Hlavní obsah
Lidé a společnost

Kdyby nebylo komunistů, Češi by měli vlastní moře i ostrov. Projekt Adriaport nedostal žádnou šanci

Foto: Wikimedia Commons/public domain

Takový ostrov mohl být náš. Nápad, který se dostal až ke schválení statiků, však komunisté smetli jedním slovem ze stolu.

Před několika lety přišel architekt s nápadem, že by se dalo Československo propojit s jadranským mořem. Plány vypadaly velmi slibně a téměř nic nebránilo tomu, aby se projekt uskutečnil. Mělo to však malý háček. Nic takového komunisté nedovolili.

Článek

V období, kdy totalitní režim upevňoval svou moc, se zrodila inovativní myšlenka o rozšíření území Československa. Zásadním prvkem tohoto plánu bylo znovuobnovení představy o koridoru vedoucího k Jugoslávii, o kterém přemýšleli i politici v době formování Československa. Tomáš Masaryk při prezentaci koncepce budoucího státního uspořádání v roce 1915 zmiňoval koridor, který by procházel přes Burgenland, odděloval Rakousko od Maďarska a spojoval Československou republiku s jihoslovanskými zeměmi. Vše vypadalo velmi slibně a plány byly jen kousek od realizace.

Masaryk nápad kvitoval, ostatní ho shodili ze stolu

Profesor Karel Žlábek přišel jednoho dne s odvážným návrhem, který dokonale znázorňoval myšlenku, že se lidé z tehdejšího Československa dostanou k Jaderskému moři tunelem během pouhé 2 hodiny. Tento nápad zpočátku kvitoval i tehdejší prezident T. G. Masaryk, který ho odprezentoval na memorandu Independent Bohemia (Samostatné Čechy) britskému ministrovi zahraničí.

Plán byl jasný. Vybudovat dopravní koridor, který by spojoval Československo s Jadranem a vedl by přes Rakousko a Maďarsko. Lidé by tak mohli snáze jezdit na dovolenou k moři a průmyslové zásobování země by se výrazně usnadnilo. Přes dlouhé debaty a neustále dohady nakonec Masaryk od svého nápadu upustil. „Taková myšlenka je naprosto nestoudná a neobhajitelná,“ pronesl britský premiér, který s nápadem nesouhlasil.

Foto: Wikimedia Commons/public domain

Profesor Karel Žlábek měl nápad důkladně promyšlený. Dnes jsme mohli mít vlastní ostrov a moře.

Tunel o délce 350 km a cesta dlouhá 2 hodiny

V roce 1944 přišel profesor Karel Žlábek s dalším nápadem na výstavbu železničního tunelu, který by směřoval do Jugoslávie. O třicet let později, v roce 1975, byl zpracován oficiální projekt tunelu Adria. Ten znázorňoval trasu z Českých Budějovic až na uměle vybudovaný poloostrov, který by patřil výsadně Československu. Plány na železnici s rychlovlaky, které měly dorazit k Jadranu za pouhé dvě a půl hodiny, byly skutečně revoluční a nikdo nechápal, kde se takový návrh vzal.

Realizace tohoto projektu by znamenala významný inženýrský a stavební úspěch století. Jenže v cestě mu stáli komunisté a tehdejší vládní moc. Projekt Adria, který byl důkladně naplánován a přednesen v polovině 70. let zahrnoval i výstavbu železniční trati o délce 410 kilometrů. Trasa však neměla vést pouze po pevnině a měla být tvořena z velké části tunely. Celková délka tunelů měla dosahovat 350 kilometrů.

Za pár let se jím bude přepravovat zboží i lidé. Rychlovlak cestu zvládne za dvě hodiny. Budeme nejrychlejším špeditérem v Evropě. Češi budou jezdit k moři na víkend.
Místní noviny, rok 1984

Komunistům se nápad nelíbil a báli se útěků lidí ze země

Výstavba tohoto majestátního tunelu měla začít v roce 1991 a podle původního plánu měla výstavba trvat přibližně 30 let. Ostrov Adriaport měl být vybudován z vykopané zeminy a vše bylo v tehdejší Jugoslávii domluveno. Náročný a bedlivě promýšlený plán měl všechny poklady vypracované do nejmenšího puntíku a nic nebránilo tomu, aby se začalo stavět. Jenže komunisté řekli ne.

Obávali se totiž toho, že by lidé mohli využít tento tunel ke svým útěkům z vlasti a zároveň do svých domovů dovážet jakékoliv zboží, které bylo v tehdejší době zakázané. Z uvedených důvodů komunistická vláda projekt rezolutně zamítla. Tento ambiciózní plán tak zůstal jen na papíře, v podobě propracovaných skic a detailně vypracovaných návrhů, které nikdy nebyly realizovány.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz