Článek
Foodora je služba doručování jídla, která vznikla v roce 2014 v Německu pod názvem Volo GmbH. V roce 2015 ji koupila společnost Rocket Internet a přejmenovala na Foodora. V roce 2015 také Foodora koupila několik dalších služeb doručování jídla v Kanadě, Austrálii a Rakousku.
V roce 2015 byla Foodora prodána společnosti Delivery Hero, která je také majitelem bývalé služby Dáme jídlo (dnes Foodora) v Česku. Reklama s heslem „Protože chci!“ je součástí rebrandovací kampaně Foodory, která začala v červnu 2023. Cílem kampaně je motivovat zákazníky, aby si objednávali cokoliv, co právě chtějí. Tvrdí, že jejím cílem je usnadnit lidem život a dát jim volnost výběru.
Někteří lidé však kritizují Foodoru za to, že je bezohledná v tom, že její reklama navádí lidi k egoistickému chování a ignoruje dopady její činnosti na životní prostředí a společnost.
👍 Argumenty pro Foodoru:
- Nabízí zákazníkům pohodlí a rychlost. Nemusí trávit čas vařením nebo chodit do restaurace. Mohou si vybrat z široké nabídky jídel různých kuchyní a cenových kategorií. Foodora tak uspokojuje různé potřeby a preference zákazníků.
- Podporuje lokální restaurace a podnikatele. Tím, že jim umožňuje rozšířit svou klientelu a zvýšit své tržby. Tvrdí, že přispívá k rozvoji gastronomického sektoru a zaměstnanosti.
- Reaguje na současné trendy a potřeby společnosti. V době pandemie covid-19 byla služba doručování jídla jednou z mála možností, jak si užít dobré jídlo a podpořit restaurace, které musely být zavřené. Foodora také nabízí možnost bezkontaktního doručení, které snižuje riziko nákazy. Podle svých materiálů dbá na ekologii a používá recyklovatelné obaly a elektrokola.
👎 Argumenty proti Foodoře:
- Podporuje bezohledné chování zákazníků. Tím, že jim dává pocit, že si mohou dělat, co chtějí, bez ohledu na ostatní. Reklama s heslem „Protože chci!“ je příkladem toho, jak Foodora ignoruje společenskou odpovědnost a etiku. Spoluvytváří tak kulturu konzumu a sobectví.
- Škodí životnímu prostředí. Tím, že zvyšuje emise skleníkových plynů z dopravy a produkci odpadu z obalů. Služba doručování jídla je velmi energeticky náročná a neefektivní – její ztráta v nákladech v roce 2017 byla 5–6 milionů EUR měsíčně. Ne všude totiž zajišťují přepravu elektrokola. Přispívá tak ke globálnímu oteplování a znečištění.
- Služba snižuje zdraví lidí. Tím, že podporuje konzumaci rychlého jídla z tzv. fast-foodů (od 1. listopadu 2019 doručuje rychlé občerstvení z více než 80 provozoven amerického řetězce McDonald‘s ve 21 městech České republiky), které je často nezdravé, mastné a plné aditiv. Jídlo ztrácí na teplotě, chuti a výživě během přepravy. Velmi negativně tak ovlivňuje stravovací návyky a zdravotní stav lidí.
- Narušuje sociální vazby a komunikaci mezi lidmi. Tím, že odstraňuje potřebu osobního kontaktu a společného stolování. Služba doručování jídla tak vlastně podporuje individualismus a izolaci. Přijede kurýr, jedinec si zaleze do svého koutku a jí sám. Což oslabuje lidský smysl pro socializaci ve společenství a tím i mezilidské (partnerské, rodinné, kamarádské) vztahy.
- Neetické chování vůči svým dodavatelům. Miluju technologické novinky, ale čeho je moc, toho je příliš. Protesty jejich “nezaměstnanců”, ke kterým se však jako k zaměstnancům chovají, probíhají na všech místech jejího působení (Německo, Británie, Kanada, Itálie, Austrálie). Potvrzují extrémní tlak společnosti na výkon kurýrů na hranici jejich možností. Struktura přepravních algoritmů a jednotlivě placených mikro-úkolů maskuje klasický zaměstnanecký vztah, což umožňuje této společnosti obcházet základní pravidla ochrany zaměstnanců. Interakce s aplikací také práci těchto doručovatelů prakticky zneviditelňuje.
- “Protože chci” znamená v přeneseném slova smyslu, že = Klient si objedná, jídlo dorazí a nikoho nezajímá, jak se to, tak rychle a levně stalo. Hodnocení zákazníků v aplikaci pak slouží managementu k další kontrole svých doručovatelů. V podstatě dává možnost vedení společnosti šikanovat svoje dodavatele a vytvářet pro ně neustálou hrozbu a tlak. Vedení jim v podstatě může jediným kliknutím odepřít přístup k produkčním prostředkům. Zkuste si toto představit ve své práci.
Reklama „Protože chci!“ naznačuje, že touha zákazníka je to jediné, co je důležité. Lidé si objednávají jídlo, protože chtějí, aniž by zohledňovali dopady této touhy na ostatní. Nebo máte pocit, že doručit si hamburger na přednášku je ohleduplné vůči ostatním?
Toto egoistické chování je v rozporu s tím, jak se lidská společnost vyvíjí. V posledních letech si lidé stále více uvědomují, že to, co nás může udržet a pomoci nám řešit krize, jako je klimatická změna nebo pandemie, je společná součinnost.
👉 Domnívám se, že by Foodora měla změnit svou reklamní strategii a přijmout opatření k minimalizaci svého negativního vlivu. A myslím si, že by lidé měli být více uvědomělí a kritičtí vůči službám jako je Foodora a hledat jiná řešení.
- Zvažte například, zda opravdu potřebujete něco, co si můžete objednat.
- Možná si můžete uvařit skvělé jídlo doma z lokálních a sezónních surovin.
- Pokud si už chcete jídlo objednat, vybírejte si restaurace, které dovážejí jídlo skutečně z blízkosti vašeho domova a používají k tomu ekologickou dopravu. Tím se sníží množství emisí skleníkových plynů, které vznikají při přepravě jídla.
- Využívejte ty služby, které nabízejí zdravé a vyvážené jídlo v recyklovatelných obalech.
- Můžete objednávkou podporovat ty sociální podniky, které zaměstnávají lidi ze znevýhodněných skupin nebo pomáhají potřebným.
- Buďte ohleduplní k ostatním lidem. Pokud si objednáváte jídlo, nezapomeňte na to, že kurýr, který vám ho přinese, je také člověk a zaslouží si být správně zaplacen a respektován.
👉 Služba rychlého doručování jídla může být udržitelná a společensky zodpovědná. Je dobré k tomu nastavit i nějaká ta kritéria:
- Pracuje na snížení emisí skleníkových plynů a spotřeby energie při dopravě jídla.
- Zajišťuje nastavení a dodržování spravedlivých a bezpečných pracovních podmínek pro řidiče a kurýry.
- Zavazuje se k dodržování etických a transparentních obchodních praktik vůči zákazníkům, dodavatelům a partnerům.
- Podpora kvality, diverzity a bezpečnosti jídla, které doručuje.
- Zapojení se do komunitních aktivit a projektů, které přinášejí nejen jí společenský prospěch.
🤔 Každý z nás může přispět k tomu, aby se svět stal méně sobeckým. Můžeme to udělat například tím, že budeme přemýšlet o dopadech svého chování na ostatní a na životní prostředí. A podle toho se budeme rozhodovat. Protože každým krokem, který nyní uděláme, tvoříme budoucnost.
Zdroje:
- WikipediA - Foodora
- Lidé šetří, obědy si více nosí z domova
- Kurýrní služby Dáme jídlo změní název na foodora. Logo bude nově růžové
- Zachraň svět. Uvař si špagety, i když se ti nechce
- Foodora nelegálně zabrousila do růžového světa Barbie. Raději se sama rychle stáhla
- Foodora v růžové kampani hlásá „Protože chci!“
- WikipediE - Společenská odpovědnost firem