Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Špatné známky na vysvědčení? Možná za nimi jsou specifické poruchy učení

Foto: Pexels

Máte pocit, že jsou známky vašeho dítěte mnohem horší, než by odpovídalo jeho snaze a intelektu? Potom je možné, že vaše dítě má některou ze specifických poruch učení.

Článek

Většina lidí už určitě někdy slyšela o dyslexii a dokázala by i říct, že se jedná o specifickou poruchu čtení. Někdo by možná dodal, že zná i dysgrafii, že to je specifická porucha psaní a pozná se obvykle podle toho, že člověk škrábe jako kocour. A pár jedinců by si možná vzpomnělo i na dysortografii, specifickou poruchu pravopisu. Méně lidí by však dokázalo pořádně popsat, čím se dané poruchy přesně projevují. A jak se s dětmi s těmito poruchami učit. Bohužel dokonce i učitelé mívají kolikrát problém zaznamenat, že se u dítěte projevuje určitá dys porucha. Pravda je, že ona tato problematika není úplně jednoduchá záležitost, ale pojďme se alespoň trochu seznámit s těmito poruchami. A bude-li zájem, můžeme se na ně v některém z dalších článků podívat podrobněji.

1) Dyslexie

Jak je již uvedeno výše, dyslexie se týká čtení, respektive omezené schopnosti naučit se číst. Tato omezená schopnost naučit se číst se u daného jedince vyskytuje navzdory normální inteligenci, dobrému tělesnému i duševnímu zdraví, adekvátní vzdělávací nabídce, motivaci a vyvíjenému úsilí. Dyslexie se týká dětí i dospělých a může závažným způsobem ovlivňovat nejen školní, ale i pracovní úspěšnost.

Pod pojmem dyslexie se skrývá mnoho různých problémů, existuje více typů dyslexie, a proto jeden dyslektik může mít výrazně jiné obtíže než jiný dyslektik. K dyslexii jsou často přidruženy potíže se psaním, přičemž tyto potíže přetrvávají do adolescence, přestože ve čtení mezitím došlo k určitému pokroku.

U dětí s dyslexií se často také vyskytují specifické vývojové poruchy řeči a v běžné řeči lze často odhalit drobné potíže. Vyskytnout se může také další specifická porucha učení, hyperaktivita, hypoaktivita, oslabená pozornost, nesoustředěnost, ulpívavost a impulsivita. Mnozí dyslektici mají sníženou motorickou obratnost (dyskoordinaci), obtíže s udržením rovnováhy (dysbalanci), zhoršenou senzoricko-motorickou koordinaci a změny ve svalovém napětí (dystonii), sníženou schopnost pro rytmus (dysrytmii), špatný časový odhad (dyschronii) a problémy s automaticitou.

Nyní se pojďme podívat na možné obtíže dyslektiků. Mějte však při tom na mysli, že dyslexie je několik typů, tudíž nemůžeme očekávat, že by se u jednoho jedince objevily všechny popisované projevy. A že měřítkem není jen množství projevů, ale také jejich hloubka a především pak míra, v jaké danému jedinci tyto dyslektické projevy způsobují potíže při učení. Pokud tedy u svého dítěte najdete některý z níže vyjmenovaných projevů dyslexie, doporučuji zvážit návštěvu pedagogicko-psychologické poradny, byť by na dítě seděl jen jeden z uvedených bodů.

U jedince s dyslexií můžeme sledovat některé z těchto projevů:

  • neschopnost zachytit pořadí jednotlivých hlásek či slabik ve slově
  • neschopnost spolehlivě od sebe odlišit jednotlivé slabiky a hlásky ve slově
  • komolení skupiny souhlásek při diktátu
  • vynechávání méně výrazných hlásek ve slově
  • zaměňování obrazově podobných písmen (např. b–d–p, a–o–e, m–n)
  • přesmykování písmen, slabik (např. kluk – lkuk, lokomotiva – kolomotiva)
  • přidávání písmen (zvl. vkládání samohlásek do shluků souhlásek - např. krék místo krk, srédce místo srdce), slabik
  • vynechávky písmen, slabik, slov
  • pomalé a nejisté čtení
  • odhadování koncovek slov
  • překotné čtení s vysokých výskytem chyb
  • záměny písmen při psaní - dítě zaměňuje písmena, která se liší psacím tvarem, avšak mají podobný tvar u tiskacích písmen (=co dítě zaměňuje při čtení, zaměňuje i při psaní)
  • pomalejší a méně jisté psaní
  • čtení bez porozumění
  • obtíže při sémantizaci smyslových dat - např. při stupňování přídavného jména "velký" dítě toto přídavné jméno stupňuje jako "velký - více velký - nejvíce velký" místo "velký - větší - největší"
  • obtíže v syntetizaci - dítě dobře rozeznává jednotlivá písmena, ale dělá mu problémy je spojit ve větší celky - čtení zůstává na úrovni hláskování a slabikování
  • vynechávky diakritických znamének nebo jejich nesprávné použití
  • problémy s intonací a melodií vět, nesprávné hospodaření při čtení s dechem
  • "ztrácení se v textu" - neudržení pozornosti na jednom řádku, přeskakování řádků, horší orientace v textu
  • neudržení rychlosti čtení se třídou při společném čtení - při vyvolání dítě neví, kde má číst

2) Dysgrafie

Dysgrafie je specifická porucha grafického projevu, zejména psaní. Podkladem dysgrafie bývá nejčastěji porucha jemné motoriky a dále pak porucha motorické a senzomotorické koordinace, automatizace pohybů, deficity ve zrakovém vnímání a prostorové orientaci, deficity v paměti, představivosti, pozornosti a smyslu pro rytmus. Na dysgrafických potížích se také mohou podílet i problémy v procesu převodu sluchových či zrakových vjemů do grafické podoby a problémy v lateralizaci. Uvádí se, že za dysgrafickými obtížemi může být i neukončený vývoj symetrického tónického šíjového reflexu. Příčinou tohoto neukončeného vývoje často bývá nedostatečně dlouhé období lezení, případně nesprávný způsob lezení.

Drobné svalstvo rukou u dětí s dysgrafií bývá ochablé a nezpevněné. Svalové napětí tohoto drobného svalstva bývá zvýšené. Prsty a zápěstí těchto dětí bývá neuvolněné a někdy to platí i předloktí a celé paži. Pohyby ruku při psaní jsou křečovité a nekoordinované; se stoupající zátěží se kvalita pohybů zhoršuje.

Za příčinou obtíží u dětí s dysgrafií není postižení ruky, ale jedná se o funkční poruchu motorických drah, které vedou signál z receptoru do centra v mozku a zpět k výkonnému orgánu. Z tohoto důvodu bývá reedukace velmi náročnou a dlouhodobou záležitostí.

U jedince s dysgrafií můžeme sledovat některé z těchto projevů:

  • snížená kvalita psaného projevu
  • problémy s osvojováním, zapamatováním a pohotovém vybavování písmen (mnohdy i ve vyšších ročnících)
  • problémy při převodu tiskacích písmen na psací
  • problémy se zachováváním správného tvaru písmen
  • obtíže s navazováním jednotlivých písmen
  • obtíže s dodržováním velikosti písmen
  • obtíže s udržením písma na řádku
  • obtíže se zachováním směru psaní a správného sklonu
  • nedodržování správného rozestupu mezi jednotlivými písmeny ve slovech, nedodržování stejných mezer mezi slovy
  • chybování ve stanovení hranice slov v písmu
  • chybné držení pera
  • zpravidla pomalejší tempo psaní, méně často naopak tempo zrychlené a překotné (zejména u hyperaktivních dětí)
  • snadná unavitelnost ruky při psaní
  • přerušované, roztřesené nebo kostrbaté písmo
  • nesprávná poloha lokte při psaní
  • nesprávný sklon psacího náčiní
  • nevhodný způsob sezení při psaní (např. vychylování těla do strany, příliš skloněná hlava).
  • narušení rytmicity psaní – psaní je neplynulé, trhané
  • zvýšená chybovost při psaní – záměny tvarově podobných písmen (např. m–n, o–a, r–z, l–k–h) nebo číslic (např. 7–4, 3–5, 6–9), ale i další chyby, které nejsou způsobeny neovládáním daného jevu ale tím, že se dítě příliš soustředí na psaní a nezvládá se soustředit ještě např. na gramatiku a pravopis
  • časté škrtání, gumování, "zmizíkování"
  • hůře čitelné, případně až nečitelné písmo
  • problémy s rýsováním - nepřesné rýsování, nedodržování správného tvaru, přílišný tlak na tužku

3) Dysortografie

Dysortografie je specifická porucha pravopisu. Vzniká na podkladě poruchy fonematického sluchu. Porušena je zejména schopnost rozlišování zvuků, výšky, délky a hloubky tónů a dále i jednotlivých hlásek, slabik, slov i vět. Bývá porušena i schopnost sluchové analýzy a syntézy, sluchová orientace i sluchová paměť. Narušeno také bývá i vnímání rytmu. Často bývá snížený i jazykový cit.

U jedince s dysortografií můžeme sledovat některé z těchto projevů:

  • vysoká chybovost při psaní diktátu
  • při psaní vynechávání písmen, slabik i celých slov
  • přidávání písmen (zejména vkládání samohlásek do shluku souhlásek), slabik i slov
  • vynechávání, přidávání nebo nesprávné umístění diakritických znamének
  • záměny zvukově podobných hlásek (např: h/ch, b/p, d/t)
  • neschopnost uplatnit při psaní naučená pravopisná pravidla, popř. nedostatečná schopnost je uplatnit
  • přesmykování slabik
  • psaní slov dohromady (typické je zejména spojení předložky s následujícím slovem, např. "nastole, vlese" a zvratných zájmen se slovesem, např. "hrajemesi")

4) Dyskalkulie

Dyskalkulie je specifická porucha matematických schopností. Podkladem této poruchy bývají obtíže v oblasti zrakové i sluchové percepce, pravolevé a prostorové orientace, zrakové i sluchové paměti. Lidé s dyskalkulií často mívají problémy i s vnímáním času a s orientací v něm. Porucha se týká spíše základních matematických úkonů, ne tzv. vyšší matematiky.

U jedince s dyskalkulií můžeme sledovat některé z těchto projevů:

  • nespojení čísla s počtem
  • nerozlišování geometrických tvarů
  • nedokonalá představa číselné řady a orientace v ní
  • obtíže v označování operačních znaků a matematických úkonů
  • neschopnost nebo snížená schopnost číst matematické znaky
  • neschopnost nebo snížená schopnost psát matematické znaky a čísla na diktát nebo přepisem
  • neschopnost nebo snížená schopnost provádět matematické operace
  • neschopnost nebo snížená schopnost chápat matematické vztahy

5) Dyspraxie, dyspinxie a dysmúzie

Dyspraxie je vývojová porucha motoriky. Projevuje se narušením motorického učení a neobratností při provádění složitějších pohybových činností. Kvůli této neobratnosti může mít dítě problémy např. se zavazováním tkaniček, oblékáním, jízdou na kole, skákáním, přeskakováním či se zacházením s míčem. Ve škole se problémy projeví zejména v tělesné výchově a pracovních činnostech.

Dyspinxie je specifická vývojová porucha osvojení si kreslení. Projevuje se neobratností v práci s tužkou (či jiným kreslícím náčiním) a neschopností osvojit si dostatečně dovednosti spojené s plošným zobrazováním.

Dysmúzie je specifická vývojová porucha týkající se hudby. Projevuje se narušením smyslu pro rytmus a tóny. Jedinec s dysmúzií není schopný reprodukovat hudbu ani vnímat její emocionální stránku.

Představili jsme si stručně specifické poruchy učení. Já sama mám několik "dys poruch"a o tom, jak se mi s nimi jako dítěti žilo, jsem napsala článek s názvem Můj život s „dys poruchami“, máte-li zájem si přečíst mou zkušenost, seznámit se více dopodrobna s některými „dys problémy“ a jejich možným řešením, doporučuji vám tento můj článek.

Seznam použité literatury a zdrojů

JOŠT, Jiří: Čtení a dyslexie, Vydala Grada Publishing, a.s., Praha, 2011, ISBN 978-80-247-7307-0 - část textu 1 Dyslexie

JUCOVIČOVÁ, Drahomíra: Specifické poruchy učení a chování, Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014, ISBN 978-80-7290-657-4, dostupné z: https://proeduca-dvpp.cz/wp-content/uploads/Specificke-poruchy-uceni-a-chovani.pdf (9.2.2025) -část textu 1 Dyslexie, 2 Dysgrafie, 3 Dysortografie, 4 Dyskalkulie

pppopava.cz: Vývojové poruchy učení, dostupné z: https://pppopava.cz/vyvojove-poruchy-uceni/(9.2.2025) -část textu 5 Dyspraxie, dyspinxie, dysmúzie

wikipedia.org: heslo Dyspinxie, dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Dyspinxie (9.2.2025) -část textu 5 Dyspraxie, dyspinxie, dysmúzie

wikipedia.org: heslo Dysmúzie, dostupné z: https://cs.wikipedia.org/wiki/Dysm%C3%BAzie (9.2.2025) - část textu 5 Dyspraxie, dyspinxie, dysmúzie

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz