Článek
Sinotruk Yellow river X7 je čínský nákladní automobil, který je vybavený vodíkovým spalovacím motorem. K oficiálnímu odhalení této verze došlo právě na letošním IAA v Hannoveru.
Budí rozpaky, ale také ukazuje jasný směr Číny zasahovat do vývoje čistší nákladní dopravy. Design náklaďáku si u mě získal určité sympatie, už kvůli faktu, že model se nesnaží přímo kopírovat žádnou jinou evropskou značku. Nicméně design kabiny zůstal viset, v porovnání s Evropou, kdesi v půlce devadesátých let. Otázka zní, je to tak úplně špatně?
Jak už je to v Asii běžné, důraz není kladen na vzhled, ale na srdce. V tomto případě tedy na pohonnou jednotku. Spalování vodíku je jednou z alternativ jeho pohonu. Motor se prakticky neliší od běžného dieselu, směs vodíku a vzduchu zapaluje elektrická svíčka, kdy dojde k výbuchu směsi a vytvoření kinetické energie, která je kardanovým hřídelem přenášena do diferenciálu zadní nápravy. Zkrátka nic nového pod sluncem, až na určitá specifika, která řeší jiným způsobem než u dieselu, přívod a zpracování plynu ke spalování.
Tento model disponuje motorem Weichai o výkonu 395 Kw a dojezdem 800 kilometrů. U nás by tedy jednou otočil Prahu a Ostravu. Není to příliš moc, ale na linkové trasy zde určitý potenciál existuje. Minimálně se vyrovná dnešním modelům elektrických jednotek.
Design samozřejmě budí rozpaky. Ačkoliv se model prezentuje jako extra aerodynamický, rád bych viděl výsledky z aerodynamického tunelu. Rámování předního skla, které vyčnívá ven, boční blinkr na kabině vystupující daleko do prostoru a mezi kabinou a předním nárazníkem je taková zdánlivě nepochopitelná vzduchová zátoka. To vše je ale pouze má spekulace, něco co je na první pohled prostě lehce zarážející.
Dveře ukotvené na vnitřním sloupku kabiny vytváří pochybnosti o dostatečné pevnosti přední části kabiny, což vede opět ke zvědavosti ohledně případných crash testů. „Větrolam“ pod předním sklem také vybízí spíše k otázkám, jak to s tou super aerodynamikou ve skutečnosti bude.
Interiér kabiny je jako celé auto celkem originální, i když také zůstal svým vzhledem a použitými materiály viset kdesi dvacet let zpátky. Osobně nefandím digitalizaci přístrojových panelů, a tak mi strohé řešení ovládacích prvků nijak nevadí. Klasické kolíbkové vypínače, displej trčící vysoko nad linii přístrojového panelu. Tímto směrem se vydal i Daimler u modelu MP5 a z praxe již víme, že displeje se kazí, a ještě raději padnou za oběť nešťastnému pohybu loktem, nohou, nebo čímkoliv, co v kabině využívá řidič ke svému pohybu či životu. Displeje, pokud už musí v autě být, by byly mnohem praktičtější zakomponované do linie přístrojové desky. Vzhledem i délkou svého života.
Yellow River je samozřejmě vybavený kamerami místo zpětných zrcátek. Řešení připomíná velmi nápadně Daimler, ale zde je prostoru přijít s něčím vlastním pramálo. Nakonec, Mercedes byl, pokud vím, prvním výrobcem, který kamery zařadil do sériové výroby. Ovládání interiéru doplňuje hlasová umělá inteligence, což spolu s retro vzhledem působí kontrastně legračně. Pouťový efekt hvězdného nasvícení stropu je taktéž dosti laciný.
Přítomnost modelu na IAA Hannover naznačuje neskrývané ambice Číňanů vstoupit na evropský trh. Budeme na evropských dálnicích vídat i model Yellow River X7 nebo jeho dieselové verze? Osobně si to nemyslím. Dálková doprava není segment, který Čína v nejbližší době v Evropě naruší. Model patrně nesplní požadavky na bezpečnost a pro Evropu nebude dostatečně efektivní. Skladování vodíku navíc zabírá dost místa a evropská legislativa, kromě některých skandinávských zemí a Nizozemí, stále řeší délku souprav. Cena bude jistě zajímavá a popravdě, ta je hlavní zbraní čínských výrobců. Tento model jsem však nenašel ani v oficiální nabídce výrobce Sinotruk.
Zajímavý bude ale jistě pro Rusko ve své dieselové verzi. Zájem ruských médií je zřetelný při vyhledávání informací k modelu na internetu. Modely společnosti Sinotruk, ale excelentně ovládají trh se stavební technikou, a to zejména mixy a sklápěče. Čína je stavební betonovou velmocí. Pokud se nějaká vozidla dostanou v brzké budoucnosti i na evropský trh, bude to právě stavební technika. Tento segment zastupuje u Sinotruk řada HOWO. Designem jde samozřejmě o neskrývané kopie evropských značek, kromě MAN, kde se jedná o regulérní spolupráci obou výrobců.
Minimálně jedna česká stavební firma již čínský mix testuje v elektrické verzi. A pravděpodobně budou následovat i další. Rozhoduje cena, ale také vyspělé technologie řešení elektrického pohonu, nejen auta samotného, ale hlavně funkčních částí nástavby. Vzhledem k tomu, že jde o věrné kopie evropských značek, zde odpadá i problém se splněním evropských norem na bezpečnost. Čína tak zabije dvě mouchy jednou ranou. A daří se jí to výtečně.
Anketa
Přečtěte si také: