateli. Ne vždy museli střílet nebo udávat, někdy stačilo jen mlčet. Mlčet, když zmizel soused. Kývnout, když se mluvilo o „parazitech“. Převzít jazyk. A když jazyk nese nenávist, nese ji i mysl.

Co si odnést do současnosti

Nacistická propaganda je učebnicovým příkladem, jak lze zneužít jazyk, obraz a emoce. Ač se může zdát, že žijeme v jiné době, principy zůstávají.

Dnes máme jiné Goebbelse: na sociálních sítích, v algoritmech, v marketingu. Není nutné mít říšské ministerstvo propagandy. Stačí mít schopnost poutat pozornost, vyvolávat hněv a opakovat jednoduché slogany.

Zlo často nepůsobí jako zlo. Přichází s úsměvem, v oblecích, s řečmi o dobru.
A opět se ptáme ne „co je pravda“, ale „co se cítí správně“.

Když zlo pohltí i své tvůrce

Když Joseph Goebbels a jeho žena v květnu 1945 zavraždili svých šest dětí a spáchali sebevraždu v Hitlerově bunkru, neudělali to ze zoufalství. Udělali to z přesvědčení. Stali se tím, co stvořili: obětí vlastní iluze.

Foto: Bundesarchiv, Bild 146-1978-086-03 / CC-BY-SA 3.0 de / https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5419081

Rodinná fotografie z r. 1942

A právě proto je nutné nikdy nezapomínat, že slova mají sílu.
A že propaganda není minulost. Je to možnost – možnost, která číhá v každém čase, kde lidé touží po jednoduché odpovědi.

Použité zdroje:

  • Peter Longerich: Goebbels: Mistr propagandy (2010)
  • William L. Shirer: Vzestup a pád Třetí říše (1960)
  • Guido Knopp: Hitlerovy děti (2002)
  • Ian Kershaw: Hitler: 1936–1945, Nemesis (2000)
  • Leni Riefenstahl: Triumf vůle (film, 1935)
  • Edward Bernays: Propaganda (1928)
  • Citace Goebbelse z jeho deníků – archiv BArch, NS 51

Série: VE STÍNU HÁKOVÉHO KŘÍŽE II

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz