Článek
Není to ještě ani dva měsíce, co se studenti vrátili do školních lavic, a již se na sociálních sítích vedou spory o tom, jak má výuka vypadat a na co má rodič právo. Debaty, které by měly zůstat na akademické půdě nebo maximálně na ministerstvu školství, se však ihned začali vyjadřovat politici i nejrůznější spolky, které vycítily šanci urážet sexuální menšiny a získat body u svých podporovatelů.
Vše odstartovalo, když jedna z matek zveřejnila odpověď ředitelky jedné olomoucké základní školy na dotaz, zda se její dítě musí účastnit hodin obsahujících výuku o sexuálních menšinách. Vedení školy v odpovědi sice napsalo, že věc bere na vědomí, ale k žádnému souhlasu s vyjmutím žáka z výuky nedošlo.
K tomu by ani vedení školy svolit nemohlo. Jednotlivé školy si sice mohou upravovat své vzdělávací plány a přizpůsobovat je podle svých potřeb, ale musí vždy vycházet z Rámcového vzdělávacího programu stanoveného ministerstvem školství ve spolupráci se Školskou radou.
Zmíněná žádost sice argumentovala vnucováním ideologie či konkrétních postojů, ale ve školních lavicích jde o prosté podávání objektivních informací. Samozřejmě, každý, kdo má podezření, že je porušován školský zákon, se může obrátit na Českou školní inspekci, která konkrétní případ posoudí.
Navíc jsou osnovy témat pro jednotlivé ročníky vytvářeny tak, aby jim studenti mohli porozumět v rámci svých schopností vnímat okolí. Vyjmutí dítěte z výuky o LGBT může být v době internetu kontraproduktivní, protože děti mohou vidět sexuální menšiny na řadě míst, ovšem bez jakéhokoliv kontextu, do kterého je může vyučující zasadit.
Přestože je plánováno, že v budoucnu bude Rámcový vzdělávací program doplněn, v současné době žádná samostatná pasáž na téma LGBT neexistuje. Vyjmutí dítěte z výuky by proto bylo velmi složité, protože se téma sexuálních menšin okrajově probírá v několika předmětech a bylo by pravděpodobně potřeba poslat žáka na několik minut ze třídy.
Podobný případ řešil v roce 2011 i soud. Tehdy skupina rodičů podala žalobu na ministerstvo školství kvůli zavedení sexuální výchovy do osnov. Žaloba tehdy označovala výuku za ideový útok na křesťanské hodnoty. Soud tuto žalobu nakonec smetl ze stolu s tím, že výuka například na téma sexuálních nemocí a jejich prevence je společensky přínosná.
Kdy to skončí?
Samozřejmě, témata týkající se sexuality mohou pro mnoho rodičů působit jako červený hadr na býka, protože mohou mít pocit, že jejich ratolesti mají na tato témata ještě čas. Také jim to mohou chtít vysvětlit sami. Jenže zde spíše hrozí nějaká ideová indoktrinace více než ve škole.
Navíc, kdyby bylo povoleno vyjmout dítě z výuky o LGBT, protože rodiče toto téma vnímají jako něco škodlivého, vyvstává otázka, kde to skončí? Existuje totiž spousta lidí, kteří věří prapodivným věcem. Ti by také mohli označit jiné než své vnímání světa za škodlivé pro jejich dítě.
V době pandemie naše společnost zjistila, jaké jsou mezi lidmi podivné názory na zdravotní otázky. Konspirační teorie o očkování zde sice byly do jisté míry dlouhodobě, ale k takzvanému antivax hnutí se během pandemie přidalo velké množství lidí. Ti by mohli například zpochybňovat výuku na toto téma.
Jiní zašli ještě dál a začali zpochybňovat celou pandemii covidu tvrzením, že nic jako viry neexistuje. Další zase nevěří v darwinovu teorii evoluce. Ti by potom mohli chtít rovnou zrušit výuku biologie, či ji nahradit výukou teologického vzniku života na Zemi.
Co lidé, kteří zpochybňují naši historii? Sice u nás existuje velmi malá skupina lidí, kteří nevěří v holokaust, ale kvůli jejich zcestnému přesvědčení přece nezrušíme výuku 2. světové války. Takto bychom mohli pokračovat donekonečna. Snad na každé téma výuky by bylo možné najít skupinu lidí, kteří by ji zpochybňovali.
Vlastní názor je základem vzdělání
Mnozí jsou možná zmatení, že na rozdíl od dob komunismu neexistují zakázaná témata, o kterých se nemluví, a školní výuka se odklání od toho, že má vyučující absolutní nezpochybnitelnou pravdu, k tomu, že se o společenských tématech obecně informuje a žáci si potom mohou na tyto problematiky utvořit vlastní názor.
Jak by si někdo mohl utvořit názor na věci, o kterých nic neví, nebo o nich slyšel pouze s podtextem názoru někoho jiného? I kdyby byla výuka o LGBT jakkoliv omezena nebo dokonce zakázána, nezmění to nic na tom, že v naší společnosti existují a normálně fungují příslušníci sexuálních menšin.
Přiměřeně k věku žáků by toto téma mělo být součástí studijních osnov, protože kdyby tomu tak nebylo, děti by mohly být při setkání s prvním člověkem vymykajícím se heterosexuálním standardům více zmatené, než když se o jejich existenci dozví ve školních lavicích. Navíc se ukazuje, že jedním z důvodů homofobie je i nedostatečné vzdělání na toto téma.
Anketa
Zdroje: