Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Škrtáte budoucnost našich dětí! Reforma výuky naráží na tvrdý odpor

Foto: Pixabay.com

Není třeba polemizovat o tom, že naše školství výukovou reformu skutečně potřebuje. Národní pedagogický institut (NPI) představil její návrh, který by měl vejít v platnost od září 2027. Tvrdě narazil.

Článek

Mnoho povyku pro nic

Asociace učitelů hudební výchovy v čele s předsedou Milanem Motlem zorganizovala protest, kde se snaží poukázat na nedostatky připravované výukové reformy. Konkrétně se mluví o pokračování „destrukce a minimalizace výchov“.

Zajímavé je, že jde o jediné předměty, které vyvolaly reálný protest. Připravované změny ve výuce cizích jazyků (angličtina od 1. ročníku) a matematiky (těžší učivo) zůstaly prakticky bez odezvy. To je první věc, která absolutně nedává smysl.

Výtvarná výchova dle mého názoru nepatří k předmětům, které by se měly povinně vyučovat. Kreslit buď umíte a nebo neumíte. Nic mezi tím není a naučit se to nelze. Mohli bychom namítat, že spousta lidí se učí kreslit pravou mozkovou hemisférou, ale zde je řeč o školní výuce a nikoliv o zájmovém kurzu, který si musíte zaplatit.

Hudební výchova si nevede o moc lépe a vůbec by mi nevadilo, kdyby byla a zůstala pouze volitelná. V principu je to identické jako v případě výtvarky. Zpívat buď umím nebo neumím. Opět jde o něco, co se nelze naučit. Hudební sluch opravdu nezískáte žádným tréninkem.

Co přesně nám přinesla skutečnost, že většina z nás na základní škole uměla přečíst notový zápis? Řekl bych, že nic. Kdyby se někdo chtěl ohradit znalostmi historie nebo významných děl, pak by asi bylo vhodné říct, že existuje internet. Zástupci generace Z by to jistě potvrdili.

MŠMT a NPI navrhují nesmysly

Abych pedagogům nekřivdil, zaměříme se oblasti reformy v představeném návrhu. Hned zkraje zde máme angličtinu od 1. ročníku. Pro prvňáčky je šokem už samotný přestup ze školky do školy. Musí se naučit spoustu nových věcí.

Číst, psát, počítat, vytvářet si nové sociální vazby. Je nutné, aby se k tomu všemu ještě učili angličtinu? Nejsem o tom přesvědčen. Navíc, nevyhnutelný kontakt s angličtinou v raném věku je díky dnešní době čeká tak jako tak.

Pokračovat můžeme těžším učivem matematiky. Jsme opět u toho - matematickým myšlením neoplývá každý. Už nyní mají žáci s matematikou obrovské problémy a to ještě k žádnému navýšení obtížnosti nedošlo. Určitě si vzpomenete na tisíckrát omílanou otázku: „A k čemu nám tohle je?“

Odpovědí bývá, že když je to v osnovách, tak to žáci musí umět. Z několika desítek témat, která se probírají na základních školách jsem použil tyto: sčítání, odčítání, násobení, dělení, zlomky, procenta, trojčlenku, výpočty obvodu a obsahu a rovnice.

Z mého pohledu to pro běžný život úplně stačí. Zásadním faktorem ovšem je, aby každý jednotlivec věděl, kdy a co má vlastně použít. Matematika je exaktní věda a má pevně dané mechanismy. Jestliže žák není schopen tyto mechanismy rozklíčovat, pak nikdy nemůže správně vypočítat žádný příklad.

Spousta žáků toho není schopna ani teď. Neumím si představit, jak to bude vypadat v roce 2027.

Přínosné věci jdou stranou

V tomto bodě se zaměřím na dramatickou, taneční a filmovou výchovu. Žáci musí být schopni splnit všechny státem povinné výstupy, konkrétně v pátém a devátém ročníku. Pokud se na tyto tři nové výchovy podíváte stejným pohledem jako já, zjistíte, že společnými aspekty jsou přirozený talentvelká dávka disciplíny.

Konkrétně na disciplínu, chování žáků a bezmoc pedagogů je dlouhodobě poukazováno jako na problém a teď by se všechno mělo otočit lusknutím prstu? To nemůže myslet vážně ani MŠMT. Jde o naprosto nereálný cíl, jehož následkem bude ještě větší odpor žáků ke škole, vzdělávání a pedagogům. Divíte se jim? Já ne.

Volání po změně se ozývá za každým rohem, ale toto není žádná změna. Jde o ten samý rigidní systém, akorát převlečený do rádoby moderního kabátku.

Škola má dětem ukazovat směr. Má jim nastínit kde, kdy a co lze v reálném životě aplikovat. Osnovy mají jít s dobou a ne se zbytečně zaseknout v jednom bodě, ze kterého budou vycházet po dalších 30 let.

Škola by měla nabídnout možnosti řešení problému a ne nutit děti k tomu, aby využívaly „jediného správného postupu“, protože tak někdo rozhodl a fungovalo to. Navrhovaná reforma vlastně nepřináší nic nového, kromě již zaběhnutého principu, který říká, že my (MŠMT) nejlépe víme, co žáci potřebují.

Kdyby se dalo více prostoru třeba finanční gramotnosti nebo tělesné výchově, základům elektronické korespondence nebo digitální tvorbě, hned by to bylo o něčem jiném. Jenže na to si asi budeme muset počkat do doby, než budeme všichni mít létající auta.

Teprve potom se opět něco stane a MŠMT připraví novou reformu. Ta bude ovšem „výběhová“ ještě před uvedením do praxe.

Pedagogové, nebuďte hysteričtí

Je skvělé, že se nebojíte ozvat a stojíte si za svým. V jiném případě bych to dokonce podpořil osobní účastí. Ale kvůli výtvarné a hudební výchově? Opravdu ne. Na těchto základech reálný život nikdy nestál a stát nebude.

Hysterií a srdceryvně psanými transparenty si nepomůžete. Nikdo vaši práci neznevažuje a nikdo vám ji nebere. Chápu, že řešení je nešťastné a neefektivní, nicméně pokud vejde v platnost, tak jej buď přijměte a nebo skončete. V klidu a bez zbytečného drama.

Zdroje:

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kampus-zakladni-vzdelavani-je-to-destrukce-hudebky-a-vytvarky-protestuji-ucitele-proti-reforme-vyuky-275360

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz