Hlavní obsah
Věda a historie

Z lidské kůže se vyráběly knihy a děsivé artefakty. Jeden takový má i Národní muzeum v Praze

Foto: Melchior Meier / Wikimedia Commons / Creative Commons Zero, Public Domain Dedication

V řecké mytologii stáhl bůh Apollón z kůže troufalého satyra Marsyase

V Národním muzeu v Praze se ukrývá jeden z nejděsivějších exponátů – kůže stažená z popraveného mongolského knížete Chaisana. Tento mrazivý příběh však není ojedinělý. Lidská kůže se totiž používala i k vazbě knih nebo krvavým náboženským rituálům.

Článek

Děsivý exponát v Národním muzeu

Ve sbírkách Národního muzea se nachází exponát, o jehož existenci nemá většina návštěvníků ani tušení – jedná se o vysušenou kůži staženou z mongolského knížete Chaisana. Není však vystavená veřejnosti, což je vcelku pochopitelné – jen málokdo by takový pohled ustál. (Na přiloženém odkazu najdete fotografii exponátu – její obsah ale může být pro některé čtenáře znepokojivý.)

Muzeum Chaisanovu kůži získalo v roce 1981. Ještě předtím ale patřila vojenskému šikovateli Václavu Kopeckému, který ji dostal darem od kapitána Vasila Bulatova. Avšak nebyl to Bulatov, kdo děsivou trofej vytvořil – za smrt knížete a následné vyčinění kůže je zodpovědný obávaný mongolský láma Dambídžankan, který si podobné předměty s oblibou shromažďoval ve svém příbytku.

Jak Dambídžankan stáhl příbuzného z kůže

Dambídžankan (známý rovněž jako Dža Lama) byl původně buddhistickým mnichem. Jakmile se však zapojil do boje za nezávislost Mongolska proti Číně (a později také proti ruským bolševikům), stalo se z něj monstrum.

Vydával se za vtělení legendárního mongolského hrdiny Amursany a mezi lidmi si vybudoval pověst mocného kouzelníka. Své postavení si udržoval násilím – provinilec byl přinejlepším zbit, v horších případech mu sám Dambídžankan (nebo některý z jeho přisluhovačů) vyřízl srdce nebo ho zaživa stáhl z kůže. Takto získané ostatky pak sloužily jako rituální předměty, jejichž účelem bylo šířit strach a posilovat Dambídžankanovu moc.

A co kníže Chaisan? Bohužel měl tu smůlu, že se s Dambídžankanem navzdory příbuzenskému poutu jednoho dne pohádal. Rozzuřený láma ho za to nechal uvěznit. Chaisanova matka, která znala jeho nelítostnou povahu, se snažila syna vykoupit a věnovala Dambídžankanovi téměř všechen svůj majetek – ale marně.

Foto: Neznámý autor / Wikimedia Commons / Public domain

Nemilosrdný láma Dambídžankan na dobové fotografii

Poprava byla mimořádně krutá. Stahování kůže začalo od chodidel a pokračovalo přes záda až k temeni hlavy. Ubohý kníže však v průběhu procesu zemřel a rozčílený Dambídžankan za trest nechal stáhnout i popravčího. Chaisanova matka po tomto odporném zážitku na místě zešílela.

Krvelačného lámu ale nakonec dostihla spravedlnost – v roce 1922 ho zastřelili ruští vojáci. Jeho hlavu pak naložili do soli, napíchli na kopí a vozili ji po Mongolsku jako důkaz, že tyran je mrtev. Posléze skončila Dambídžankanova hlava jako exponát v petrohradském muzeu etnografie, takže jej potkal podobný osud jako jeho popraveného příbuzného.

Stažení z kůže jako trest i dar bohům

Jakkoli je to kruté, stahování lidí z kůže se vine dějinami jako červená nit. Zmínit můžeme například apoštola Bartoloměje, který měl být stažen z kůže a následně ukřižován na popud pohanských kněží. Stal se tak patronem koželuhů, obuvníků nebo knihvazačů a mezi jeho atributy patří mimo jiné nůž a vlastní svlečená kůže.

Někdy se však nejednalo jen o formu trestu, ale i o náboženský rituál k uctívání bohů. Aztékové přinášeli tyto krvavé obětiny bohu Xipe Totecovi, jenž se oblékal do lidské kůže, kterou následně odhazoval (podobně jako had se i on se zbavil staré kůže, čímž symbolizoval znovuzrození a obnovu).

Aztéčtí kněží, ale i zlatníci (jejichž byl Xipe Totec také patronem) pak tento zvyk napodobovali a odívali se do kůží popravených zajatců – uvádí se, že je nosili až dvacet dní, tedy až do stádia vysokého rozkladu. Věřilo se dokonce, že mají léčivou moc, a matky proto nechávaly své děti, aby se krvavých kůží dotýkaly.

Lidská kůže jako materiál

Neméně odporná je skutečnost, že lidská kůže se v průběhu historie používala také jako materiál k výrobě nejrůznějších předmětů. Archeologové objevili na pohřebištích kočovného národa Skythů (800 př. n. l. – 300 n. l.) toulce vyrobené z lidské kůže. Skytové, kteří patřili mezi obávané válečníky, pravděpodobně věřili, že zpracováním kůže nepřátel získávají jejich sílu.

Patrně nejzvrácenější však bylo užití lidské kůže k vázání knih, odborně nazývané jako antropodermická bibliopegie. Ačkoli si zřejmě většina z nás spojuje tuto praktiku především s nacisty – kteří z lidské kůže vyráběli i rukavice nebo stínidla na lampy – ve skutečnosti sahají její kořeny až do 17. století. A co je ještě více šokující, často za ni byli zodpovědní lékaři.

Lékaři totiž měli k tělům nejblíže, a proto se mrtví pacienti někdy stávali potenciálními „dárci“ materiálu. Mezi nejstarší známé případy patří výtisk divadelní hry Le Baron z roku 1682. Nechal ji svázat španělský medik, jemuž se hra velmi líbila a zároveň se mu shodou okolností na pitevní stůl dostala i herečka, která v ní účinkovala. Zajímavostí je, že v roce 2024 se na veletrhu v New Yorku vyšplhala cena této knihy na 45 tisíc dolarů (přes jeden milion korun), přičemž část veřejnosti považovala existenci tohoto díla za poctu zesnulé herečce.

Foto: Wellcome Collection / Wikimedia Commons / Creative Commons Attribution 4.0

Lékařský a anatomický sborník z raného novověku vázaný v lidské kůži

Nicméně vinit z těchto činů pouze lékaře není zcela objektivní – v některých případech totiž s použitím své kůže souhlasili samotní zemřelí. Často to byli například odsouzenci, kteří si přáli, aby jejich tělo našlo využití i po smrti. Jedním z nich byl také zloděj James Allen, jehož kůže posloužila k vazbě knihy dokumentující jeho zločiny. Ta pak byla věnována poslední oběti, kterou se pokusil oloupit.

V neposlední řadě nesmíme zapomenout ani na poněkud lechtivé tituly. Mezi knihy vázané v lidské kůži se řadí třeba román o lesbické manželce s názvem Slečna Giraud, moje žena (v originále Mademoiselle Giraud, My Wife) nebo sbírky erotické poezie. Některé exempláře byly dokonce svázány do kůže z ženského prsu, přičemž na obalu zůstala zachována i bradavka.

Dočetli jste až sem? Hlasujte v anketě pod článkem, napište komentář do diskuze nebo navštivte profil autorky, kde na vás čekají další zajímavé příběhy.

Anketa

Co si myslíte o exponátech z lidské kůže?
Jsou důležitým svědectvím historie, a proto mají v muzeích své místo.
58,6 %
Měly by být uchovávány pouze v depozitářích, tzn. neměly by se vystavovat veřejnosti.
33,3 %
Je to neetické, takové předměty by se neměly v muzeích vůbec shromažďovat.
6,1 %
Nejsem si jistý/á – záleží na konkrétním případě.
2 %
Svůj názor napíšu do komentáře.
0 %
Celkem hlasovalo 99 čtenářů.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz