Hlavní obsah
Lidé a společnost

Slušné vzkazy čtu: Sepsal jsem nejčastější názory i svérázné argumenty, jak vyřešit důchody

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Adobe Stock

Pravidelně mi píšete své názory nebo nápady, co by se dalo v Česku udělat s důchody. Některé myšlenky se velmi často opakují, proto jsem se rozhodl na ně veřejně reagovat.

Článek

Téměř celý rok 2023 jsem tady na platformě Seznam Médium publikoval své články o důchodové problematice. Jsem moc rád, že vás mé komentáře a návody zajímají a máte zájem je číst. Svědčí o tom i více než 1500 čtenářů, kteří se přihlásili k odběru, takový počet odběratelů má jen zlomek zdejších autorů. Vnímám to jako velký závazek, abych ve své práci pokračoval.

S některými z vás se občas na určitých tématech neshodneme, příkladem budiž třeba nedávný článek, ve kterém jsem podpořil mírný růst důchodového věku. Většina čtenářů ale měla opačný názor, což vyplynulo z ankety i diskuse pod článkem. Zpětnou vazbu beru vážně a třeba nad důchodovým věkem ještě budu přemýšlet, protože i z průzkumů vyplývá, že toto téma je pro Čechy velmi citlivé. Jak ukázal i aktuální průzkum CVVM, proti zvyšování důchodového věku je 84 % lidí, což odpovídá i zmíněnému hlasování v článku.

Sprosté zprávy ignoruji

Ať už publikuji článek na jakékoliv téma, prakticky vždy mi dorazí i mnoho e-mailových zpráv. Sprosté nadávky a urážky, kterých v posledním roce docela přibylo, ignoruji a okamžitě mažu. Připadá mi zbytečné s nimi ztrácet čas, protože se chci věnovat slušným čtenářům. Někteří mi posílají zajímavé názory nebo vlastní nápady a jiní potřebují poradit se svou důchodovou situací.

Snažím se odpovídat na všechny zprávy, ale bohužel se mi to zdaleka nedaří. Zvláště v loňském roce, kdy vláda přistoupila k překotným důchodovým změnám, jsem měl e-mailovou schránku naprosto zahlcenou, jen dotazů k předčasným důchodům jsem dostal vyšší stovky. K některým jsem se dostal po několika týdnech, jiné ještě stále čekají na zodpovězení. Mrzí mě to, ale tolik odpovědí není možné zvládnout. (A když je to možné, snažím se alespoň poslat odkaz na článek, ve kterém jsem se k tématu vyjadřoval.)

Poměrně významnou část korespondence tvoří různé názory na to, jak by měly spravedlivé důchody vypadat a jak by k nim stát měl přistupovat. Jistě nemusím zdůrazňovat, že názory se často odvíjí i od osobního sociálního postavení, a tak třeba v otázce zásluhovosti důchodů pravidelně dostávám zcela opačné postoje a argumenty – od volání po rovném důchodu až po výrazně vyšší zásluhovost.

Co často ve zprávách zaznívá

Některé názory, argumenty, mýty nebo zkreslené představy se velmi často opakují. A přestože jsem se k nim už v minulosti vyjadřoval, část lidí má potřebu mi je psát stále dokola, a to do diskusí pod články i do e-mailu. Rozhodl jsem se proto hromadně na některé opakující se zprávy reagovat, abych tím do budoucna nemusel ztrácet čas, a spíše se mohl věnovat lidem, kterým se blíží důchod a řeší, kdy je vhodné o něj požádat.

Sepsal jsem tedy to, co mi lidé v roce 2023 velmi často psali:

1. Valorizace důchodů se snížila, církevní náhrady zůstaly netknuty

Pokud bych měl vybrat suverénně nejčastější názor, byla to kritika vlády a její nečekané snížení mimořádné valorizace důchodů z června 2023. Velmi často zaznívala v souvislosti s tím, že k omezení restitučních náhrad církvím vláda nepřistoupila, přestože velmi vysoká inflace v poslední době enormně tyto náhrady prodražuje.

V současné době se každý rok o inflaci valorizuje zatím nevyplacená část finančních náhrad (konkrétně jde o 59 miliard korun), které má stát do roku 2042 postupně vyplácet za majetek, který nemohl být církvím vrácen. Zbývající částka se každý rok valorizuje o míru inflace před dvěma lety. Například v roce 2023 se výše finanční náhrady zvýšila o inflaci 3,8 % (souhrnná míra za rok 2021), což činilo 1,75 miliardy korun. Letos to ale bude násobně více, protože se bude vycházet z inflace roku 2022, která dosáhla úrovně 15,1 %. To by dle odhadů mohlo znamenat valorizaci ve výši 6,9 miliard korun.

V tomto ohledu musím souhlasit, že tento přístup není úplně férový. Pokud vláda přistoupila k výraznému snížení valorizací důchodů, měla by alespoň symbolicky přistoupit k řešení valorizace církevních kompenzací. V okamžiku, kdy jde o miliardové částky, by dávalo smysl také jednorázové snížení, například formou nějakého zdanění.

2. Ústavní soud jde na ruku vládě a prezidentovi

Ústavní stížnost na snížení mimořádné valorizace důchodů byla v roce 2023 zásadním tématem a překvapivě mnoho lidí se mě snažilo přesvědčit, že „je jisté, že ústavní soudci byli jmenováni vládním prezidentem, a je tedy jasné, že ústavní stížnost bude zamítnuta.“ Případně: „Rychetský a Baxa už to zařídili.“

Nechci nikomu tento názor brát, každý může rozhodování soudů vnímat podle svého. Já jsem svůj postoj k tomuto tématu vyjádřil opakovaně. Snížení valorizace jsem spíše kritizoval, poslance hnutí ANO jsem pochválil za jejich dobře odvedenou práci na ústavní stížnosti a také důvěřuji, že Ústavní soud rozhodne nestranně a podle práva. A ať už bude stížnost uznána, nebo zamítnuta, velmi podrobně si přečtu argumentaci a poté se k ní vyjádřím.

A pokud jde o argument, že na Ústavním soudu sedí „vládní a prezidentovi ústavní soudci“, tak ten mi připadá komický už proto, že většinu soudců (8 z 15) stále představuje předchozí generace jmenovaná exprezidentem Milošem Zemanem. Včetně původního soudce zpravodaje Jana Svatoně i toho, který ho nahradil, tedy Vojtěch Šimíček.

3. Kdyby se snížily platy politikům, bylo by na vyšší důchody

Toto je pravidelné a přetrvávající přesvědčení, které velmi často zaznívalo i v roce 2023. Kdyby si poslanci, senátoři a další politici nezvyšovali či dokonce snížili platy, nemuseli bychom řešit deficit důchodového systému. Případně se přidávají argumenty, že by stačilo zrušit Senát nebo snížit počet poslanců na polovinu.

Já osobně jsem už vyjádřil názor, že politici by si měli solidárně a přinejmenším symbolicky na své platy sáhnout. Současně ale tvrdím, že i případné úspory, kterých bychom tím dosáhli, jsou zcela zanedbatelné v porovnání s tím, jaké částky každý rok stát na důchodech vyplácí. Jde doslova o jiné řády financí. Detailně jsem o tom psal v tomto článku.

4. Celý život jsem odváděl na důchod, tak na něj mám nárok

Kdykoliv něco napíšu o minimálních dobách důchodového pojištění, případně o výši důchodů nebo valorizacích, dorazí mi mnoho zpráv, že „dnešní důchodci mají na svůj důchod nárok, protože si to odpracovali, a peníze na důchod mají naspořené“. A že jakékoliv úspory nebo změny jsou jen útokem na důchodce.

Zcela souhlasím s tím, že současná generace důchodců i přicházející generace Husákových dětí v průběhu svého aktivního života vykonala mnoho dobrého a vybudovala i mnoho infrastruktury. Zároveň pokud někdo celý život odváděl sociální odvody, má nárok na klidný a zajištěný důchod. A naprosto chápu i kritiku nebo rozčílení mnoha důchodců, když se o výši jejich důchodu mluví.

Jen bohužel vždycky musím odpovídat stejně: český důchodový systém je průběžný a žádný důchodce nemá státní individuální důchodový účet, na kterém čekají peníze, které odváděl v průběhu života. Důchody jsou součástí státního rozpočtu a dnešním důchodcům jsou placeny z dnešních odvodů. A jednoduše pokud ekonomika státu nebo demografie nebudou příznivé, tak na tom žádný sebetvrdší postoj nic nezmění. Vzpomeňme si třeba na Řecko a jeho finanční problémy, které se řešily i snižováním důchodů, přestože to důchodci odmítali.

Jestliže výdaje na důchody i vzhledem ke stárnutí populace rostou, někde se na ně peníze vzít musí, a je na ekonomech a politicích, aby to vymysleli. Podle již zmíněného průzkumu CVVM si 79 % Čechů myslí, že je potřeba provést změny důchodového systému. Jen se nedokážeme shodnout na tom, jak to provést.

5. Jsem mladý, nezkušený a důchodům nerozumím

Překvapuje mě, kolik lidí má potřebu (často velmi nevybíravě) hodnotit mé postoje a zkušenosti. Chodí mi zprávy, že jsem mladý, důchodům nemůžu rozumět a že budu jistě litovat, až jednou sám zestárnu. Když ve svých článcích pochválím hnutí ANO, vyslechnu si, že jen podporuju opozici. Když se postavím za ministra Mariana Jurečku, dostávám zprávy, že jsem úlisný vládní pisálek.

Těžko se na to reaguje, protože jsou to často emotivní a ničím nepodložené vzkazy. Ano, jsem možná mladý, ale důchodům se věnuji a pravidelně o nich píšu už více než 7 let. Vydal jsem srozumitelnou příručku Do důchodu bez nemilých překvapení, na kterou mám velmi pozitivní ohlasy. A pomohl jsem mnoha lidem při rozhodování o odchodu do předčasného nebo řádného důchodu. Pokud někomu mé zkušenosti nestačí, tak s tím bohužel nic neudělám.

Zároveň bych na tomto místě ještě jednou rád poděkoval všem čtenářům, kteří mají zájem o rozumnou diskusi bez urážek. Je mnoho z vás, kteří mi píšou i pěkné a děkovné vzkazy za to, co dělám, a já si jich vždy velmi vážím.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz