Hlavní obsah
Věda a historie

Geniální sabotáž: Citroën to nacistům pořádně zavařil

Foto: Anonymous / Wikimedia Commons / Public Domain

Výroba automobilů v továrně Citroën

Psal se rok 1940 a německá armáda obsazuje Francii. Nacisté postupně donucují francouzské továrny vyrábět různá zařízení pro jejich armádu. Mezi nimi byl Citroën, který měl vyrábět vozidla.

Článek

Společnost Citroën vznikla původně pod jiným názvem a jako výrobce zbraní pro Francii v době první světové války. Zakladatel André Citroën si ale uvědomoval, že válka nebude trvat věčně a on se bude muset nějak uživit i poté. Začal tak v roce 1916 vyrábět velkoobjemové silné a hospodárné automobily. Citroën držel krok s dobu a inovoval je, postupně ale bohužel usnul na vavřínech a svá vozidla po konstrukční stránce již neinovoval, automobilka zaostávala a dostávala se do červených čísel. Nakonec vznikl v roce 1934 nový automobil Traction Avant, jehož vývoj byl ale velmi nákladný, společnost tak tentýž rok zkrachovala. André Citroën zemřel o rok později na rakovinu. Ten samý rok přebírá automobilku společnost Michelin, která ji pomocí snižování nákladů a zefektivnění katalogu znova dovedla k úspěchu.

Automobilce pak od roku 1937 šéfoval jistý Pierre-Jules Boulanger, známý také jako PJB. Byl to bývalý kapitán francouzského letectva a hrdina první světové války vyznamenaný Vojenským křížem a Řádem čestné legie. Nacisty, kteří mu nařídili pro jejich válečné účely vyrábět nákladní vozidla, tak neměl zrovna v lásce. Odmítal se dokonce setkat i s Dr. Ferdinandem Porschem či přímo komunikovat s německými autoritami, vždy využíval prostředníky. Nechtěl se ani podílet na jejich válečné mašinérii. Ale musel, pokud by odmítl, popravili by ho a na jeho místo nasadili, někoho, kdo ta auta pro nacisty rád vyrobí. Proto vymyslel geniální plán, jak sabotovat výrobu a přežít. Plán, který nebyl odhalen až do konce války.

Foto: Alfvanbeem / Wikimedia Commons / CC0 1.0

Citroën T45

Rozhodl se začít pomalu a zprvu otestovat, jestli si Němci něčeho všimnou. Nařídil pomalou výrobu na lince Citroën T45. Tento jeho malý pokyn donutil německou armádu čekat na jejich zásadní dopravní prostředek, čímž zpomalil pohyb jednotek a zásob napříč okupovanou Francií.

Dalším krok byl důmyslnější a měl pro okupanty mnohem větší následky, přesto byl až neuvěřitelně jednoduchý. K sabotování vozů využil Boulanger něco, co každé auto potřebuje. Olej. Pokud je ho v motoru nedostatek, zadře se. Jeho množství se zjišťuje pomocí měrky, na které jsou vruby ukazující jeho hladinu. Jednoduchou úpravou této měrky oklamal celou okupantskou armádu. Vruby na měrkách pro nový nákladní vůz Citroën T45 byly upraveny tak, aby ukazovaly dostatečnou zásobu oleje, přestože jeho hladina ve skutečnosti poměrně nízká. Všechny vozy procházely kontrolou před tím, než byly poslány na frontu. Nikoho ale nenapadlo tuto nepatrnou, přesto velmi důležitou součástku pořádně zkontrolovat. Ukazovala, že oleje je dost. To stačilo.

Co následovalo si dokážeme představit. Citroën T45 trpěl obrovským množstvím poruch motoru a zanechával vojáky a zásoby uvízlé na silnici, kteří museli čekat na pomoc. Často pro ně mířil jiný T45. Tato geniální sabotáž pokračovala po zbytek okupace Francie, aniž by u Němců vzbudila jakékoli podezření. Nejspíše si mohli myslet, že je to nadměrné válečné opotřebení nebo si prostě mysleli, že jejich německému inženýrství se nic nevyrovná a Francouzi vyrábět auta prostě neumí. K zadření motoru neboli cíli sabotáže navíc docházelo mimo samotnou továrnu. Dlouho tak unikala podezření.

Když si nacisté, respektive Gestapo, uvědomilo, co se děje, zapsali Boulangera na seznam zajatých prominentů, kteří mají být popraveni v případě spojenecké invaze. Naštěstí se jim to nepovedlo a Boulanger válku bezpečně přežil. Jeho jméno na seznamu objevili členové francouzského odboje, když ke konci války vpadli do pařížského velitelství Gestapa. Boulanger byl prý nadšený, když zjistil, že jeho jméno je téměř na vrcholu seznamu.

Foto: KlausNahr / Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0

Citroën 2CV - přeživší prototyp

Šéf automobilky vzdoroval nacistům i jiným způsobem. Jeho vývojáři měli zákaz pracovat na jakýchkoli vlastních projektech a měli se soustředit pouze na výrobu vozů pro potřeby války. Boulanger se rozhodl toto nařízení ignorovat a scházel se s konstruktéry, kteří pokračovali ve vývoji lidového auta, jehož koncept museli kvůli válce odložit, prototypy dokonce zničit. Přežily jen 3 ukryté na půdě jednoho z inženýrů, který neměl to srdce zničit svou čtyřletou práci. Vznikl tak Citroën 2CV, známý spíše jako Kachna či Kachnička, jehož prodeje překonaly veškerá očekávání.

Geniální sabotér umírá předčasně ve svých 65 letech při automobilové nehodě na silnici vedoucí z Paříže do Lempdes ve svém automobilu Citroën Traction Avant 12. listopadu 1950. Při předjíždění dostal smyk a narazil do stromu. Pohřben byl na hřbitově v Lempdes. Na místě nehody je dnes umístěna pamětní deska.

Zdroje:

https://www.jalopnik.com/citroen-sabotaged-wartime-nazi-truck-production-in-a-si-1836670685/

https://www.drive.com.au/caradvice/citroens-genius-act-of-sabotage-against-the-nazis-in-world-war-ii/

https://fr.wikipedia.org/wiki/Pierre-Jules_Boulanger

https://www.core77.com/posts/27638/A-Brief-History-of-Citrnoumlen-Part-1-Ignoring-War-and-Sabotaging-Nazis-on-Their-Way-to-Producing-Funky-Iconic-Cars

Jak se dali za II. světové války kreativně zachraňovat životy:

Příběh dvou statečných válečných zajatců:

Nejhorší zrádce národa:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz