Článek
„To bylo tenkrát když Pejsek a Kočička spolu ještě hospodařili…“ začíná jedna ze známých českých pohádek určených pro děti. Osobně si pamatuji na hlas Karla Högera, který posluchačům líčil, jak se oba kreslení hrdinové pustili do domácího úklidu. Pravda, dnešní cca desetileté děti už před podobnými příběhy možná dávají přednost Youtube a různým „influencerům“, přesto si myslím, že taková pohádka dětem uškodí méně než ta, kterou jim jednoho dne pustila jejich třídní učitelka…
Desetileté děti jistě nejsou žádní andílci, o tom není třeba polemizovat. Jsou živé, energické, silně prožívají emoce a některé také oplývají takovou květomluvou, že se někdy i dospělý člověk nad tím výrazem pozastaví a doplní si jej do svého slovníku. Naštěstí se alespoň to poslední neděje tak často.
Ke všemu tomu, co jsem uvedl výše, lze připojit ještě jedno téma, kterou děti v tomto věku rádoby humorně komentují. Tím je lidské tělo, jeho stavba, a rozdíly v této stavbě mezi muži a ženami (nebo spíše chlapci a dívkami). Roli zde asi hraje přirozená zvídavost; v tomto ohledu jsou si asi lidé podobní, rozdíly prostě budí zvědavost. U těchto dětí ale v drtivé většině případů vše končí u teorie a rádoby vtipných řečí. V tomto ohledu se nad tím asi není třeba nijak zvlášť pozastavovat a řešit to, pokud nejsou překročeny určité meze. A pokud už to někdo řešit začne, pak by i to řešení mělo mít pevně dané hranice…
Kteréhosi dne se děti navštěvující čtvrtou třídu ZŠ vydaly na výlet do Brna. Není asi příliš důležité, za jakým účelem tento výlet proběhl, spíše se zaměřme na okolnosti, které jej provázely. Náhoda tomu tak chtěla, že trasa linky MHD, již třída použila, vedla také kolem obchodu s erotickými pomůckami. To se pochopitelně neobešlo bez oněch výše uvedených a rádoby vtipných komentářů, zejména z chlapecké části osazenstva „šaliny“. Vyučující třídu upozornila, že některé komentáře nejsou na veřejnosti příliš vhodné, s čímž se lze celkem lehce ztotožnit. S další částí jejího postupu pak už méně.
Drobné incidenty na toto téma se opakovaly – jednalo se převážně nevhodná verbální vyjádření, případně různá imitování „dospěláckých aktivit“. Přičetl bych to snaze zviditelnit se, být „drsný“, aby dotyčného jedince spolužáci obdivovali, případně se tomu alespoň zasmáli. Nebylo to tak, že by se toho účastnila celá třída, spíše se jednalo o konkrétní jedince.
Je pravdou, že takové chování asi není úplně vhodné. Stejně tak usoudila i daná vyučující, a protože je to žena činu, rozhodla se situaci vzít do vlastních rukou a statečně jí čelit; když děti jeví o tuto problematiku zájem (byť v rámci parodií a zesměšňování), bude nejlépe je v tomto směru začít více vzdělávat. Inu proč ne, pokud je zvolena nějaká vhodná, nenásilná a neinvazivní forma. Sám bych asi situaci řešil tak, že bych dětem dal možnost k debatě – otázky a odpovědi. Prostě bych v některé hodině žákům nabídl možnost se zeptat na to, co je zajímá, i když tak nějak podvědomě cítím, že tohle by měli udělat spíše rodiče daných dětí…
Možná, že se nějaká taková debata udála. Sice si myslím, že se většina dětí styděla na cokoliv zeptat, ale určitě se mohlo najít i několik odvážnějších jedinců, kteří se rozhodli dát průchod své zvědavosti. Zda se při tom někdo další červenal či nikoliv, to je vedlejší. Důležité ovšem je, že se podle dostupných zdrojů odehrála ještě jedna věc, nad kterou tak trochu zůstává rozum stát. V rámci této samozvané „sexuální výchovy“ v rámci 4. třídy ZŠ se vyučující rozhodla, že žákům pustí vzdělávací video.
Co na tom, že dětem bylo v době události 9–10 let, a že video je zcela jasně označeno jako materiál pro 2. stupeň ZŠ a střední školy, na základě čehož se lze důvodně domnívat, že cílová skupina jsou lidé ve věku řekněme 14+. Co na tom, že žákům byla nabídnuta možnost opustit učebnu, pokud video nechtějí vidět. Samozřejmě nikdo neodešel, protože by se pak stal terčem posměchu.
Vyučující statečně klikla na odkaz Animovaný film „O sexu“ - ČT edu - Česká televize a dětem se tak dostalo příležitosti sledovat poměrně explicitní animaci soulože včetně ejakulace, porodu, sexuálního obtěžování (včetně znásilnění), nebo třeba (rovněž velmi explicitní) animaci toho, jak se na ztopořený úd nasazuje prezervativ. Zkrátka vědomosti, bez kterých desetileté děti již nemohou dále existovat na tomto světě. No nemám pravdu?
Ne, příběh není vymyšlený, kdesi v hlubinách facebooku možná dodnes nalezneme reakci rodičů a následnou omluvu školy. Bohužel, nic jiného než omluva stran dětí a jejich rodičů v tomto případě už dělat nedá. Co se týká dané vyučující, tam by se asi další možnosti našly. Mimochodem, jedná se o stejnou vyučující, o níž jsem psal zde: „Ty jsi lesba?“ zeptala se třídní učitelka žákyně 4. třídy ZŠ - Médium.cz
A proč že o této události píšu? Inu, to je jednoduché. Protože podle mě jednoznačně došlo k selhání jakési záchranné brzdy u toho člověka, kdy on sám by si měl jakožto pedagog uvědomit, že toto jednání nekoresponduje s mentální vyzrálostí většiny dětí ve 4. třídě ZŠ. Zkrátka to video nemělo být žákům vůbec prezentováno a omluva už to nespraví. Nevidím jediný důvod, proč by se děti v tomto věku měly dívat na souložící lidi, nebo ztopořené penisy.
Představte si, že někdo takový učí vaše dítě. Líbí se vám ta představa? A dále si představte, že i po těchto dvou incidentech, které se mimochodem nestaly v příliš velkém časovém rozmezí od sebe, dotyčná pravděpodobně stále bez výraznějšího postihu vyučuje zhruba desetileté děti…